Hög proteinhalt i hösilage...

Lilo Wonder

Trådstartare
Hej på er. Har just fått resultatet från årets hösilageanalys, trots att det är en andraskörd ligger smbrp på 83 gram/kg foder och energin på 6,9 MJ/kg foder. Hur jag än försöker får jag överskott på protein om jag skall tillgodose energibehovet. Hur brukar ni hantera detta? Jag har halvblod (vuxna och unghästar) samt ett par kallblod i stallet. Låta det bli ett överskott till halvbloden och hålla koll på hullet och ge kallbloden mindre hösilage + bra halm att knapra på? Att byta hösilage är inget alternativ då jag bokat upp detta hos leverantören. MVH Lilo Wonder

Sv: Hög proteinhalt i hösilage...

Man brukar ju generellt säga att ett överskott av protein som kommer från grovfodret inte är farligt på något sätt. Jag hade för några år sedan en travarfröken som stod på ett hö med riktigt bra proteinvärde, hon höll sig kalasfin på det!

Du kan ju ge lite mindre mängd och sedan komplettera med ett energirikt foder, eller kanske olja för att sänka kvoten.

Annars får jag bara säga grattis! Finns många som sitter på grovfoder med usla värden i år!

...trots att det är en andraskörd...

Varför säger du så? Det finns ingen direkt koppling mellan vilken skörd (1:a/2:a/3:e..) och näringsinnehåll. Däremot finns det en massa andra faktorer som har stor betydelse: vallens mognadsgrad, gödning, artsammansättning...

Aha, trodde man fick lägre värden längre fram på säsongen men man lär sig nya saker hela tiden!!! Är mkt glad för det fina hösilaget, verkar smakligt och jag har fått bra foder för pengarna!

Precis som redan nämnts så behöver man inte bry sig om att det är högt med protein på GROVFODER. Tänk bara på hur det är under betesperioden - gräset har en kvot på ca 10-15 oftast (ditt hösilage har en kvot på 12). Klarar alla dina hästar bete så klarar de ditt hösilage! ;)

Men du har ju ett bra läge att fodra med halm om du VILL. Kan ju sänka kostnaderna en del om inte annat. Till kallbloden kunde det iaf passa bra eftersom de ofta är lättfödds, glupska och vräker i sig hö/silage medan de äter halm långsammare och halm kan man dessutom ge lite fler kilon av... säg 1.5kg halm istället för 1kg hö. Halm innehåller i snitt 5MJ/kg.
Men det gäller att hitta halm av god hygienisk kvalité om man ska kunna fodra med det! DET kan vara svårt särskilt i år.

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
902
Senast: Zebban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve