psychogrrl
Trådstartare
För två år sedan bytte jag från Folksam till Sveland, då Folksam dels tog bort sin fasta självrisk och höjde premien med 1000:-. Premien i Sveland kändes rimlig utifrån de villkor jag hade.
Förra året tittade jag inte så noga på fakturan utan betalade glatt, men i år när jag jämförde årets faktura med den för två år sedan ser jag att premien höjts med 60%!! Ca tusen kronor (från 1735:- till 2733:- ).
Vad är det som gör att premierna höjts så mycket på så kort tid?
(förstår att det är liknande i de andra bolagen också?)
Även om både räntor och inflation är rätt hög, är det ju inte i närheten av 60%.
Är det fler som utnyttjar sin försäkring än tidigare?
Jag har väldigt lågt värde i A3 liv och har istället satsat på det högsta/bästa i veterinärvård, men utifrån försäkringsbreven är det inte veterinärvården som kostar mer utan livförsäkringen (fast när man kontaktar Sveland kostar egentligen min vet.vård 2200 och inte 800 som det står i försäkringsbrevet...)
och ja, idag är jag lite bitter och aggressiv
Förra året tittade jag inte så noga på fakturan utan betalade glatt, men i år när jag jämförde årets faktura med den för två år sedan ser jag att premien höjts med 60%!! Ca tusen kronor (från 1735:- till 2733:- ).
Vad är det som gör att premierna höjts så mycket på så kort tid?
(förstår att det är liknande i de andra bolagen också?)
Även om både räntor och inflation är rätt hög, är det ju inte i närheten av 60%.
Är det fler som utnyttjar sin försäkring än tidigare?
Jag har väldigt lågt värde i A3 liv och har istället satsat på det högsta/bästa i veterinärvård, men utifrån försäkringsbreven är det inte veterinärvården som kostar mer utan livförsäkringen (fast när man kontaktar Sveland kostar egentligen min vet.vård 2200 och inte 800 som det står i försäkringsbrevet...)
och ja, idag är jag lite bitter och aggressiv