Högervarv går inte alls !

C

carnon

Hej!:bump:

Jag rider en travvalack som heter Doc carre som har lite svårt i ena varvet , han viker sig och sånt vill bara svänga .
Han vart påsprungen av en konkurrent på travet läste jag på internet så han kanske inte vågar stödja på det bakbenet längre ? han kan t.ex eller orkar inte hålla emot om man svänger i galopp eller voltar det blir en fyrkant för att han inte kan/orkar inte stödja på det !

Behöver lite tips om träning och hur jag ska gå till väga för att få bort hans räddsla att det inte ska göra ont att stödja på det benet och bli musklad igen i bakbenet, troligtvis har han tappat muskler på den sidan och orkar inte hålla upp sig i höger varv :(
Och om jag longerar så vänder han bara bort den delen det värkar som om han inte vill visa den sidan han ''skäms'' eller ngt för den sidan!

Behöver svart snarast , mkt olika övningar och sånt :p

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Högervarv går inte alls !

Är han genomkollad? Min förra pålle var en varmblodsdonna. Helt fantastisk som häst, dock hade hon en ruggigt dålig vänstergalopp, kantig och märklig. Hon hade varit med om en olycka under en träning tidigare i livet. Det visade sig att hela hästen var sned och eftersom hon gått med det så länge fanns det inget att göra. Till saken hör att hon hade gruvligt ont, det märktes aldrig utåt men det slutade med avlivning. Att vara sällskapsdam passade inte henne och varken ridning eller körning kunde göras smärtfritt...

Gimlan

Okej , men det funkar ju han har inge ont eller ngt, han kan vara lite stel och sånt tror jag :)

Han har inte gått så mkt innan jag börja rida honom så det kan ju var att han inte e rätt igångsatt och måste börja rida mer i det varvet , för vissa vill ju bara rida i det varvet som det går bra i och glömmer bort den andra sidan så att han blir fel omusklad där ?

Sv: Gimlan

Det märktes inte på mitt sto alls att hon hade ont, just förutom den kantiga galoppen, det var bara en slump att en kotknackare tittade på henne och upptäckte snedheten (ledde sedan vidare till vet, undersökning). Men har han inte ont, om det är uteslutet, så är det nog bara att traggla på.
Men jag tänker på att om han nu blivit påsprungen så kan väl det ha orsakat någon form av skada/skevhet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka