Högdräktigt sto som inte äter

Tuvalisan

Trådstartare
Mitt sto som beräknas föla någon gång slutet av feb/början mars har börjat fippla med sitt grovfoder. Ser ut som en halmad box på morgonen då hon mest sprider runt maten i boxen. Hon mumsar glatt i sej sitt kraftfoder och sin lusern men hösilaget och höet ratar hon mer el mindre. Vad ska man göra? Vill ju inte ha ngn kolik eller ngt annat dumt nu såhär i slutet på dräktigheten. Tips mottages tacksamt.

Sv: Högdräktigt sto som inte äter

Jag har råkat ut för detsamma två gånger. Antagligen börjar fostret bli stort och stoet tycker att det är besvärligt. Jag har tyvärr inget knep för att få henne att äta igen, vill bara tala om att ditt sto inte är det enda och att det kom ut två friska och pigga föl, båda ston. Mitt sto fick mer av det hon åt, främst lusern eftersom det också är grovfoder. Hon är en robust häst som aldrig haft några problem med magen så jag vågade ösa på.

ok tack ska öka lusernen ett snäpp och hoppas det kommer ut ett välmående föl här oxå...

Stuteriägaren där mitt sto fölade har samma erfarenhet som Görel. Hon ser det ofta säger hon, därför mer kraftfoder!

Vad kul med föl, det är så kul att gå där och vänta på fölisen och fantisera hur den ser ut när den kommer ut! :laugh:
Lycka till med fölis!

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 559
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka