Höger Gallopp

S

stall M

Hej jag har problem med att få min häst att fatta höger gallopp. Jag har provat allt. Jag har bett en ridlärare att prova tom. hon hade problem. När jag skritta och travar henne i volten är hon mjuk i båda varven. Men när jag skall fatta höger gallopp så vill hon inte vara med. hon är 8 år Jag mest ridit i skogen och kört vagn. Nu skall jag börja tävla westen så måste hon kunna höger gallopp. Vad skall jag göra.

Mvh
Bosse

Sv: Höger Gallopp

Kolla igenom hästen.Det verkar ju vara något som antagligen gör att hon inte kan/vill fatta höger galopp.Ta en veterinär koll, och uteslut kroppsliga problem!

Sen kan man utgå från detta, och är det inget som stör henne, så behver hon antagligen mer muskler och lösgörande arbete innan hon orkar med högergaloppen.

Lycka till!

Vad är det för häst?
Galoppörer tex har svårare att fatta höger galopp för att dom tävlar i vänster galopp.

min var likadan när jag precis hade köpt honom. Han var låst i bogen och kunde därför inte fatta höger galopp. Tog hjälp av en kiropraktor och problemet var borta :)

"Standardtips" som du kanske redan provat (?): Rid i en 8:a med litet hinder i mitten. Alltså "galoppombyte" varje gång du hoppar över hindret & byter varv.

Hej jag har problem med att få min häst att fatta höger gallopp...

Min häst var likadan! Han var jätteseg och ville verkligen inte. En ridinstruktör red han då och då och hjälpte mig lite. Jag skulle ställa han utåt och värkligen trycka till. Nu går han hur lätt och fnt som helst i höger efter allt jobbande. Han var verkligen svår då. Men han är klar och fin nu.

hade samma problem med min förra polle.

du skriver att du mest har ridit i skogen eller kört henne.
det kan vara det som är problemet.

när man kör en häst är det svårt att säga att dom ska fatta en speciell galopp så då fattar dem den galoppen som faller mest naturligt för dem. (vi människor många skriver ju med höger hand det är samma med hästar dom är oftast bättre på ett varv).
I alla fall. det kan ha blivit så det blivit en vana för henne.
Likadant upplevde jag på min förra. jag red mest i skogen och fattade galopp utan att direkt tänka på om det var den galoppen som jag hade fattat eller inte. Detta medförde att hon inte lyssnade på om jag ville ha höger eller vänster galopp utan hon fattade galopp och jag lät henne komma undan med det.

Det enda jag kan ge dig som tid är att vara övertydlig med hjälperna tills hon börjar förstå igen, om detta är faktorn som orsakart det.

fatta galopp i volt eller precis när du går ut volt eller i hörn på banan. böjda spår helt enkelt. rider du ute ställ hästen lite svagt i det den galoppen du vill ha.

Jag har pratat med en veterinär han säger att hon är feltränad och det kan ta upp till ett halvår innan hon kan göra en riktig höger gallopp.

Tack för svaret Jag pratade med min veterinär och han sa likadant som du. Hon har lärt sig fel. Och han påstår att det tar ca: ett halvår innan hon har lärt sig.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 140
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka