Högdräktigt sto + fång?

zamboca

Trådstartare
Hur vanligt är det att ston får fång i slutet på dräktigheten? Är belastningsfång och vanlig fång samma sak? Hur behandlar man ett sto som får förlossningsfång? Prognos? :confused:

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Högdräktigt sto + fång?

En bekant till mig har ett sto som fick fång för ett par dagar sedan och behandlas som en "vanlig" fånghäst trots att hon är dräktig, enligt veterinären fanns det en risk att det kunde skada fölungen men man ville rädda stoet i första hand och tog därför en chansning och behandlade henne med bland annat Finadyne.

Mitt hblsto, som ska föla på midsommarafton, har fång just nu. Hon behandlas med Fenylbutazon, i så låg dos som möjligt för att hålla henne hyfsat smärtfri.
Enligt min veterinär är det så att inget av de antiinflammatoriska preparaten är testat på dräktiga ston, så man vet inte hur de påverkar.
VI har valt att medicinera stoet för att hon ska lida så lite som möjligt. Eventuell påverkan på fostret får man bry sig om när det är fött.

Är det sk belastningsfång dräktiga ston drabbas av???
Hörde av en kompis att fång även är en riskfaktor om inte moderkakan lossnar av sig själv.?!?

OM det är belastningsfång, går det över senare, eller räknas dessa hästar som "kroniker" efter detta?

Tack för svaren! Jag undrar också över skillnaden mellan belastningsfång och vanlig fång. Ingen som vet mer? :confused:

Läste lite i veterinärfass och blev lite tveksam men vad gör man om stoet lider.... :crazy:

Försiktighet
Vid användning av fenylbutazon till föl och hästar av ponnyras tillrådes försiktighet. Biverkningar tycks uppträda oftare hos dessa än hos andra hästraser, troligtvis beroende på en sämre absorption, som kan medföra gastrisk irritation.

Dräktighet och laktation
Skall ej användas under senare delen av dräktighet och ej under laktation.

Senast ändrad:

fång finns i olika former (och nu får någon rätta mig om jag snurrar till det), olika former av förgiftningsfång (tex för mycket/fel sorts kolhydrat, eller giftiga växter), det får dom oftast på bägge fram. Sen finns det förlossningsfång vilket dom oftast får på alla fyra och kommer efter att något skit kommit in i livmodern, tex om man måste gå in vid förlossningen. Sen så finns det belastningsfång, om hästen är halt på tex höger fram, kan den få fång på vänster och alltså bara på ett ben.

Det är bara orsakerna som är olika, behandling och förlopp är det samma.

ancan skrev:
Är det sk belastningsfång dräktiga ston drabbas av???
Hörde av en kompis att fång även är en riskfaktor om inte moderkakan lossnar av sig själv.?!?

OM det är belastningsfång, går det över senare, eller räknas dessa hästar som "kroniker" efter detta?
Det kan naturligtvis vara belastningsfång, men i mitt fall är det foderutlöst fång.
Belastningsfång ger fångsymptomen i hovarna, men man har inte själva sjukdomsförloppet i tarmsystemet (som vid foderfång).
Förlossningsfång är när det blir infekterat i livmodern pga kvarbliven efterbörd. Ger ofta mer symptom på bakhovarna, av någon anledning. Annars ser man mest smärta fram pga att de bär upp mer vikt där. ALLA hovarna är egentligen påverkade av fången, alltid.

Kronisk fång är benämningen på fång när smärtan finns kvar efter 48 timmar eller när hovbensrotation uppstätt (kan ske redan efter ett dygn).
Det är inte samma sak som att hästen är sjuk i fång resten av livet...

ameo skrev:
Belastningsfång ger fångsymptomen i hovarna, men man har inte själva sjukdomsförloppet i tarmsystemet (som vid foderfång).
QUOTE]

Blir det hovbensrotation även på en häst med belastningsfång?
Min häst misstänks ha det pga en längre tids hälta på vänster fram. Men det finns inget som tyder på fång på röntgen... Jättejobbigt att inte veta... :confused:
Mycket tacksam för alla svar!

De förändringar som uppstår i hoven/hovarna vid ett fånganfall är lika
oavsett vad som utlöst sjukdomen.

Vid foderrelaterad fång tror man att en tarmstörning med överväxt av "elaka" bakterier i grovtarmen leder till att gifter från bakterierna (sk toxiner) tas upp via tarmslemhinnan och kommer ut i blodcirkulationen. Detsamma gäller vid fång utlöst av en infektion i t ex livmoder (metrit, alltså ej direkt kopplat till fölning, men däremot uppstår livmoderinflammationer lättare i samband med fölning, betäckning och insemination), de bakterier som växer till i livmodern bildar toxiner som orsakar fång.

Belastningsfång har en annan uppkomstmekanism, men ger samma förändringar i hoven.

En tarmstörning uppstår i samband med tvära foderbyten (även byte från ett bete till ett annat), foderförätning, om hästen äter olämpliga växter eller får ett skämt/mögligt foder/vatten mm.

Det är inte så vanligt att dräktiga ston drabbas av fång, men det förekommer. När det händer måste man naturligtvis behandla stoet.

Flertalet mediciner rekommenderas inte att användas under sen dräktighet, däremot kan man inte undlåta att behandla ett sjukdomstillstånd som orsakar lidande för den häst som drabbats.

Att ge en ofullständig dos av t ex butta brukar bara innebära att man inte får en tillräcklig effekt av medicineringen samtidigt som man ändå får problematiken med oönskade bieffekter.

Antiinflammatorisk medicin (NSAID, t ex Fenylbutazon, Finadyne och djävulsklo) vid fång är inte enbart smärtstillande utan bidrar också till att den så viktiga cirkulationen i hovbädden bibehålls med mindre skadepanorama - och därmed bättre diagnos - till följd.

TantEster skrev:
Flertalet mediciner rekommenderas inte att användas under sen dräktighet, däremot kan man inte undlåta att behandla ett sjukdomstillstånd som orsakar lidande för den häst som drabbats.
Och skälet till att medicinerna inte rekommenderas att användas under dräktighet är att de inte är testade på dräktiga ston så man vet int eom elle rhur det påverkar fostret. En del (alla??) av preparaten är testade på andra djurslag vid dräktighet, men man kan kanske inte ta för givet att det är samma effelt på alla djurslag???

MIn egen häst står ju just nu under intensiv behandling och skulle ha fölat i fredags... Och här är resonemanget just så, att prio ett är att hon inte har alltför ont (vilket hon är på gränsen till trots behandling :cry: ) och SEN får vi se om och i så fall hur fölungen har påverkats av medicineringen. Man kan ju, som sagt, inte låta bli att medicinera stoet bara för att hon är dräktig - skulle vi göra det i detta fallet så blev vi nog tvungna att nödslakta henne inom 2 dagar, skulle jag tro.

Jag har en bekant vars dräktiga sto stod på butta 2 månader innan fölning( alltså varje dag) kommer inte ihäg vad det var för fel på henne, men det kanske var fång......fölet föddes med "läderhud" och fick en himla massa selen intramuskulärt, samt att han kotade över länge (åt fel håll så han gick på framkotornas framsida)...han överlevde och kom iallafall till start ....tror jag

Enligt de veterinärer som är inblandade i mitt stos behandling så är det inte säkert att fostret påverkas alls, men det kan ju hända något också. Huruvida det i så fall berott på medicinen vet man väl kanske inte heller, antar jag...

nej, det kan ju ingen veta, det kan ju lika gärna bero på stoets "sjukdom" eller nåt annat...men detta fölet var stoets sämsta avkomma och hon har lämnat en hel del mycket bra hästar.....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 364
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar