Högt huvud hämmar hästens skritt

Sv: Högt huvud hämmar hästens skritt

hmm, det var interessant, så det betyder då egentligen att hästen mår bättre av att gå i en friare form.

"I trav påverkades inte undertrampet av de olika huvudpositionerna vilket var ett överraskande resultat."

- Det visar ju tydligt att inspänningstyglar, Graman m.m. inte är nått att hålla på med... men om det var så särskilt överraskande är väl en annan femma :smirk:

intressant läsning då min häst helst vill gå i låg form,
westernhästar och fri form, åkte förbi en går som var ute och red sin westernhäst med stångbett och inspänningstyglar.

...och hur kan du säga att det var en westernryttare/westernhäst? Utrustningen gör inte ridgrenen...

jäklar!! sicken bra artikel,,, :bump:

westernhästar och fri form, åkte förbi en går som var ute och red sin westernhäst med stångbett och inspänningstyglar.

Och då betyder det att vi alla gör så?:crazy:
Och stångbett är inte till för att man behöver mer kontroll, det är för att behöva använda så lite och osynliga hjälper som möjligt, att få en så finkänslig häst som det bara går bland annat.
Alla westernhästar över sex år rids på stångbett OCH på en hand.
Men då ska man inte glömma att många tränar sina 'stånghästar' på tränsbett hemma av och till. Och sitter inte bara på stången.

Och kan man något som hästar och form så borde man veta att det inte bara går att släppa en häst på långa tyglar och låg form och sen tro att den ska jobba korrekt där nere. Det krävs timtal av träning för att få den att orka det.

Senast ändrad:

det var nog mest dom hårt spända inspänningstyglarna som användes i kombination med stång när man rider ut som gjorde mig fundersam, hästen kunde inte gå utan trippade fram i en mycket hög onaturlig form.
rider man i full westernmundering så är det nog westernridning i någon form.

det var nog mest dom hårt spända inspänningstyglarna som användes i kombination med stång när man rider ut som gjorde mig fundersam, hästen kunde inte gå utan trippade fram i en mycket hög onaturlig form.

Nej...du såg en id**t med westernutrustning...helt enkelt:cool:

Bara för att man har westernsadel och westernträns betyder det inte att man gör rätt:smirk:
Det finns hundratals ''westernryttare'' i sverige, som inte har en aning om vad som är rätt och fel.
Ska du döma hela diciplinen för det? Eller var du bara tvungen att säga nånting när jag hade skrivit ''Självklart, det är vad vi westernryttare alltid har sagt'' , tvungen att argumentera emot, istället för att inse att jag har rätt?

För mig är det som att uppfinna hjulet en gång till,det är inget nytt.

det jag menar är att det finns de som rider bra oavsett hästras eller diciplin.
det finns ochså det motsatsen i alla grenar oavsett vad det kallas.
jag tror att vad man än håller på med så är det stor variation på kunskapsnivån inom just den typen av ridning.
jag dömer inte någon tvärtom men att tro att just den gren man håller på med själv är fri från okunskap verkar ju lite ...

Det absolut vanligaste är Ridtravare som skall skolas om till dresyrhäst.Nu när den började kunna gå i form så blev den halt.Jag vet inte hur många gånger jag hört det.Att rida hästen i form eller dra den i form...........det är lite skillnad det se.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ny studie från SLU visade att majoriteten av de högpresterande hästarna som ingick i studien visade på asymmetriska rörelsemönster...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama