snurpe

Trådstartare
Jag har ett stort bekymmer med min box. Monte sprider höet som den värsta vattenspridare sprider vattnet. I och med detta har jag skaffat en hökorg samt bytt ut halmen som ingår i stallhyran mot spån från sågen.

Trots hökorgen ligger det massor av hö i boxen (som han inte äter). Ensilaget vi har, har ganska korta strån så jag antar att det är därför han lyckas riva ut det så.

När jag har haft spån har jag iaf lätt kunnat sortera ut höet från spånet, men nu är det så att han börjat hosta på morgonen och jag misstänker att det kan ha med spånet att göra eftersom det de senaste hämtningarna varit dammigare än vanligt :( Detta får mig att överväga att gå över till halmen som är dammfri och trevlig. Problemet är att det är helt hopplöst att mocka hö och halm blandat :crazy:

Så därför har jag nu funderat över om det är möjligt att ha en hölåda stående på golvet i boxen. Detta borde hålla höet och halmen avskiljd och det borde gå att göra den så pass hög att han inte kan fastna med några ben i den. Har ni hört talas om något sådant förut? Vad tror ni om den varianten? Skulle ni våga ha något sådant i boxen?

Bild
box.jpg

/snurpe

Sv: Hölåda?

Till min vuxna häst skulle jag våga det. Hon har nu ett högaller med höet i. Unghästen tror jag skulle klättra i den eller något...

Men är den tillräckligt hög borde det vara lugnt. Jag tänkte dessutom göra den lite mer långsmal tror jag än den på min snabba skiss. Så den är lite mer "längs med väggen" så att säga.

/snurpe

Du får nog inte göra den för hög heller så både du o hästen kan komma ner i botten enkelt....

Det löser man lätt genom att sätta in en bottenplatta en bit från backen ;)

/snurpe

Jag har funderat över trekantiga lösningar, men har inget lämpligt hörn för det eftersom foderkrubban tar upp ett hörn och dörren ett annat. Skruva hade jag tänkt. Det håller bra mycket bättre och blir mindre farligt.

Det låter fint :) Ska nog skruva ihop en låda när pengarna kommer på måndag :banana:

/snurpe

Varför inte ha halm och strör hästen ut höt i halmen är det väl bara att använda höt som strö oxå? Så har jag gjort och det har funkat bra, det som hästen inte äter får bli strö istället...

Problemet är att ensilage och halm blandat är så fruktansvärt tungmockat :crazy: Det känns dessutom som slöseri med ensilaget...

/snurpe

Håller med. Dessutom blir hösilage gammalt och dåligt fort, och om hästen ändå plockar i sig av det som legat blandat med halm några dar så kan den bli dålig.

Ja, precis. Det är inte så roligt. Undrar hur mycket han lyckas få ut i boxen om jag har hölådan. Han lyckas säkert ha ut en del iaf, men kan ju inte bli i närheten av om han drar runt det med benen...

/snurpe

Alexandra_W skrev:
Vet många som har sådana utan problem. Ett tips är att skruva ihop och inte spika btw.

Sett många som inte gör fyrkantig låda utan en trekantigt (skär av ett hörn i boxen bara).-

JAG vill ha en Hay Bar jag: http://www.derbyhouse.co.uk/ProductDetails.aspx?language=en-GB&ProductID=1560022&CategoryID=Mangers

Men det verkar läskigt att sticka ner huvudet i den där mörka hörnan (om man är häst i alla fall :crazy: ). Någon sorts galler att lägga höet i så hästen kan se ut medan den äter tror jag mer på.

anja skrev:
Men det verkar läskigt att sticka ner huvudet i den där mörka hörnan (om man är häst i alla fall :crazy: ). Någon sorts galler att lägga höet i så hästen kan se ut medan den äter tror jag mer på.

Det är väl inte läskigare atts ticka ner näsan där än att äta från golv i en box med mörka väggar?

Jag gav hö i tunnor förr, blå iofs. Hästarna var lite skeptiska första kvarten men sen inga problem. De ser ju inte så mycket när de äter från golv i ett boxhörn heller, och alla mina har lärt sig det där att 'sticka ner' huvudet i saker iaf.

Men visst, den ser inte suberinbjudande ut, men det är det ENDA jag tror på för att hindra unghästskrället att dra runt sin mat i boxen. Tyvärr är frakten för dyr från UK, annars skulle jag direkt ha skaffat en, just FÖR att den sär stor och djup (tunnorna tycker jag blir för smala)

mackan skrev:
Den va cool Alexandra! Men vi har ju våra hö häckar under tiden som funkar bra eller hur :) :bow:

Japps, fungerar fint till valacken. Lilldamen har ingen än, hon äter ju ur IKEApåse. Men hon ska få en höhäck med gummistänger till hösten, nu törs jag ha det i henne sbox.. stor flicka nu ju ;)

Jo, det kanske är en vanesak. Jag tyckte den såg så svart och oinbjudande ut bara.

Annars är det bra att de får en naturlig ätställning genom att de äter från marken, jag har hönät nu och det är ju inte heller optimalt. Finns det inte någon sorts höhäck av galler som kan stå på golvet, jag har aldrig sett det i alla fall?

Oj jag skulle inte kunna ha en sådan, min tant skulle försöka att krossa den direkt!! :smirk:

en tanke bara med tanke på att vissa hästar faktiskt kan ha en är väl att på nått sätt ha typ finmaskigt nät eller liknande i botten så att det där fina lilla "dammet" som blir av hö, eller ensilaget då som du har, blir det liggande blir det ju inte så mysigt längst ner i lådan.

jag har sett några som har en sådan i en hage, och då har de en presenning i, det kan kanske vara bra just för att man kan ta ut den och "skaka ur" allt gammalt som kan bli liggande (om inte hästen slickar rent i lådan förståss).
Förstår du hur jag menar?

anja skrev:
Jo, det kanske är en vanesak. Jag tyckte den såg så svart och oinbjudande ut bara.

Annars är det bra att de får en naturlig ätställning genom att de äter från marken, jag har hönät nu och det är ju inte heller optimalt. Finns det inte någon sorts höhäck av galler som kan stå på golvet, jag har aldrig sett det i alla fall?

Hjälp! Det sista du vill ha till en häst som krafsar runt sitt hö är ju galler i golvnivå, alldeles för hög skaderisk.

Inte sett sådan, mer än till typ får, och att jag inte sett till häst är nog just för skaderisken.

Till valacken har jag dock en lågt satt höhäck, sitter med överkanten i boghöjd och nederkanten ca 2 dm över bädden. Den går ju inåt, ser man den från sidan ser det ut såhär: \I Där I:et är väggen.

Men jag vågar INTE ha så till unghästen, just för att hon har en förkärlek för att döda höhögar genom att sparka våldsamt i dem och sparka/krafsa ut dem. Valacken mer drar runt sitt när han äter det, vispar iväg det med huvudet etc för att nå det godaste (som alltid är i botten). Han gör likadant med häck, så varje morgon har han öst ur en massa ur häcken, ut över boxkanten. Men han sparkar/krafsar inte.

Liknande trådar

C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 104
Senast: Ganesco
·
Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: gloom_
·
Foder & Strö Nu har jag snart provat ALLT... Fölis tycker - liksom de flesta fölisar - att det är jättekul att leka "döda hösilaget". Dvs man...
2
Svar
20
· Visningar
2 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka