Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Elo jag tror vi pratar om samma sak . Däremot så att hästarna "går upp i vikt" är ju även det relativt beroende på omständigheter och individens förhållanden ... En häst som inte lätt lägger hull, jobbas hårt, tränar, tävlar osv blir ju inte fet och ej heller överskottspigg utan den behöver helt enkelt energin utifrån förutsättningarna . Den håller sig då i normalhull /går upp i vikt till normalhull .
Du menar säkert samma sak men jag kände ändå det var värt att förtydliga, utifrån TS fråga och ffa att man inte kan /bör förutsätta att alla är lättfödda hobby skogsmullar som blir feta av extra MJ .
Nej, precis @mackan. Och man ska inte heller ta för givet att en häst som tränar hårt inte blir fet med för mycket Mj.
Alla hästar har ju en gräns åt båda hållen men sällan har alla samma gräns.
Och där är det väldigt intressant vad som utifrån ägarens perspektiv osv i sammanhanget anses som "hård träning" .
Om man har ett grovfoder med högt mj blir hästen då piggare än vad den blivit med ett lågt värde?
Jag brukar säga att MJ för hästar är mer som kcal är för människan. Det är väl ingen toppenöversättning men brukar förstås av rätt många som frågar mig om de kan fodra sin häst piggare mha mer MJ.
Skulle vilja hävda, faktiskt, att MJ för hästar är exakt som MJ för människor.
Dvs: mängden energi vi tar upp från det vi äter.
Exakt, (finns det inte nån översättning MJ -> kcal? Längesen jag läste enheter )
1 MJ = Megajoule = 1 000 000 Joule är ett mått på energiJag brukar säga att MJ för hästar är mer som kcal är för människan. Det är väl ingen toppenöversättning men brukar förstås av rätt många som frågar mig om de kan fodra sin häst piggare mha mer MJ.
Här måste jag fråga om det fortfarande gäller att folk 'pytsar i' några timmar innan tävling. Enligt min fd lärare så visar ny forskning att det tar ~48 timmar för glycogenet att komma ut till musklerna och ge effekt.Inte nödvändigtvis. Det som gör en häst piggare är glukos som finns i fodret. Glukos är en sockerart. Ett grovfoder med högt energiinnehåll (MJ) innehåller ofta mer glukos (socker) än ett med lågt energiinnehåll men inte alltid. De flesta hästar blir piggare när blodsockernivån stiger. Kapplöpningshästar ges ofta ett sockerrikt foder ett par timmar före ett lopp så att blodsockernivån är förhöjd när det är dags att tävla. Detta kallas för “glycogen loading”. Glycogen loading har två positiva effekter. Dels fyller man på glykogenförrådet i musklerna vilket gör att hästen kan arbeta maximalt under en längre tid, dels blir hästen piggare om man ger det socker- och stärkelserika fodret i rätt tid för ett lopp.
Här måste jag fråga om det fortfarande gäller att folk 'pytsar i' några timmar innan tävling. Enligt min fd lärare så visar ny forskning att det tar ~48 timmar för glycogenet att komma ut till musklerna och ge effekt.