Hög manke, något man kan göra åt?

M

m0rphene

Ja, som rubriken säger. Kan man få dit nå muskler eller dylikt för att få mindre manke?

Sv: Hög make, något man kan göra åt?

Det boror ju helt på i vilken kondition hästen är nu. Om hästen är omusklad så blir manken mera markerad. Då blir det som flata gropar på sidorna nedanför manken. Om en sån häst rids så den sätter muskler så blir manken inte alls lika markerad. Om hästen däremot redan är välmusklad så är det bara att acceptera att den har så pass markerad manke.

Sv: Hög manke, något man kan göra åt?

Om hästen helt saknar muskler på manken så är det värt att kolla hur din sadel ligger.Om bommen är för smal ligger den o ttrycker på sidorna av manken o det både tar bort de muskler som har funnits o förhindrar att det kommer dit muskler.Så kolla upp sadeln.

TÖMKÖR!!!! Funkar utmärkt för att bygga muskler på överlinjen! Jag tömkör min fullblodskille 3 dagar i veckan och det är en otrolig skillnad nu efter bara några månaders arbete så! Testa!!! som någon innan sa... kolla upp sadeln det låter som den är lite trång fram!

Nej, manken är så hög som den är. Det du ser som mankens högsta punkt är bröstkotornas tornutskott, ben"taggar" som kan vara 30 cm långa. Kotorna ligger långt ned i kroppen. Runt manken finns förstås en massa muskler som du kan utveckla genom vettig utrustning och vettigt arbete. Genom att musklerna framför och bakom skulderbladet blir större och hästens ryggmuskulatur byggs på kommer hästens manke och hela överlinje att se mer proportionerlig ut, hästen blir mera maffig och manken blir bredare och rundare, dock fortfarande lika hög i förhållande till skulderbladet. En del hästar har väldigt markerad manke och andra inte.

kl

Tack allihopa! Ska kolla sadel och tömköra mera!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 762
Senast: Capybara
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 140
Senast: cherie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama