Höjen på hornet!

K

kamitza

Hej !
Hur mätar man höjen på hornet?
Ska nämligen köpa en sadel till min häst han har ganska stor manke.

Sv: Höjden på hornet!

Oj hade visst skrivit fel menade höjden på hornet.
Ingen som vet hur man mäter det ??

Sv: Höjen på hornet!

Hej !
Hur mätar man höjen på hornet?
Ska nämligen köpa en sadel till min häst han har ganska stor manke.
Höjden på hornet har inget med manken att göra, utan det är utrymmet under framvalvet som är relevant i sammanhanget. Det är svårt ( nästan omöjligt) att mäta på en färdig sadel så det enklaste o bästa är att prova sadeln på plats. Har din häst väldigt hög manke så kanske tanken på en westernsadel är rökt!

Jaså det var konstigt har pratat med några st som har western sadlar med högt passade hästar med hög manke.

Jaså det var konstigt har pratat med några st som har western sadlar med högt passade hästar med hög manke.
Man kan ju skaffa en sadel som är för trång för den hamnar ju högt upp på hästen så kommer manken fri! Sen hur den fungerar ihop med hästen det är ju en annan fråga!:eek:

Det finns vissa Wade och A-Fork sadlar som är högre just över manken. Och de behöver inte vara förtrångt för det.

Att mäta sadeln innan den ligger på hästen är ju som å köpa trisslotter, lika stor chans att det blir rätt... :) Men det finns sadlar med MW och HW, i samma utförande och bom size för att passa de med mindre och större manke. Så provar man en modell med MW och den passar, förutom vid manken kommer troligtvis en med HW passa....
Lycka till!!

Jamen frågan var ju nu hur man mäter höjden på hornet o då mäter man från basen på hornet o uppåt med en måttstock.
Vad betyder MW o HW ? never heard of it ????

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 618
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka