Högdräktig har fått kala fläckar på magen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare oidipus
  • Startdatum Startdatum
O

oidipus

Mitt sto har fått kala/hårlösa fäckar på magen, det ser rätt konstigt ut eftersom det verkar inte som om hon kliat bort och jag kan inte hitta någon ohyra. Hon har bara två veckor kvar till fölning så magen har ju växt ganska kraftigt sista veckorna, men förra veckan var pälsen jämn och fin. Jag har henne alltså bortlämnad nu under dräktighet/fölning eftersom jag varken har möjlighet eller kunskap att ta hand om detta själv, därför ser jag henne max en ggr/vecka.
Det här med de hårlösa partierna, är det någon som har någon ide vad det kan vara? :(

Är det verkligen HELT hårlöst? Och inte bara att hon fällt av vinterpälsen lite oregelbundet?

Jag har läst att fölstona fäller all vinterpälsen före fölningen. Vet dock inte om det stämmer, då jag själv ska få mitt första föl om några veckor.

Men mitt sto ser lite ruggig ut just nu, med vissa partier som ser hårlösa ut pga att vinterpälsen är helt borta och sommarpälsen är ju desto kortare! Så här mycket hade hon inte fällt för ett år sen, då hon inte var dräktig i alla fall!

Det är nog ingen fara ska du se. Får hon extra vitaminer? Nån slags multivitamin tex.

Hon fäller ju verkligen enormt mycket för tillfället så det kanske är vinterpälsen som åker av i en väldigt rask takt. De är väl ioför sig inte särskillt bra eftersom jag inte vill täcka henne men hon kan ju inte vara helt pälslös... :crazy:
Hoppas att våren kommer fort nu.

Min dräktiga pålla fick kala fläckar på just magen i höstas, då sommarpälsen åkte av. Hon fällde som en tok, men vinterpälsen som skulle komma hann inte riktigt med, så det blev kala fläckar. Jag gav min häst en b-vitamin kur och det hjälpte, efter 2-3 veckor började vinterpälsen växa ut så pass mkt att den värmde.

MVH Tingeling

Mitt sto fick också lite kala fläckar här o där förra sommaren. Var dock inte högdräktig, utan nyss betäckt. Började att tappa håret på benen o så spred det sig lite här o där. Pratatde med vet som sa att jag skulle ge en B-vitamin kur. Jag gjorde det o hon blev genast bättre. Tog dock lite extra tid på sig med att skaffa vinterpäls. Men nu är hon helt normal! Är hon gammal?

Hon är bara 5 år och jag har bara haft henne i ett halvår så jag vet knappt inte hur hon ser ut de olika årstiderna i normala fall. Men jag ska nog testa att ge lite extra B-vitaminer. Hon ska föla inom några veckor så då kanske det blir bättre också.

Ok. Det finns ju en massa olika häst B-vitaminer, men jag har blilvit rekommenderad den som finns på apoteket. Den funkar jätte bra! Beviplex tror jag att det hette. Billigare är det också! Hoppas det löser sig! :)

Lånar din knapp!

Jag ger mitt dräktiga sto foderjäst sen några veckor tillbaka. Har långsamt ökat till 0,2 kg per dag och hennes päls fullkomligen glänser! Hon har redan fällt av nästan all vinterpäls och foderjästen verkar ha gjort susen för henne. Nu får hon iofs foderjästen inte bara för pälsen/fällningen utan som del i uträknad foderstat, därav mängden. Men funkar gör det!!! :)

Min pålla är 19 år och var "nybetäckt" då hon fick sina fläckar. Gav henne Granngårdens b-vitamin på flaska. Hjälpte mkt bra, funderar på att ge henne det nu också. Pållan kan vara lite sen med att fälla vinterpälsen och tar lång tid på sig.

MVH Tingeling :banana:

Kan bara hålla med.
Började ge min pålla foderjäst för ca 1½ månad sedan. Hon har alltid varit blank o fin i pälsen, men nu är det allt extra, alldeles len. Tom dom övriga i stallet har kommenterat det. :)

Ja visst blir det skilnad! T.o.m. i mörkret kan man se att pälsen glänser på henne! Och så len den är!!!

:banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 150
Hundhälsa Jag blir tokig. Zippo är orange och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför. Det började med att att bodde på hundpensionat...
Svar
15
· Visningar
2 172
Senast: isafore
·
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
5 106
Senast: hagel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka