Hökrubba eller liknande

Sv: Hökrubba eller liknande

Jag (själv!!!:D ) har byggt en egen, väldigt enkel variant av "höförvaring" i två av hörnen inne i gruppboxen för fyra unghingstar. Det är helt enkelt en vågrät regel vid golvet, en ca 1,50 m högt och två lodräta reglar med mellanrum stora nog att rymma ett hästhuvud. Det har besparat mej väldigt mycket hö som de annars trampat runt i!

Om någon kan åta sig att lägga ut dem här så kan jag ta en bild av dem.

Sv: HayBar-rapport!

Nu har hästarna använt sina HayBars i åtta dagar, och jag är mycket nöjd. Det är inte många strån som hamnar vid sidan av HayBaren, och mockningstiden har förkortats med minst en kvart per box.
Dessutom ser jag ju hur mycket hästarna äter - tidigare var det svårt att uppskatta hur mycket som hamnade i hästmagen och hur mycket man fick mocka ut.
Jag är supernöjd!

Immer

Snälla , jag vill också veta var man köper dem!

Jag har byggt hökrubbor i mina boxar. Kostar inte många kronor att själv bygga och sen målar jag dem i samma färg som boxväggarna så de är dessutom snygga. Och hållbara- den ena är 10 år nu och jag har inte behövt byta en enda bräda i den. Perfekt till föl och unghästar som ska ha fri tillgång till hö och det blir inget spill heller.

Det har hittills aldrig inträffat att någon häst skadat sig på dem heller - rent teoretiskt skulle de ju kunna få ner frambenen i dem, men det har inte varit några problem.

vi har köpt ett par stora plastlådor som använs till betong på granngården man får i nästan en hel bal i dem de har varit bra håller höt på plats=)

Tänk bara på att hästar är byggda och konstruerade för att äta från marken. Salivavsöndringen påverkas negativt om hästen tvingas äta
med högt huvud och hästen får lätt spänningar och på sikt skador i nacke och rygg av den onaturliga ätställningen. Läste ett intressant studium om detta nyligen, så man bör inte aqnvända höhäckar, hönät och andra upphöjda hökrubbevarianter om det inte är absolut nödvändigt. Vissa hästar äter inte foder som ligger på golvet, men de är få till antalet.

/Countrystyle

Tänk bara på att hästar är byggda och konstruerade för att äta från marken. Salivavsöndringen påverkas negativt om hästen tvingas äta
med högt huvud och hästen får lätt spänningar och på sikt skador i nacke och rygg av den onaturliga ätställningen. Läste ett intressant studium om detta nyligen, så man bör inte aqnvända höhäckar, hönät och andra upphöjda hökrubbevarianter om det inte är absolut nödvändigt. Vissa hästar äter inte foder som ligger på golvet, men de är få till antalet.

/Countrystyle

Du svarade Immer, som ju köpt Haybars. De medger en naturlig ätställning...

/Alexandra - 3 hästar, 1 äter från golvet, de andra äter i boghöjd.

Din mailbox är full!
Jag har svarat på din hotmailadress.

Immer

Håller med hay bar är kanon. Har använt det ett par år. (jag var lyxig och impoterade dom i från eng) Enda nack delen med den är att små bös sammlar sej i borten och om höet är dammigt eller jordigt (skördat för nära backen) så kan det inte "försvinna" ut i luften. Utan lägger sej i kanterna på hay baren. Så man får torka ur den med gämna mellan rum.

Kl
Jag har gjort egna varianter. Verkar lite galet att lägga över 1000 spänna på detta.
Den bästa jag har är en "lövkorg" i liknande material som en ikeakasse, men formad som en stor tunna, den har jag satt upp på väggen. Det blir naturlig ätställning.
Tyvärr har jag inte fått tag på fler sånna, så jag använde en vanlig stor murbruksbalja som jag ställer på golvet och den tredje varianten är en tvättkorg i plast som jag satt på väggen.
Alla tre funkar bra.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 637
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 865
Senast: Buck
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama