höja/sänka kraftfodret-

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur bra är det att göra det "fort", utan någon vänjningsperiod?
Och hur fort är fort?

Jag har nämligen reagerat lite på en häst i stallet.
Den fick 6 kg havre om dagen, sen vips så bytte ägaren så hon fick 1½ kg. Och i helgen (över en dag) bytte hon upp till 6 kg igen.

Är det verkligen BRA att göra så? Det blir ju ändå ganska stor skillnad mellan 1½ - 6 kg , och dessutom av havre som är ganska energirikt.
:confused:

Sv: höja/sänka kraftfodret-

Att byta neråt är aldrig fel, men uppåt låter i mina öron lite väl häftigt.

Hur kommer det sig att det inte är "fel" att byta neråt?
Borde inte magen säga ifrån mot det också?

:confused:

Jag skulle inte ha gjort något så drastiskt. Hästarnas magar är ju hyperkänsliga. Vad var det som gjorde att hon bytte till 1,5 kg in the first place? Var hästen halt eller nåt sånt och blev igångsatt igen? När hästarna i vårt stall "står" får de 0,25 kg havre/fodringstillfälle om dagen. När de sen sätts igång trappas ransonen upp i takt med att de kan arbeta hårdare. Men att höja och sänka ransonen så dramatiskt tror jag inte är bra. Varken uppåt eller nedåt.

Jag vet inte redigt varför, det är inte någon person som man bör ifrågasätta.. :angel:

Men jag TROR att det beror på att hon ska tävla snart.
Det verkar iaf så som att hon höjt ett par veckor innan tävling, och sen sänkt igen... :crazy:

Nej de eju inge bra å höja/sänka så drastiskt! tävling elr ej:crazy:
De borde ändå stallägarn fatta tkr man?:confused:

Lite OT men ja tkr 6kg havre låter som väldigt mkt kraft? :o Får den annan kraft med?

Det är stallchefen det handlar om.. :angel:

Nja hon får 1 liter (blöt) betfor också.
Tycker också att 6 kg havre är väldigt mycket, men vissa vill väl ge det.. :p :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 721
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka