Höjdhopp i Olympia

I

Ilma

Igårkväll var det sändningar från Olympia på Eurosport. DE visade en höjdhoppning, jag har inget emot sådana, men däremot störde jag mej på en sak: De hoppade en mur och ett par gånger var ngt ekipage i den ordentligt men klarade sig utan att riva då murdelarna " Hakade i varann". Jag tyckte inte att det var helt okej det borde ha räknats som en rivning, nu fick ju ekipaget fortsätta på högre höjder trots att hästen egentligen rev :confused:
Det kändes inte bra, trots allt har man att göra med mkt press på hästarna på dessa höjder,att hästen måste hoppa 10 cm högre trots att den inte klarade den lägre höjden.
Vad tycker ni om höjdhoppningar?

Ps. By the way Vra det William Whitaker som vann och han rider SÅ jävla bra !:)

Sv: Höjdhopp i Olympia

Det är kul å titta på men hästarna är ju helt jävla otroliga...

Eftersom det bara räknas som rivning om murdelar trillar till marken så var det ju inte någon rivning.
Du får ju inte fel för rivning på vanlig tävling även om du är i hela hindret utan att ngn bom trillar.

Ja hästarna har verkligen stora hjärtan.

Vet inte vad jag ska tycka om höjdhoppningar..Alltså det känns ju som att det sliter rätt bra, o vet att många hästar har blivit knäckta av det...
Å andra sidan så finns det ju hästar som passar perfekt i en höjdhoppning, Robert Whitakers häst var ju lite åt det hållet, tror inte att den hade varit så lätt att lotsa runt i en "vanlig" Grand Prix...

visst är det lite flashigt o drar publik, men jag tycker det är totalt onödigt, ett jättehopp sliter ngt enormt på hästens ben. Ser ingen anledningalls att hålla på med det.

jag tycker också det är kulatt titta på... så länge hästarna ställer upp och hoppar så tycker jag det e ok... känns som att dom annars lätt kan välja att stanna om de känner att det inte vill/vågar.

Går detta att hitta på internet någonstans? så man kan kolla? :idea:

Det kändes inte bra, trots allt har man att göra med mkt press på hästarna på dessa höjder,att hästen måste hoppa 10 cm högre trots att den inte klarade den lägre höjden.
Vad tycker ni om höjdhoppningar?

De höjde bara 3 cm i slutet, så så stor skillnad var det inte.
I "vanliga" tävlingar kan ekipagen vara i riktigt ordentligt men fortfarande gå vidare om de haft tur. Så är det i alla sporter, även höjdhopp för människor.
Tror inte ryttarna ställer upp med samma hästar varje sådan tävling, de borde vara förnuftigare än så tycker man. :)

Utomlands är Puissance väldigt stort. På Dublin Horse Show är det en av de klasser med högst prissummor. En häst var typ 15-16 år (Casper) och hoppade regelbundet på dessa höjder men man ska väl ha i baktanke att det sitter några av världens bästa ryttare på dem och vet om hästen är kapabel att göra de där ansträngningarna både fysiskt och mentalt. De flesta tar inte ut sina vanliga tävlingshästar utan har precis som i speedklasser en särskilt häst för detta ändamål. De tränar inte på dessa höjder utan vet med sig att hästen har stor kapacitet och lägger istället ner mycket tid på att hålla hästen välgymnasticerad. Puissance hästar brukar oftast vara ganska dåliga på att hoppa klasser med hela banor eftersom deras styrka ligger i att kunna hoppa enstaa stora hinder. I Sverige är det väldigt få ryttare som rider den här typen av klasser men man kan ju alltid nämna några typ Niclas Parmler, Peter Eriksson, John Hickey och Linda Heed (som fö hoppat runt 2meter med Prefidia C(Cortez-Labrador) under en tävling mest på skoj och delad tvåa i hård internationell konkurrens.)

Att Whitakers är duktiga på den här typen av hoppning beror på att de har massor rutin, Michael har varit en av världens mest vinstrika på den här typen av tävlingar och deltagit i väldigt många tävlingar. Även John och Robert har vunnit en hel del. tror förresten att just Robert vann i Dublin i år (där klass fö heter The Big Wall) på en bra bit över två meter.

Tycker det är skoj att få se lite andra typer av hoppning även på svensk tv. Six Bars är ju en annan tävlingsform som vi sett bla på Globen Horse Show med bla Helen Lundbäck/Conan som deltagare..

Det är nog inget för oss vanliga. Men ryttarna och hästarna är otroligt rutinerade, de vet nog hur det bäst ska gå till. Det är kul att kolla på, men det är inget jag personligen skulle riskera.

visst är det lite flashigt o drar publik, men jag tycker det är totalt onödigt, ett jättehopp sliter ngt enormt på hästens ben. Ser ingen anledningalls att hålla på med det.

Håller med dig i detta.

Robert Whitaker har ju Finbarr som just höjdhoppningshäst. De har vunnit 11 puissance, det säger en del. :p

Nej, jag tycker det är hemskt med höjdhoppningar. :(

Finbarr heter den ja. Stor och hoppar höghus.

Cian O´Connor heter mannen som rider Casper. Ett vackert ekipage. I år tror jag Casper hoppade 2.18m innan han tackade för sig och Robert vann (Dublin)

Däremot skulle inte de här elitryttarna sitta och begära de här stora sakerna av sina hästar om de inte var i fysisk kondition att utföra det. Många Puissance hästar håller väldigt länge och skulle troligen inte hoppa de här enorma hindren om det fanns minsta tvekan om formen.Jag tycker det är härligt att se att samspelet fungerar så fantastiskt att hästen litar på sin ryttare och tvärtom. Det får liksom inte fela när man rider an på dessa höjder.

Helt Off Topic ser jag så många sk duktiga (lätt-msv klass) ryttare rida på halta/orena hästar. Även en hel del som hopptränar väldigt ofta på helt vidriga grunder dvs dåliga underlag, felaktiga avstånd och alldeles för stora hinder för ofta.Det är nog betydligt mer skadligt för många hästar än puissance för en som är vältränad och dessutom har oerhört duktig pilot på ryggen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Unghästfasoner?
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

Tillbaka