Höga lever värden

Rotterö

Trådstartare
Någon som haft hund med höga lever värden.
Min mammas labra dor valp. Blev sjuk för ca 1 månadsedan. Bet i en giftig groda. Tror veterinären.

De tror att han fått epelepsi. Var hos vet i går. Då visade proverna på förhöga värden i levern.
Får mer svar i morgon.

De har inte undersökt epelepsi ännu.
Han tuppar av. Blir liggande på sidan i någon minut.
Reser sig allt bra.
Ögonen ramlar ner så man bara ser vitan va kan det bero på. Vet brydde sig inte om det.
Men hon brydde sig om en liten fästing som han hade hmmmm

nogon som haft något liknande. Valpen är 5 mån den 29.

Sv: Höga lever värden

Höga levervärden (leversjukdom/skada) kan ge ep.

Vad de höga levervärdena beror på är väl vad som är intressant att utreda, men med tanke på bakhistorien med den giftiga grodan/paddan, så är oddsen relativt stora att den är orsaken till dagens problem.

Ja vi hoppas o ber att det går att få ordning på valpen.
Veternären sa att så små inte kunde få ep.
Men vi har läst o det kan dom.

idiopatisk epelepsi: Idiopatisk betyder att en viss sjukdom inte kan förklaras av olika orsaker, vilket dock inte innebär att det inte finns en förklaring. En sjukdom som klassificeras som idiopatisk kan vara ett resultat av okänd faktor. (wikipedia)

Anfallen i sig är oftast ofarliga så länge hunden inte traumatisk skadar sig under anfallet. Den kan ju också hamna i ett "status epeleptikus" anfall då man behöver söka veterinär för att "söva" bort anfallet. Man brukar kunna få med sig Stesolid-klysma (lugnande som man ger rektalt) för att häva ett ev. anfall som hunden får, fråga din veterinär!
Dock står det såhär på fass.se:
Generellt bör försiktighet iakttas vid behandling av äldre, patienter med nedsatt lever- eller njurfunktion, vid respiratorisk insufficiens, till patienter med nedsatt allmäntillstånd, missbrukare samt vid behandling av patienter med myastenia gravis.
Men allt är ju beroende på hur pass påverkad levern är?!
Varningar för människor är inte alltid relevanta för djur då det kan handla om längre behandling och biverkningar på sikt, tänk på att vi lever i 80 år och våra hundar i 15 (om vi har tur)

Alltså: din hund har med största sannolikhet inte ep utan har anfall till följd av en grodförgiftning som har påverkat levern.
Levern är ett väldigt duktigt organ och har relativt lätt för att återhämta sig med rätt kost och medicin, till skillnad från tex njurarna där skador är irreversibla. (man kan dock göra sjukdomsförloppet långsammare, även här med kost och medicin)

Nu vet ju inte jag exakt hur höga levervärden er hund hade men jag har sett patienter med väldigt höga levervärden efter ex läkemedelsförgftning (felexp. hos apoteket) åtehämta sig relativt snabbt.

Tolvis

det låter ju ganska lovande
Vi väntar på prov svar i dag . skulle de komma

I dag skulle provsvaren komma.
Vi har väntat hela dagen. Vi d 15 ringde vi dit. Sköterskan sa att dom ringer kl 16 -17
Dom sket i att ringa oss. Dålig stil
Nu får vi vänta hela helgen o va oroliga
ggggrrr

Sådant gör mig fruktansvärt arg:mad: De måste förstå att man vill veta vad som händer!!

I dag skulle provsvaren komma.
Vi har väntat hela dagen. Vi d 15 ringde vi dit. Sköterskan sa att dom ringer kl 16 -17
Dom sket i att ringa oss. Dålig stil
Nu får vi vänta hela helgen o va oroliga
ggggrrr

Låt de få reda på vad ni tycker när ni ringer dem på måndag. Även om provsvar eller så inte har kommit än har ni rätt till att veta det och inte behöva vänta hela helgen! Någon sköterska skulle kunnat ringa och talat om att veterinären inte kunde ringa upp (vad vet vi? hon/han kanske fick något personligt förhinder som gör att hon/han inte kunde ringa, men någon kunde som sagt ringt upp er iaf!)

:mad::mad::mad:

Mina päron hade en en terrier med höga levervärden precis som du beskriver, han kunde bara ramla ihop, han hade i för sig några år på nacken men var pigg och åt bra..... men fick medicin men det hjälpte inte. dom fick ta bort han.

Ja man tycker ju att någon skulle ha ringt. Efter som vi pratade med en sköterska. Hon sa att dom ringer vid den tiden.
Nu får vi se va det säger i morgon

I dag ringde vi igen till vett kl 08 00. Vi ringer till baka till er kl 16 -17 fick dom till svar.
I dag ringde INTE veterinären som va sagt.
En sköterska ringde upp kl 16.
Det va inget på provernas svar. Ni får söka till blå stjärna om det behövs.

Hade veterinären ringt som det va sagt. Då kunde man ju frågat en massa. Varför gör dom inte fler undersökningar o utredningar??
Vi kom dit för att han tuppar av . De tog prov på levern. Inget annat
Dit skal man inte gå så dåligt Ligger i uddevalla

Nu skall dom till en anan veterinär i morgon¨
Det är en bra veterinär. Men hon har varit på semester

Vilken veterinär var ni hos och vilken ska ni till i morgon? Bor i dina trakter och kan rekommender en riktigt bra klinik om du vill?

Nu har vi fått lite klarhet i detta ärende.
Vi lämnade den dåliga veterinär kliniken.
Tog vår vanliga vet. Som kommit tillbaka efter semester.
Hon hämtade hem alla papper från blå stjärna och den sista kliniken. Hon har läst allt.
Han åt ju en giftgroda. Då låg han ine på blåstjärna. Då behandlade dom med så stark medesin. Det är värre med groda än med ormbett.
Så ibland tar hjärtat skada av de starka medesinerna. Det kan växa bort desa anfall då han svimmar säger vet.
De skall kolla upp honom nu ett tag. Ta tid o se hur ofta anfallen kommer.
Är dom ofta, då skall en hjärt läkare kolla på hunden.
Så inget epelepsi anfall
utan hunden svimmar.

Hur höga levervärden har hundarna? är det bara strax över 100 eller är det uppe i tusental?

Tråden är mer än ett år gammal. Jag har för mig att hunden är avlivad.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 521
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 104
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka