”Högvaktens hästar plågas"

Sv: ”Högvaktens hästar plågas"

"– Klart sådant händer, men det är en korrigering man kan ge en häst. Han vet vad han gör. Det är ju inte samma sak som om man skulle slå en människa."

Vilket j-a spån!!!! :eek:

Måste säga att jag tror inte ett dugg på att hästarna systematiskt misshandlas i högvakten. Det handlar om hästar som ska tåla extrema omständigheter och det gör inte ett misshandlat djur. Folk som använder djur i tjänst har en betydligt större kännedom om hur djur fungerar än vad vi vanliga har.

Jag har själv gjort högvakten och vi avlöste livgardet. Det är inte några misshandlade hästar som går där, utan hästar som är jäkligt väluppfostrade och välmående

//Jenni

Så du tycker det är helt OK att slå en häst med knytnävarna :eek:

gummisnodd skrev:
"– Klart sådant händer, men det är en korrigering man kan ge en häst. Han vet vad han gör. Det är ju inte samma sak som om man skulle slå en människa."

Vilket j-a spån!!!! :eek:

Nä det är värre mkt värre än att slå en människa, hästar försvarar sig tyvärr inte, det kan en människa göra :cry:

Rufsan. skrev:
Så du tycker det är helt OK att slå en häst med knytnävarna :eek:

Som jag skrev, jag tror inte att hästarna systematiskt misshandlas i hovstallet. Hur dom använder sina knytnävar kan jag inte uttala mig om. Jag har för vana att inte läsa det som står i tidningar och ta det för absolut saning, inte ens citat i tidningar brukar stämma. Det enda jag kan säga är att de hästar jag såg när jag gjorde högvakten såg inte misshandlade ut.

//Jenni

Men hur ser du att en häst har blivit slagen med en knytnäve då :confused:

Jag hade också varit rädd att anmäla om det hade hänt något med mig om jag hade anmält misshandeln.
Vadå då om att hästen inte är som en människa. Menar han då med att man kan slå en häst hårt som tusan utan den skulle känna någonting.
Vilken Idiot. :mad:

Bortsett från om det är befogat eller inte, vilket jag förstås inte vet, så tål hästar smärta på ett helt annat sätt en mäniskor. Det är bara att titta i en hage för att förstå det! Eller försöka sparka ned en hoppbom med smalbenet.

Jag tycker att det är onödigt att slå en häst med knytnäve eftersom det inte är en bra bestraffning. Ska jag bestraffa våra hästar är det bättre att vifta med armarna eller med bena och efterlikna deras egna rörelser. Dom verkar förstå det bättre.

Som Lasse skriver hästar har ett helt annat sätt att tåla smärta.

Det dummaste man kan göra när man håller på med djur är att förmänskliga dom. Man måste relatera till hur djuret fungerar och upplever saker i stället för hur vi själva upplever dom.

Sedan återigen, expressen är inte världens mest tillförlitliga tidskrift.

//Jenni

Jag har jobbat i stallet på K1, där högvaktshästarna står (inte på hovstallet).
Före det gjorde jag lumpen där och jag vet mycket väl hur allt går till i stallet, på högvakterna och under utbildningen av både hästar och soldater!

Sant är att de inte har det speciellt bra om man ser till hur hästar e skapta... att leva i flock utomhus och beta typ 17h av dygnets 24. Men vilka hästar lever så? Inte många va...
Att de rids av många nybörjare är såklart dåligt och jobbigt för dem. Men så funkar även ridskolor... på K1 finns det duktiga ryttare både i stallet, bland de värnpliktiga och bland officerarna.
Okunnigheten är stor överlag, men de som ansvarar för ridutbildningen och stallet/skötseln är kompetent! Dock händer det att okunniga officerare får uppgiften att utbilda soldater i viss hästtjänst och det sker inte alltid på bästa sätt, tyvärr!
Militären är en ngt. förlegad verksamhet iaf inom kavalleriet... De gör nu som de alltid gjort. Och mycket av grunden till dagens ridning och skötsel kommer från dem.

Just nu håller ett nytt stall på att byggas så att alla skall få box, inte spilta som majoriteten står i nu. på gång är även andra rutiner i stallet med mer, utbildad personal.
Om nån undrar nåt så fråga....

Ett tillägg till föregående inlägg, hästarna har även sommarlov! Men efter några veckor på betet är de flesta rätt nöjda med det livet och traskar gärna på lastbilen som tar dom hem till stallet... Men om det är för att slippa flugorna eller inte kan jag däremot inte veta!?

Lasse skrev:
Bortsett från om det är befogat eller inte, vilket jag förstås inte vet, så tål hästar smärta på ett helt annat sätt en mäniskor. Det är bara att titta i en hage för att förstå det! Eller försöka sparka ned en hoppbom med smalbenet.

Men jesus vilken inställning till djur ni har här, man blir ju helt chockad :eek: Det går väl knappast att jämföra hästar som slåss i en hage och när en människa går på och slår en häst.

narendra skrev:
Sant är att de inte har det speciellt bra om man ser till hur hästar e skapta... att leva i flock utomhus och beta typ 17h av dygnets 24. Men vilka hästar lever så? Inte många va...

Ehh jo!! mina går ute iallafall 10 timmar varje dag och dom är tävlingshästar på hög nivå, men får ändå vara hästar. Man måste ju kunna se sin häst i ögonen med gott samvete iallafall.

narendra skrev:
.Sant är att de inte har det speciellt bra om man ser till hur hästar e skapta... att leva i flock utomhus och beta typ 17h av dygnets 24. Men vilka hästar lever så? Inte många va...

hm...mina hästar går ute dygnet fr.om. 1 april till okt/nov. fast dom får komma in om vädret är allt för jävligt, annars har dom sitt vindskydd + skog som dom kan söka skydd i vilket de gör.

Många hästar lever ute mkt, förhoppningsvis mer än vad jag tror.

det är ju jättebra att era hästar har det bra!!! jag menar inte att det är okey för att andra oxå har det dåligt! Men jag försöker bara få upp ögonen på andra "vanliga" hästar och hur de har det...
Om man jämför med vissa dressyrryttare som tävlar på mkt hög nivå som knappt har sina hästar ute alls, och OM de går ut så är det ensamma. Hörde ett exempel på detta... Lussan va på träning nånstans och stallet låg ca500m. från ridhuset men hon lastade hästen och körde den till ridhuset.. för att hon inte ville rida den dit. Naturligt? Jo.....

Å andra sidan så är dagens hästar mer anpassade till hur samhället ser ut idag än de var för flera hundra år sen... men faktum kvarstår, de behöver röra mkt på sig, äta ofta och umgås med andra hästar!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Expressen) Ystads ridskola har fått kunglig tillökning - kronprinsessan Victorias ponny Madde. - Det ska bli handikappbarnens egen...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Expressen) Lennart Östergren från Odensbacken gjorde en makaber upptäckt när han kom hem en kväll i november förra året. På gården...
2
Svar
38
· Visningar
5 600
Senast: minternet
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Expressen) Det kan vara både bra och dåligt att arrangera Göteborg Horse Show redan i februari, säger tävlingsledare Tomas Torgersen...
Svar
0
· Visningar
860
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Expressen) Mitt under långdansen i Flygsfors skenade hästen rakt in bland människorna. Tre barn och en kvinna slogs blodiga av hästen...
Svar
0
· Visningar
741
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka