Holländska hingstar ??

gylle

Trådstartare
Har absolut 0-koll på hollänska hingstar. Känner någon här till vad Patijn och Dobas är för några ? Bra, dåliga ? hopp el dressyr ? Något att ha överhuvudtaget ?

Sv: Holländska hingstar ??

Jag vet inte sa mycket om nagon av dem. Men Patijn ar mer eller mindre inavlad, da bade hans mamma och pappa ar e. Renovo.

Jag forsokte yahoo:a Dobas, da han ar aldre, f-85, och borde ha massvis med avkommor, men jag fick inte upp nagra svar!!

Jag sökte precis efter information om en hingst som heter Zeddam som är pappa till en valack född 95 som jag ridit lite. Hittade inget... Nån som har något tips eller vet var man kan hitta bilder och info om hingsten?

Jag tror att grunden till att du inte hört så mycket om Patijn är att han är stamboksförd i KWPNs körhästavdelning, TP.
Han är född -97 är brun, hette Polunist och är 166 cm. Han har ett mycket bra körindex på 170!
Han är e. Kolonel - Renovo. Linjeavlad på Renovo, som också är farfar. Hans mamma är helsyster med godkände Ganges, som även han är e. Renovo. Renovo innehar pref och har gelderlandbas, med hackneyfar.
En avkomma från "star sale"
06.jpg

Dobas är -85, skimmel och 162cm. Han är e. Proloog - Geoloog - Commandant. Och det är väl ren gelderländare, i mina öron.

SKulle tro att det kan finnas lite "Topaasch" rörelser latent!
Gelderländarna är ju välkända för sina goda egenskaper i både hopp och dressyr. Det finns mycket godkända hingstar i dessa hingstars stolinjer.
Du får nog se till individen, och inte bli förvånad om den både kan hoppa och röra sig väl.
Om det är till avel, skall man nog tänka på att inte lägga på för tungt! Även om individen är smäcker och fin!
mvh

Zeddam -81, död 95, fux 171 cm. E Kibrahim (e. Ibrahim) - Le Mexico - Stranger xx.
Stofamiljen har lämnat många godkända hingstar, bla Havidoff och gamle gode Maykel.
En som är aktuell nu, är Nijhofs Sandreo

sandreo_t_1.jpg

http://www.team-nijhof.nl/site/html_uk/hengsten/sandreo.html

Zeddam har lämnat ganska hyfsat i både hoppning och dressyr, men har väl inte lämnat några rykare...
En avkomma som har gått bra är hans bror! :eek: Hoppat ganska bra, och gått högre klasser i dressyr. Mao Zeddam är far till sin bror! :crazy:
Har aldrig sett ett kort av Zeddam...
mvh

Känner endast till NWR hingstar från Holland (Nederland WElsh Ridingpony)

några exempel! Som finns i Sverige!

Picture1.jpg

eleganttrav.jpg

Bogi2_sm.jpg

NWRJarno_liten.jpg

Oki.
Visste inte att de eller ättlingar var använda där!
Men vem av dem ligger bakom? Dobas? *nyfiken*
För mig verkade de för stora för att ingå i ponnyaveln.
Det är klart att om de har en trevlig typ, gången finns ju, så kanske det funkar med welsh, men då måste de ligga långt tillbaka som welsh partbreed?
Trodde att de säkert hade något registrerat i NRPS, men inte NWR.
Man lär sig något nytt varje dag!
mvh

Ja hoppssan !!!, där kom det lite Holländska ridponnyhingstar.

För den som är avels och sportintresserad och av "ALLA" raser, finns i Holland en tidning som heter "paardenkrant. Denna tidning är i gammedags "Dagensnyheter format" och utkommer varannan vecka.
Att prenumerera helår kostar ca dryga 1000 kr. Vill man bara "hänga med" går det bra att via deras hemsida beställa NYHETSBREV, vilka är gratis och dimper ner direkt på uppgiven E-post ad.

I denna tidning skrivs intressanta artiklar om avel, avelsvärdering, hingstar och väldigt mycket om hingstarnas mödernelinjer, majoriteten av artiklar handlar om halvblod-men mycket skrivs om andra raser också.

Tidningen tar även upp andra länders hingstar och deras resultat i internattionell sport. Att läsa om Briar och Jan brink händer rätt ofta.
Svenska kvinliga hoppryttare och deras ibland Svenskavlade hästar skrivs mycket positivt om och nästan lite "magiskt-fantastiskt"

http://www.paardenkrant.nl/

peråke

PS förstås är språket Holländska, ett språk som går rätt bra att läsa om man "riktigt vill" och det vill man förstås när man är intresserad.

Senast ändrad av en moderator:

:D
Holländska har jag ganska lätt för nuförtiden, bara de inte börjar prata med mig!
Då vill man gärna slänga fram papper och penna, så man förstår vad de menar!
Jag tycker jag brukar hänga med, även inom vad som sker inom ponnyaveln, trots att mitt stora intresse ligger på halvblodsidan,
men jag visste inte att man använt dessa hingstar i ponnyaveln.

Hmmm, de har bommat att Radar har varit i Sverige en vecka...
Det är väl en ganska stor nyhet, att de "blev av" med honom?
Men kul för Sverige! ;)
mvh

hoppsann skrev:
:D
Jag tycker jag brukar hänga med, även inom vad som sker inom ponnyaveln, trots att mitt stora intresse ligger på halvblodsidan,
men jag visste inte att man använt dessa hingstar i ponnyaveln.

Nej du hänger nog med. De Holländska NWR hingstar som kommit in på tråden är enbart avlade med welsh sec A, B och fullbloden.

Halvblod är inte erkännt i NWR avel.

Däremot NRPS kan det finnas halvblod i, dock i mycket måttlig omfattning.

Korten på ridponnyhingstarna är dock en bra beskrivning över Holländsk avel.
Inget land har lyckats avla fram halvblodet i en minikopia, Holländska NWR hingstar är typmässigt(dock med tydlig ponnykaraktär) som nedskalade morderna halvblod, trots att det inte finns en enda gen ifrån någon halvblodsras.
Tyskarna, belgarna osv avlar också ridponny, men dom har inte lyckats avla fram denna "nedskalade" typ som Holländarna lyckats med.

Anledningen är nog många, dels att både Holländska halvblod och ridponnyer har ett högt fullblodsinslag och dels att halvblodsfolket är mer involverade i ridponnyavel än vad som förekommer i Sverige. Att ridponnyyfolket i Holland har bättre kontakt med avelsledare och Domare som har halvblod som huvudsysselsättning.

Skillnaden mellan ridponny och halvblod i holland är:

Halvbloden är med fullblod förädlade vagnshästar och tyngre dragdjur.
Ridponnyrna är med fullblod förädlade ponnyer.
peråke

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 603
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 893
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka