Sv: ”Högvaktens hästar plågas"
Jag har jobbat i stallet på K1, där högvaktshästarna står (inte på hovstallet).
Före det gjorde jag lumpen där och jag vet mycket väl hur allt går till i stallet, på högvakterna och under utbildningen av både hästar och soldater!
Sant är att de inte har det speciellt bra om man ser till hur hästar e skapta... att leva i flock utomhus och beta typ 17h av dygnets 24. Men vilka hästar lever så? Inte många va...
Att de rids av många nybörjare är såklart dåligt och jobbigt för dem. Men så funkar även ridskolor... på K1 finns det duktiga ryttare både i stallet, bland de värnpliktiga och bland officerarna.
Okunnigheten är stor överlag, men de som ansvarar för ridutbildningen och stallet/skötseln är kompetent! Dock händer det att okunniga officerare får uppgiften att utbilda soldater i viss hästtjänst och det sker inte alltid på bästa sätt, tyvärr!
Militären är en ngt. förlegad verksamhet iaf inom kavalleriet... De gör nu som de alltid gjort. Och mycket av grunden till dagens ridning och skötsel kommer från dem.
Just nu håller ett nytt stall på att byggas så att alla skall få box, inte spilta som majoriteten står i nu. på gång är även andra rutiner i stallet med mer, utbildad personal.
Om nån undrar nåt så fråga....