Högpresterande hästar- yckliga hästar????

ginnies

Trådstartare
Har varit inne på en del trådar och läst, och många skriver: -Det är klart att hästen är lycklig och behandlas väl, den går ju så höga klasser. Men måste det vara så? Att det är så många gånger, att hästarna mår bra, det tvivlar jag inte på men jag vet att en del ryttare, kuskar får fram sina hästar till svåra klasser fast de behandlas vidrigt, djuret blir som en maskin. Vet ni andra något om detta?

Sv: Högpresterande hästar- yckliga hästar????

Jag vet, har fått tråden på fel ställe. Får väl ändra den om ingen tar bort den till något liknande som: Finns det något samband mellan högpresterande hönor och lyckliga hönor? EFtersom hönor värper ägg så menar jag här om de värper bättre om de är glada. Mitt svar är nej. Vad är ert svar???

Jag tror att ett djur måste må både psykiskt och fysiskt väl för att kunna hoppa jättehöga hinder eller trava galet fort runt en bana. Sen att det kanske inte är arbetet som gör att hästen är bra är en annan femma men jag tror inte att en misskött häst klarar av att prestera på det viset.

Om jag förstått dig rätt nu så, ja studier har visat att djur som blivit skötta på ett bra sätt producerar bättre.. Varesig det gäller kor, grisar, höns m.m..

Men de hönor som satt i bur, trångt, inte kunde röra sig, de klämde ju ur sig massor av ägg, jag menar en frigående förhoppningsvis lyckligare höna värper ju inte mer?

Nej men dom får inte stimuli av att klämma ur sig ett ägg om dagen heller. De har avlats för intensiv äggläggning och man kan säga att dom aldrig kommer till det hormonella stadium när de anser att de har lagt färdigt en kull. Dom hönsen i burar har ofta utvecklat ett stereotypt beteende..

Har inte så bra koll på just höns men studier har visat att kossor vars skötare har pratat och rört djuren mycket har högre mjölkproduktion. Gyltor vars skötare har varit vänlig mot djuren får sin första brunst tidigare. Suggor vars skötare är vänlig mot den får större kullar och lägre dödlighet bland ungarna. Unga svin har bättre tillväxt också.

Senast ändrad av en moderator:

Så du menar att en höna i bur skulle bli lyckligare och värpa ännu mer om man kliade henne lite varje dag? Det är inte bara höns som är sönderavlade på att värpa mycket, det är ju även kor, att de ska mjölka mycket och grisar, ge mkt kött, växa fort.

Så du menar att en höna i bur skulle bli lyckligare och värpa ännu mer om man kliade henne lite varje dag?
En burhöna bör nog kanske liknas lite mer vid en maskin än ett djur. Dom KAN ju lixom inte producera mer än ett ägg/dag (väl?) så det kan inte bli högre produktion oavsett hur mycket du gullar med den. En ko kan nog alltid mjölka lite till, tyvärr..?

Ja men det är slaktdjuren bl.a som jag pratar om.
Ang. hönan så räcker det inte nej, det är en del förberedelser innan hon lägger ägg som hon inte kan göra i en liten bur.

Tror att det är ca 1 ägg/dag.. Dom lägger inte så ofta i vanliga fall, hönsen i bur har typ tappat driften att ruva, när det kommer ett ägg hela tiden. Annars så lägger hon 10-15 ägg och sedan ruvar i ca 21 dagar..

Dom producerar snarare för mycket i burhållning.

Här blandas äpplen och päron i tråden. :)

Rätt följdfråga borde snarare ha blivit "föder ston fler föl oftare om dom behandlas väl" än att jämföra med höns. Eller "hoppar höns högre om dom behandlas väl"?

Produktionen av avkomma styrs av så mycket mer och av kraftigare faktorer än om djuren klappas.

Hästar: Jag känner personligen till fler högpresterande hästar som behandlas/behandlats uselt (ur min synvinkel). En så illa att jag direkt anmält om det skett idag. Det är många faktorer som styr om hästen ska göra det den blir beordrad. Jämför med hundar som behandlats på fruktansvärda sätt och ändå lyder husse/matte.
Frågan borde kanske istället ställas om hästen skulle presterat ännu bättre om den behandlats väl?

Höns: Vad gäller äggläggandet så tvingas hönsen att lägga dom ägg (ämnen) naturen redan förberett dom för. Industrin utnyttjar detta till att på olika sätt få fram äggen på kortast möjliga tid till lägsta möjliga kostnad. Exempelvis kortar man via belysningen dygnets timmar till 23, hönsen får aldrig se dagsljus. Efter en eller möjligtvis två perioder är hönan slut som äggproducent och kasseras. En höna som hålls på ett naturligare sätt, producerar som fancyfree skriver ägg och ruvar osv under sex - tio år, ofta två ggr/år.

Sammanfattningsvis, så tror jag att man (inte bara djur) presterar bättre om man behandlas väl. Eller kanske hellre, man presterar mindre om man behandlas fel.

LIA

En burhöna bör nog kanske liknas lite mer vid en maskin än ett djur. Dom KAN ju lixom inte producera mer än ett ägg/dag (väl?) så det kan inte bli högre produktion oavsett hur mycket du gullar med den. En ko kan nog alltid mjölka lite till, tyvärr..?

Att man vill ha en högpresterande ko är sant men inte till vilket pris som helst. En ko som producerar verkligt höga mjölkmängder får oftare olika problem så därför så "pressar man inte ut sista droppen" Och visst är det så att man får bättre prod. ju bättre man tar hand om kon både vad gäller foder, miljö och social hantering. Men den sociala biten med människor ger totalt inte någon större ökning på mjölkmängden.

Kicki :)

Jag kan citera här ur "Djurens beteende och orsakerna till det" Skriven och sammanfattad av ett gäng forskare.

"Bland mjölkkor har man studerat skötarens beteende i besättningar som hade antingen mycket god eller mycket dålig mjölkproduktion. Skillnaden i produktion kunde inte förklaras med några olikheter i miljön, djurens ras eller ålder, eller den tekniska utrustningen. Det visade sig att skötarna i de högproduktiva besättnigarna rörde vid korna på ett positivt sätt i mycket högre grad än de lågproduktiva. De talade också betydligt mer och vänligare med korna. Andra studier har visat att mjölkproduktionen ofta förändrats dramatiskst när en besättning byter skötare. Ibland ökar den och ibland minskar den, men den ene skötaren är uppenbart inte så god som den andre.

Det var inte min mening att blanda äpplen och päron, som du läste, satte jag tråden fel, därav den (o) lustiga vändningen.
Men om man läser på andra trådar så är det många som menar ex: - Det är klart att hunden är välskött och ompysslad, se hur mycket den tycker om sin husse. Eller: -Ryttaren på den där lilla islänningen är inte alls för tung när hon/ han väger 130 kg, den skulle minsann inte muskla sig annars. Eller ännu värre, ren vanvård, alla kommer väl ihåg de jättemagra fångponnyerna i Mariestad där ägaren sa: - Det är inget större fel på dem, bara lite fång, herregud båda är ju över 30 år, de hade ju inte blivit så gamla annars.
Jag menar det att för att ett djur blir gammalt, ser ut att dyrka sin husse eller får lite muskler, att det nödvändigtvis inte behöver betyda att de har det bra och mår bra.

Jag kan citera här ur "Djurens beteende och orsakerna till det" Skriven och sammanfattad av ett gäng forskare.

"Bland mjölkkor har man studerat skötarens beteende i besättningar som hade antingen mycket god eller mycket dålig mjölkproduktion. Skillnaden i produktion kunde inte förklaras med några olikheter i miljön, djurens ras eller ålder, eller den tekniska utrustningen. Det visade sig att skötarna i de högproduktiva besättnigarna rörde vid korna på ett positivt sätt i mycket högre grad än de lågproduktiva. De talade också betydligt mer och vänligare med korna. Andra studier har visat att mjölkproduktionen ofta förändrats dramatiskst när en besättning byter skötare. Ibland ökar den och ibland minskar den, men den ene skötaren är uppenbart inte så god som den andre.

Givetvis så påverkas korna av att man har andra som mjölkar, det märker vi själva på våra kor, men inte i någon stor utstäckning så att det rör sig om en stor procen vid hämtning, ifa. det inte är någon hyperstressad skrikhals som mjölkar, vilka inte blir långlivade här på gården. Men att det skulle hänga på om korna var högproduktiva kontra lågproduktiva endast p.g.a den mänskliga faktorn så tillvida att man "gosar" mer ser jag inte som troligt. Men att man skapar bättre förutsättningar med sitt agerande runt mjölkningen är självklart både på kort och lång sikt. Man får en avspänd miljö där t.ex. lättstressade kor lättare släpper ned mjölken och är lättare att få riktigt tomma. Människans agerande är viktigt det gäller att ha bra kontakt med sina kor och känna dom väl så att man snabbt märker avvikelser både vad gäller under mjöklning och annan hanteringstid och givetvis så vill dom bli pysslade med, välhanterade djur mår ju bättre. En duktig djurskötare är t.ex. duktig på brunstpassning och det är erhört viktigt för produktionen, slarvar man med den så får man produktionsbortfall samt ökade kostnader.

Jag har ärligt talat inte hundra procentig tilltro till liknande studier eftersom man aldrig kan återskapa 2 miljöer, foder, utrustning samt socialt liv för en ko så exakt att det blir en fullgod jämförelse. Har man likt i studien mycket dålig produktion så finns det nog andra faktorer som spelar in till större del.

Kicki :)

Jag menar det att för att ett djur blir gammalt, ser ut att dyrka sin husse eller får lite muskler, att det nödvändigtvis inte behöver betyda att de har det bra och mår bra.
Håller helt med dig.
Det jag mest reagerade på var jämförelserna mellan alstring av avkomma och fysiska prestationer i övrigt.

LIA

Har varit inne på en del trådar och läst, och många skriver: -Det är klart att hästen är lycklig och behandlas väl, den går ju så höga klasser. Men måste det vara så? Att det är så många gånger, att hästarna mår bra, det tvivlar jag inte på men jag vet att en del ryttare, kuskar får fram sina hästar till svåra klasser fast de behandlas vidrigt, djuret blir som en maskin. Vet ni andra något om detta?

Jag tror inte man kan säga antingen eller, en del hästar är säkert lyckliga och andra inte. En del tränare och ryttare behandlar hästarna bra och andra inte. Jag kan faktiskt förstå att de som lever på sitt ridande eller tränande har en annan syn på sina djur än oss som har hobbyhästar. De lever trotts allt på dem. Jag tycker inte det är rätt men jag kan förstå det.

Sen så måsta man ta i betraktning vad som menas med att behandla djuret / hästen bra, det jag tycker är en bra ide tycker nån annan är en dålig ide. Jag har fått höra att jag var en hästmisshandlare som galloperade min häst på volt och för att jag inte hoppar min häst tex. Folk har så många åsikter om allt, speciellt om häst och djurskötsel. Bara för att andra gör på ett annat sätt betyder det inte att det är mer fel.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 038
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar