Holländskt inflätningssystem för långa manar :)

G

GENERATI0N-X

Detta är för att få manen lång, VÄLDIGT lång :D
HA dock tålamod, för den blir inte lång på 2 mån!

Jag ska försöka förklara detta i ord (väldigt svårt) men om det inte funkar annars så laddar jag upp bilder snart på det :) :

1. fläta många lösa flätor. (är de hårt flätat, slits det!)
2. (detta är svårt att förklara!) Tag flätans spets och trä igenom den i den första öglan som bildats av flätan, så den liksom snurras runt det. Trä dock inte igenom hela utan lämna 5-7 cm. fortsätt så tills flätan inte går att snurra mer
3. Fäst ett gummiband runtom

Såhär ser dem ut när dem är klara:
picture.aspx

och såhär lång kan den faktiskt bli:
picture.aspx

TINA P. Manen är 2.20 m lång(!!!)

Gör om flätorna 1 gång/mån. Då reder du ut med glansspray och fingrar ( borstar du sliter du sönder de, och de är inget bra :cry:)

Holländskt inflätningsystem för att bibehålla man och samtidigt inte ha den i vägen när hästen är hemma och rids ;) :banana:

Kan ni, så fotografera det efteråt och lägg upp det här! :D

Han ni fler frågor när de gäller sedan frieser premiering eller frieserhästar i allmänhet, är de bara att posta här!

Sv: Holländskt inflätningssystem för långa manar :)

jisses vilken lång man! men av vilken anledning vill man ha sååååååå lång man?

jisses vilken lång man! men av vilken anledning vill man ha sååååååå lång man?

För att kunna mäta den, kanske? :D

Det finns ju liksom en gräns där det inte är snyggt längre, utan bara just långt. ;)

Det finns ju liksom en gräns där det inte är snyggt längre, utan bara just långt. ;)
Instämmer.. fast det är ändå en imponerande man på den där hästen!

Tyckte det var en bra beskrivning. Tror jag ska prova på min nordis. :D

man behöver ju absolut inte ha så lång man, men de är för utställningens skull

Men hur lång tid tar det då innan det ger resultat? Någon som provat? :p

mitt sto började jag fläta i maj månad, och nu, augusti månad, har manen växt 1 dm.

De är ganska mkt tkr jag fast de beror på från häst till häst :)

finns det ingen beskrivning på det där snurret man skulle göra? det var lite... snurrigt :P

blir det inte väldigt trassligt kring flätorna när dom bara flätas 1 g/månad?

jag flätade min frieser varje dag hela vintern.
(vanliga flätor) hoppade man över flätningen 1 dag så blev det mest att alla ytterhår tovade sig ut. Så bästa resultat blev det om man flätade varje dag. Nu under sommaren flätar jag inte, manen är ju bra för insekterna.

Jo, den blir väääääldigt trasslig, men om man tar ut flätorna och gör om dem på nytt, så är det som att låta det hänga löst, för de sliter lika mycket. Anledningen till att dem också görs lösa är för att knopparna ska hänga och ersätta del av manen också. Trots att mitt sto inte har lång man (1.20m) så blir knopparna långa 1 dm, vilket innebär att skakar hon på huvet är de som ihoptovad man som funkar som skydd och som hänger runtom.

mitt sto började jag fläta i maj månad, och nu, augusti månad, har manen växt 1 dm.

De är ganska mkt tkr jag fast de beror på från häst till häst :)

En hel deci är väl jättebra! Ska prova på shettisen i vinter, för nu har vi för mycket insekter! :D

finns det ingen beskrivning på det där snurret man skulle göra? det var lite... snurrigt :P

Jo, jag lovar att jag så fort jag kan, tar bilder på hela inflätningen och laddar upp de här. Håll utkik! :)

En hel deci är väl jättebra! Ska prova på shettisen i vinter, för nu har vi för mycket insekter! :D

Vinterperioden är perfekt, för de är oftast då man slarvar med man/svans, då kan man lika gärna fläta den och skita i den i en månad:P
Snälla, så fort du provat, ladda upp en bild här :)

jättekul, ska försöka få min far att prova hela vintern (jag har inte tillgång till hästarna) ^^

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka