Höjning av försäkringspremier, är det rimligt?!

psychogrrl

Trådstartare
För två år sedan bytte jag från Folksam till Sveland, då Folksam dels tog bort sin fasta självrisk och höjde premien med 1000:-. Premien i Sveland kändes rimlig utifrån de villkor jag hade.

Förra året tittade jag inte så noga på fakturan utan betalade glatt, men i år när jag jämförde årets faktura med den för två år sedan ser jag att premien höjts med 60%!! Ca tusen kronor (från 1735:- till 2733:- ).

Vad är det som gör att premierna höjts så mycket på så kort tid?
(förstår att det är liknande i de andra bolagen också?)

Även om både räntor och inflation är rätt hög, är det ju inte i närheten av 60%.

Är det fler som utnyttjar sin försäkring än tidigare?

Jag har väldigt lågt värde i A3 liv och har istället satsat på det högsta/bästa i veterinärvård, men utifrån försäkringsbreven är det inte veterinärvården som kostar mer utan livförsäkringen (fast när man kontaktar Sveland kostar egentligen min vet.vård 2200 och inte 800 som det står i försäkringsbrevet...)

och ja, idag är jag lite bitter och aggressiv :cool: ;)
 
Sv: Höjning av försäkringspremier, är det rimligt?!

Nä det är inte rimligt i mina ögen... fick även jag min räkning i veckan det börjar bli groteskt att betala försäkringen på hästen.

Har ringt runt lite och kan minska den med 1000kr genom att byta bolag, tyvärr får jag en reservation om jag byter bolag så jag får nog bita ihop och betala.

Har bytt bolag på min andra häst för ett par år sedan just för att premien sprang iväg.
 
Sv: Höjning av försäkringspremier, är det rimligt?!

Vad är det som gör att premierna höjts så mycket på så kort tid?
(förstår att det är liknande i de andra bolagen också?)

En stor bidragande orsak är att fler antingen köper för billiga hästar till det som man vill använda dem till eller att man saknar en del kunskaper när det gäller träning och hästhållning. Bägge sakerna gör ju att hästarna behöver utnyttja sina försäkringar oftare vilket ger högre premier. Det är bara att jämföra samma typ av försäkring mellan olika raser så kan man se var problemen ligger.
 
Sv: Höjning av försäkringspremier, är det rimligt?!

Jag har väldigt lågt värde i A3 liv och har istället satsat på det högsta/bästa i veterinärvård, men utifrån försäkringsbreven är det inte veterinärvården som kostar mer utan livförsäkringen (fast när man kontaktar Sveland kostar egentligen min vet.vård 2200 och inte 800 som det står i försäkringsbrevet...)

Gissar att den kostnaden på 800 som är specificerad för vet-vård, är bara den för dubbel vet-vård eftersom du hade det högsta möjliga. När jag för några år sedan tecknade enbart dubbel vet-vård utan något liv alls, så betalade jag 1900 totalt. 1200 för den vanliga vet-vården och 700 för höjningen av vet-vård till dubbel. Verkar ganska rimligt att den idag ligger på 2200 totalt.

/Camilla
 
Sv: Höjning av försäkringspremier, är det rimligt?!

Hur gammal är hästen? Jag vet att många bolag höjer premien väsentligt när hästen är 3-4 år.
 
Sv: Höjning av försäkringspremier, är det rimligt?!

Jag fick svar att höjningen dels beror på att han blev 8 i år, men också att veterinärerna höjt sina avgifter rejält och betydligt fler behandlar sina hästar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 540
Senast: Picky
·
H
Hästmänniskan Har nu Agria men då de har höjt premien något försäkräckligt så funderar jag nu på att byta, skrev en tråd om det för inte så länge...
Svar
15
· Visningar
1 504
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp