Holländsk hona

B

Binegar

Fick hem en holländsk kaninflicka igår. Svart & vit.
Hon ska gå som sällskap till min belgiska jätteflicka Daphne.
Dock har jag inga som helst bra namn i bakfickan.

Den här holländaren är tänkt tävlingskanin & avelshona om allt går i lås & hon
har psyke för det. Så Stampelina & Bella känns inte så aktuellt. Kom med fräsiga namnförslag. Gärna dubbelnamn eller utländska namn som har en fin betydelse. :)

Känner inte kaninen ännu men hon verkar vara en väldigt snäll & trevlig flicka med bra psyke. Väldigt nyfiken & kommer nog bil en liten futting så snart hon känner sig hemma i sin nya bur. Om det kan hjälpa fantasin flöda :)

Sv: Holländsk hona

Tja, två associationer jag gör till Daphne är dels tjejen i Scooby Doo, där ju den andra tjejen heter Velma.
Daphne är ju också namnet på en nymf i den grekiska mytologin, och där finns det ju en hel del andra namn att välja på. Adrasteia tycker jag är stiligt. :D

Sv: Holländsk hona

Det är roligt att du säger det för jag visste att det fanns en karaktär som heter Daphne, men jag kom inte på vem. Också när jag såg holländaren för första gången så var det en Vilma, men jag kom fram till sen att det nog inte är en Vilma trots alt.

Roligt också att du nämner mytologin är att jag gick in på ett tema, "gudinnor" och ju kunde döpa henne efter en gudinna, där jag stöter på att Daphne, som du säger, ju är en dotter till en grekisk flodgud :)

Så nu har jag bestämt mig för att hon ska döpas efter en gudinna, men jag kan inte bestämma mig för vilket namn :)

Än så länge funderar jag som starkast på Athena, Nike (uttalas som det stava, alltså inte "Najk"), Hera, Minerva, Astraea (vilket ju påminner om ditt förslag Adrasteia) & Medea. Men jag vill hitta fler namn innan jag bestämmer mig :)

Har du tips på länkar där jag kanske kan hitta andra än grekiska, nordiska & asagudar/gudinnor? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka