Högre vikt med utökat B kort än BE?

_Peplis_

Trådstartare
Är det någon som vet hur de nya reglerna ligger till. Jag har försökt läsa mig till hur det faktiskt är på V V. Men blir tusan inte klok!

Hur kommer det sig att jag med utökat B får dra mer (2230) än med mitt BE kort, trots att bilens maximala släpvagnsvikt är 1800kg?
Gäller de 2230 om jag byter tex till ett kraftigare drag eller hur kommer den vikten sig?
(Jag har BE-kort och har koll på de bestämmelserna, men blir inte klok på de nya reglerna!) För mig känns det väldigt konstigt att jag får dra mer med utökat B än med BE.

För min bil ser det ut såhär:

Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1480
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2230
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3820

Sv: Högre vikt med utökat B kort än BE?

Släpets totalvikt får vara 2230 men du får inte lasta så bruttovikten är över 1800kg.

Med BE kan du koppla på ett släp med totalvikten 3500kg men får fortfarande bara lasta upp till 1800kg bruttovikt.

2230kg är vad som blir kvar när bil och släpps totalvikt max får vara 4250kg tillsammans. Bilens totalvikt bör alltså vara 2020kg.

Med ett B96-kort får släpets totalvikt vara 2230 kg men bruttovikten får inte överstiga 1800 kg.
Med ett BE-kort är släpets totalvikt obegränsad (eller 3500 kg beroende på om kortet togs före 18 januari i år eller efter, men det är väldigt mycket en akademisk fråga) men bruttovikten är fortfarande begränsad till 1800 kg.

Kontentan är alltså att bruttovikten är densamma för B96- och BE-kort men för B96-kort är släpets totalvikt begränsad till 2230 kg.

Du får dra ett släp som på pappret har totalvikten 2230kg med utökat Men släpet samt last får aldrig väga (bruttovikt) mer än 1800kg oavsett om du har BE eller utökat. Detta är bilens begränsning.

Friheten med BE är att du inte behöver bry dig om släpets totalvikt (tjänstevikt + vad den totalt får lasta) utan bara att bruttovikten (tjänstevikt + lastvikt "just nu") inte överskrids. T.ex. fritt fram att dra släp med totalvikt ex. 3500kg (om säg tjänstevikt <1800kg) på BE.

Senast ändrad:

Max släpvagnsvikt är alltid max släpvagnsvikt oavsett behörighet. Hur de fått till siffran för utökat förstår jag inte :/. Men oavsett behörighet på bilen är det max 1800 på den bilen.

Du har missuppfattat. Du får aldrig någonsin gå över bilens max släpvagnsvikt. Vad du får dra med utökad B är automatiskt genererat utan hänsyn till max släpvagnsvikt. Man får dock aldrig oavsett körkort överträda max släpvagnsvikt för det är vad bilen är konstruerad för att kunna dra.
Däremot får du med utökad B koppla på en släpvagn med totalvikt upp till vad du får dra med utökad men aldrig lasta den så att den väger mer än vad bilen får dra = max släpvagnsvikt.
Med vanligt B-kort får du bara koppla på en släp med totalvikt 1480.
Så det blir i stort sett samma med BE som med utökad B med skillnaden med BE är du inte låst till att släpet får ha högst totalvikt om 2230 som du är med utökad.
Iom att din bil inte får dra mer än 1800 får den heller aldrig dra mer i faktisk vikt.

Mjae du får ju inte lasta mer än vad släpet får lasta ;) Så lite intressant är totalvikten trots BE.

4250kg - bilens totalvikt = släpets maximala totalvikt för B96

Max släpvagnsvikt är alltid max släpvagnsvikt oavsett behörighet. Hur de fått till siffran för utökat förstår jag inte :/. Men oavsett behörighet på bilen är det max 1800 på den bilen.
Snälla, lär dig skilja på totalvikt och bruttovikt så slipper du sprida felaktig information :idea:

Med ett B96-kort får släpets totalvikt vara 2230 kg men bruttovikten får inte överstiga 1800 kg.
Med ett BE-kort är släpets totalvikt obegränsad (eller 3500 kg beroende på om kortet togs före 18 januari i år eller efter, men det är väldigt mycket en akademisk fråga) men bruttovikten är fortfarande begränsad till 1800 kg.

Kontentan är alltså att bruttovikten är densamma för B96- och BE-kort men för B96-kort är släpets totalvikt begränsad till 2230 kg
.

Då är jag med! Vad många som var på hugget och svarade en lördagskväll!
Tack :)

Men en liten reflektion är det inte väldigt felaktigt att skriva
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2230. Om man ser till vad totalvikt betyder så borde det stå med en parentes som i mitt fall (får ej överstiga släpets tjänstevikt+gods=1800 kg) även om så totaltvikten för släpet är 2230.

Eftersom man på "vanligt" B utläser släpvagns vikten exakt som den är skriven.

Fast det kanske man får reda på när om man tar det utökade B-kortet..;)

Det är fullt logiskt att det står som det gör. Totalvikt är tjänstevikt+maxlast, inget annat.

Det finns slamkrypare där Max släpvagnsvikt är lägre än Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet.

nej det är inte logiskt eftersom man med B utläser det precis som det står och som du skrev (logiskt) men det som inte är logiskt är med utökat B eftersom man inte kan lasta den fulla maxlasten!

Varför är det inte logiskt?
Hur ska man skriva för att det ska bli tydligt och logiskt?

Max släpvagnsvikt, kg: 1800 detta är den faktiska vikten som får hänga på dragkroken
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500 ointressant i sammanhanget
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1480 om man ha B-kort så är detta den maximala totalvikten på pappret som man får hänga på dragkroken, oavsett om släpet är tomt eller lastat
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2230 Det är tillåtet att dra ett släp med betydligt högre totalvikt på pappret än vid B-behörighet. Men man får fortfarande bara lasta det upp till den maximala släpvagnsvikten eftersom det är det dragkroken får belastas med = den maximala belastning som dragkroken och bilkonstruktionen bedömts klara av
Skillnaden mellan B och utökat B är att med utökat B så FÅR du hänga ett tomt (eller lätt lastat) släp bakom bilen som har en på pappret högre totalvikt. Och du kan även lasta det lite mer. Med bara B får du inte ens köra det släpet tomt. Begränsningen för utökat B ligger i att den sammanlagda totalvikten får vara max 4250 kg. Med B-kort är det max 3500 kg.

Skillnaden sen upp till BE är att du kan framföra betydligt större fordon på körkortet, eftersom du inte behöver tänka på ekipagets sammanlagda bruttovikt. Du kan t.ex ha en B-kortslastbil (3500 kg) som dragbil och hänga ett lika tungt släp bakom (om dragkroken tål det) utan att behöva fundera på saken. Med nytaget BE är detta vad du maximalt får köra. Med äldre BE finns ingen sådan begränsning.

Senast ändrad:

Men du kan inte lita på att det blir rätt om du bara läser Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet. Man måste alltid läsa Max släpvagnsvikt också för ibland är den lägre.

nej det är inte logiskt eftersom man med B utläser det precis som det står och som du skrev (logiskt) men det som inte är logiskt är med utökat B eftersom man inte kan lasta den fulla maxlasten!

Fast det kan ju hända med "B-kortsvikten " också. Släpvagnsvikt vid B- och utökad B-behörighet är rena pappersprodukter och har egentligen rent krasst inte skit med bilens dragkapacitet att göra.

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet=> 3500 kg - bilens totalvikt
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet => 4250 kg - bilen totalvikt

Det står ingenstans i bilens papper vad du får dra på BE-kort det står vad Bilen maximalt får dra. Har du ett BE-utfärdat före Januari 20113 så får du hänga på ett släp med hur hög totalvikt som helst (3 ton, 20 ton) så länge inte bruttovikten, alltså vad släpet VÄGER på en våg överstiger bilens maximala släpvagnsvikt.

Jag tar mitt favoritexempel Nissan Sunny igen.
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1960
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2710

Tror du på allvar att man får dra en bruttovikt på 2710 ton med den bilen bara för att man har utökad B?

Precis, det är ALLTID dragbilen som bestämmer hur mycket man får dra efter den oavsett släpvagnens totalvikt. :)

Jag tror det många gånger är det som folk glömmer bort och tittar blint på vad släpvagnens totalvikt får vara. Då jag själv har BE, så är det enda jag tittar på vad bilen får dra och lastar släpvagnen därefter, så jag inte kör med överlass (kan bli dyrt om farbror blå stoppar en då). ;)

Även jag har BE-kort vilket är ett måste för att jag ska kunna ta med mig två hästar till tävlingar och träningar. Dock tycker jag i grund och botten att reglerna är såpass enkla att man ska kunna dem när man kör släp, även om man "bara" har B-kort. Åtminstone jag kunde reglerna även när jag bara hade B-kort och det anser jag är ett måste.

Ja reglerna är ju jättelätta. Det står ju svårt på vitt på regbeviset vad man får dra.

Men förstår man inte vad tjänste-, brutto- och totalvikt är för något så blir det ju svårt.

Det ska man ha lärt sig när man tog b. Hur ska man annars veta hur mycket man får lasta i bilen?

Precis, problemet är vad de olika vikterna innebär. (Något som iofs är grundläggande men ändå.)

Generellt sett så är jag rätt säker på att folk inte har en aning om vad de får lasta i bilen eller hästsläpet eller husvagnen eller något annat. Och även om de har koll på de vikterna så vet de inte hur mycket det de just idag lastar väger, så det spelar egentligen ingen större roll ...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 540
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
6 050
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II