Hög kvalitet på welsh/welsh mountainuppfödningen i Sverige?

jennyjenny

Trådstartare
Jag är inte ett dugg insatt aveln för welsh/welshmountain utan mest en stor beundrare av raserna. När jag läser annonser om hästar till salu, så verkar påfallande många vara efter meriterade hingstar och ofta mycket meriterade ston(höga utställningspoäng eller tävlingsmeriter). Mycket oftare att jag läser att speciellt stona är meriterade än tex halvblod eller andra ponnyraser. Isåfall undrar jag hur welshraserna i Sverige står sig internationellt, speciellt gentemot hemlandet?

Om jag alltså har rätt i att vi verkar ha hög kvalitet på aveln så är jag naturligtvis nyfiken på orsakerna till att det har gått så bra? Är det tur med importerade hingstar, någon speciell eldsjäl mm?

Men så tycker jag att hästarna som säljs är ofta väldigt billiga med tanke på hur fina föräldrarna låter(5- 8 000 för en unghäst, 15 000 för en gulbelönat avelssto)). Hur kommer det sig?

Jätteglad om någon har lust att stilla min nyfikenhet!!:)

Sv: Hög kvalitet på welsh/welsh mountainuppfödningen i Sverige?

Ja det är relativt hög kvalitet på svenskfödda welshar. Det finns kanondjur precis som det finns klass II djur. Troligen är de flesta ponnyer som används i aveln mer meriterade än vad de flesta halvblod är. Detta kan bero på att welsh människor brukar gilla utställningar och welshen är en naturbegåvning på att hoppa och har fina gångarer.

Att priset är så pass lågt beror på att köparna inte vill ge mer för en fin ponny. Det är först när ponnyn går SM som man får ut några pengar för den.

Det finns några eldsjälar som åker utomlands med sina ponnyer och visar på internationella utställningar med bra resultat.

Ok, tack för svar! Kul att få lite koll. :)

Vi har mycket bra både hingstar och ston i sverige! Uppfödarna i sverigen har idag mycket goda möjligheter att använda svenskfödda hingstar, då det finns en hel del att tillgå. Det är många som importeras också, men det är nog blandningen totalt som gör väldigt många bra individer. Att det är låga priser beror nog på det som Welsh skrev, man får nog inte så bra betalt för små ponnyer.

Men dom svenska hästarna ska man inte skämmas för!

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 798
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka