Höga bakskydd

flugskit

Trådstartare
I helgen var medryttarhästen på hoppträning på en intilliggande ridklubb. Hästen i fråga är en unghäst - 4 år gammal.
Eftersom hon har en tendens att slå sig väldigt högt upp bak, så har ägaren valt att använda högre bakskydd o inte vanliga kotskydd.
Mitt i allt så kommer en tjej fram till hästens ägare och frågar lite halvt spydigt varför hästen har sånna teknikskydd (?) bak. Hon påpekade att hästen i stort sett aldrig skulle fungera i framtiden om hon hade sånna skydd och att vi borde linda istället. Hon skulle minsann aaaaaldrig använda sånna skydd på sina unghästar, fast sen sa hon "ja, men ni kanske inte bryr er :grin:" hah.

Det är sånnahär skydd hästen har:

1.jpg

Hade uppe någon bild tidigare där någon påpekade att dessa skydd gav hästen mjölksyra (tror jag det var?).

Men då till frågan: Vad skiljer dessa skydd från att linda? Och på vilket sätt hämmar de hästen rörelser så de får mjölksyra?
Jag vet inte om jag är grymt okunnig, men jag får det inte riktigt att gå ihop. Hjälp mig o reda ut det här, haha!

Sv: Höga bakskydd

De är styva! De gör att hästen måste arbeta mer med bakbenen och bakdelen vilket tröttar ut muskelaturen i bakdelen vilket skapar mjölksyra snabbare än normalt.

Men då borde det väl vara samma visa med vanliga senskydd fram? Visserligen är ju rörelsemönstret annorlunda fram gentemot bak, men skydden är ju fortfarande styva? Och skydden ligger ju inte över någon led/muskel, så vad är det som gör att hästen måste arbeta mer? Haha jag fattar inte sambandet.
Och teknikskydd, kallas de för det? Har fått för mig att teknikskydd är invecklade saker som får hästen att öppna upp bättre bak o inte bara vanliga senskydd? :confused:

Senast ändrad:

Jag har inte stenkoll på hästens muskler, men jag tror att hästen bara får mjölksyra i bak, det är jobbigare för bakbenen att ha senskydd än fram.

Teknikskydd blir det mesta kallat nu för tiden, allt som inte är korta kotskydd eller höga strykkappor.

Jag själv skulle inte använda sånna där senskydd en längre stund, möjligtvis vid någon hoppövning där man vill att hästen ska öppna upp bättre (hästar som öppnar upp dåligt och går med senskydd bak får mycket snabbare mjölksyra) och sen dra av dem och sätta på andra skydd när den övningen är klar.
Det finns ju en rätt ingående anledning varför många knappt använder sånna, bara har dem på framhoppningen eller på banan och varför de ej är tillåtna unghästskydd på många tävlingar.

Läs senaste ridsport där står det om de nya reglerna för unghästar. Allt över 15cm på insidan av benskyddet bak räknas som teknikskydd.

Har inte ridsport, men ska köpa den vid tillfälle. Men tack, då vet jag det! =)

Kolla i tråden här nedanför "tillåtna bakbenskydd" där står lite.;)

Det gäller bara vid start i falsterbo (än så länge iaf)
Vid championaten får ju 4-åringar inte ha skydd alls bak.

Det måste ju finnas något annat att göra istället, är hon väldigt trång bak eller? Något måste ju orsaka att hon slår på sig hela tiden. Fråga hovslagaren kanske, eller träna mer balansövningar för att få henne att balansera upp bättre så hon inte slår sig.

Jag undviket att rida med bakskydd över huvud taget på hästar under 5. Just nu går min 4-åring oskodd bak tom, ska väl slå på snart då hon ska tävla på gräs men än så länge har det gått bra utan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 316
Senast: aprilia
·
M
Utrustning Mitt sto är en expert på att göra illa sej, sårvård är lika naturligt för oss som en vanlig rycktning är för andra hästägare och hästar...
Svar
9
· Visningar
997
Senast: The_grinch
·
Hästmänniskan Tänkte att ni bukefalister kanske hade några smarta lösningar på hu jag gör för att få plats med så mycket grejer som möjligt i det...
Svar
2
· Visningar
800
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka