högt Ca lågt P

Nominous

Trådstartare
vad kan man ge som tillskott om man har en perfekt uträknad foderstat men kvoten Ca/P ligger på 2.28? :crazy:

höts värde ligger på 3.57g Ca/kg foder och 1.54g P/kg foder och det blir alltså en kvot på 2.31

hästen kan inte äta en massa kraftfoder då hon blir är väldigt lättfödd och glupsk (vill även ge så mycket grovfoder jag kan) så hon får 10kg av hösilaget och hamnar då perfekt på MJ och protein. så jag vill inte byta bort höt mot kraftfoder. hon får även 0.5kg betfor och 300g linfrö. linfröt gjorde att kvoten blev lite lägre än innan då P är högre än Ca.

så vad finns det för typ av tillskott som ligger mycket högre i P än Ca? alla mineraler jag hittar ligger ju tvärt om eller 50/50 nästan. och då är de ju ingen mening att ge.

förslag?

Sv: högt Ca lågt P

samtidigt så efter att jag räknat ut en perfekt foderstat enligt MJ och SmbPr så är jag inte nöjd med Ca och P och Mg.

behovet för Ca är 30.9 och tillförseln 40.99, behovet för P är 23.2 och tillförseln 18.01, behpvet för Mg är 12 och tillförseln 9.71.

så hon hamnar 10g för högt på Ca, 5g för lågt på P och 2.29 för lågt på Mg. hur hade ni gjort?

kan man överskrida mineralerna bara kvoten blir rätt eller vad gör man??

vad är viktigast - hamna rätt på givan eller kvoten? vilken är farligast att överskriva/underskrida? alltså om man måste välja att hamna rätt på behovet eller att kvoten stämmer - vad väljer man? har för mig att kvoten är viktigast.

så jag behöver alltås ett tillskott med lågt Ca, högt P och ganska bra med Mg i. har funderat på vetekli de kanske kan bli bra?

Senast ändrad:

om jag funderar på vetekli så blir de detta resultat

om jag ger 1kg vetekli då hamnar jag lite över behovet på alla mineraler men kvoterna blir perfekta.
om jag ger 700g vetekli så hamnar jag perfekt på behöver för P och Mg och lite över på Ca men kvoterna blir inge bra. vad föredrar man?

men ett kg vetekli?? :crazy:

ja de ligger ju på 80g Ca och 95g P så det går ju inte..

men när jag kollar på vetekli så blir det helt perfekt om jag minskar betforen till 250g om jag ger 1kg vetekli. då blir alla värden bra.

läser lite här och där att man inte ska ge mer än 100g vetekli per 100kg häst/dag för att P här så högt - men i mitt fall är väl inte det en riktlinje att gå efter?? eller?? tänkte att eftersom hon ligger långt långt under behovet av P så måste de väl gå bratt ge ett kg? då hanmar P-värdet på +0.1 eller nåt sånt. har inte papprena här på jobbet..

eller kan man faortf inte ge mer än 500g som i hennes fall?

Det finns fosforbalans att ge till häst som bara innehåller just fosfor. Ofta räcker det med en liten sked varje dag. Brukar finnas på G*****gården

Då låter det som antingen fosforbalansen eller veteklit .

Själv skulle jag gjort en blandning mellan dessa ;)

(Trodde det diffade mer på vita mineralerna än det gjorde )

Mia

Överskott på calcium skulle jag inte bry mig om, man kan ha kvot uppåt 3 utan att det gör något enligt vad jag lärt mig iaf. Eftersom det är både magnesium och fosor som fattas skulle jag ge en färdig blandning, blir en massa pytsande annars. Har du kollat selenet? Ger du bara hö är det nog svårt att täcka in det utan mineraler.

Gamla hästgubbar jag pratat med brukade förr lägga ett par dl foderkalk i botten på krubban och fodra ovanpå det hela tiden för att vara säkra på att inte få för lite kalcium, nåt överskott har de inte brytt sig om. Våra hästar får ett jättestort överskott nu med vårt hö, finns ju dem som ger nästan fri tillgång på lucern också, blir väldigt mycket calcium, inget att oroa sig för. :) Ge så allt täcks in bara.

Senast ändrad:

Enligt SLU,s undersökningar gör det ingenting om Ca mängden överskrids upp till 5 gånger, så länge P behovet är fyllt. Det du behöver är att få mera fosfor i foderstaten. Har du räknat på kraffts miner vit? Det innehåller mera P än Ca.
Fosforbalans finns också och vetekli som innehåller mycket fosfor.

*svarar alla*

okej om jag väljer att ge tex miner vit så måste jag ge en hel dl. frågan är ju om hon äter det!! då blir Ca tokhögt men de gjorde ju tydligen inget och kvoten Ca/P blir 1.7 och kvoten Ca/Mg blir 3. men som sagt frågan är ju om hon äter en hel dl!! hon är lite kinkig på tillsatser i maten och mineraler har jag bara dålig erfarenhet av att de ratar dem. men de var längesedan jag behövde stödfodra mineraler.

men om man skulle ge 50/50 vetekli och fosforbalans så måste jag ge 0.5kg vetekli och 2 skopor fosforbalans. de skulle ju kunna funka.

grejen med veteklin är ju att jag får en massa onödig energi från den so jag helst skulle vilja slippa. utan den kan jag ge ett kg hö mer. och fosforbalansen skulle man helst inte ge mer än 3 skopor som jag hört. om jag ska ge bara den så måste jag ge 4 skopor för att täcka P-behovet. men de kankse är strunt samma med en skopa till eftersom hon behöver fosforet?

sen vad har ni för erfarenheter av vetekli? har hört mycket bra och negativt om det. bra för magen men stor risk för allergi??? eller är det ycket skitsnack? hur visar sig allergin om det är risk för det?

tack alla för hjälpen :)

jag tror jag ger miner vit enbart. ser ut att bli bra om ni tycker att kvoterna är godkända.

behöver är fyllt, men dock Ca högt men de var ju ok. sen vlir kvoterna för Ca/P = 1.8 och Ca/Mg = 3

vad tror ni om det? då har jag räknat på 100g miner vit. de blir ca 0.75dl och de borde jag få i henne delat på två givor. :)

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 122
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag är helt novis på att räkna foderstater, sitter med mitt livs första grovfoderanalys i näven och har använt "hästsveriges"...
Svar
11
· Visningar
3 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka