Hög i formen

C

Ciazon

Har börjat rida min häst i en högre form än förut och märker då att han mycket lättare får träningsvärk i ryggen (han svankar rejält ibland när man känner längs ryggraden), har någon annan haft detta problem och vad gjorde ni åt det? Jag har verkligen inte börjat med denna ridning på en gång utan succesivt, men han markerar ändå. Har kollat sadel, haft ute veterinär som säger att det inte är någon fara, men det känns ju ändå inte kul när man vet att han markerar. Han är väldigt välmusklad över ryggen, kan det vara något problem?? :confused:

Sv: Hög i formen

är det tränings värk är det ju inget bestående, och det tyder på att du har ansträngt musklern ett snäpp för mycket, oavsett hur grundläggande och lugnt du har gått tillväga. Lätt träningsvärk är inget dom bör markera kraftigt över, hästar är smärt tåliga.

bär han fel, ligger sadeln dåligt, sitter du konstigt, är saker som kan ge ont i ryggen, kanske ska du ta ut en massör? en överansträngd rygg kan ge en konstant ryggvärk.

Hur ofta får din häst vila ? när senast hade du en längre vila inlagd? är du säker på att när du höjjer formen är det vågskålen, baken kommer längre undersig och hästen bär mer, därför höjjer den huvudet, och att det inte bara är huvudet som höjjs, spänningar är fanatastiskt för att skapa onda muskler och antagligen den största anledningen. Kan ha att göra med naturliga sned heter så väl i hästen som i ryttaren, finns trilijontals saker som kan skapa spänningar.

Han brukar vila en dag i veckan, dessutom så rids han ut minst två dagar i veckan och vi hoppar en dag. Vi tränar dressyr ungefär tre dagar och en längre vila fick han i somras. Sadeln är som sagt just kollad av en sadelutprovare och veterinären tyckte inte att det var något fel på ryggen (hon tyckte inte att han svankar så mycket), men om jag är sned eller hästen, det vet jag inte. Det är inte något som någon sagt åt mig, men det är som sagt svårt att se det själv. Han går jättefint under sig, och är som sagt mycket välmusklad (enligt massören), suck... om allting vore lätt. :(

Jag vet inte hur ni arbetar har inte sett er live, så jag kan inte bedöma huruvida jag tycker att ni arbetar på ett bra sätt som är uppbyggande för hästen och som inte ger spänningar. kan inte heller veta härifrån om du eller hästen är sned, eller om det är något som sitter mentalt, ( man kan få ont i kroppen av mentala besvär )

vad säger massören mer än att han är välmusklad? nästan alla hästar har knutor och späningar någonstans, efter som vi är otroligt dåliga på att rida optimalt ur deras hälso synpunkt och framför allt är vi dåliga på att stretcha hästarna efter träningen.

så.. svårt att säga ifrån en data skärm. tyvärr

men lycka till i allafall

Mvh

/ Elizette

Hej - inget konstigt, du ställer högre krav och det tar lite tid att anpassa sig. Viktigt att du inte rider i en högre form än att han fortfarande orkar arbeta rätt. Korta intervaller med mera samling och växla med en lägre form där du rider mera framåt. På så sätt anstränger du olika muskelgrupper hela tiden och det blir inte så ansträngande för hästen. Med tiden kan du arbeta längre i den högre formen. Även Grand Prixhästar rids fram i en låg form och arbetar inte särskilt länge i den grad av samling som de visar upp på tävling.

mvh
Lejonelle

Tack för svaren. Tycker du alltså att jag skall fortsätta rida fast han markerar? Det känns ju taskigt att fortsätta, men samtidigt så kanske det är som för en människa, man har träningsverk, men fortsätter man med ungefär samma träning brukar ju kroppen anpassa sig. Jag rider inte honom hög i formen hela tiden, utan växlar, ca 5 min hög form, sedan låg form ett tag igen, just nu skulle jag inte säga att jag tar upp honom mer än 10 minuter på en timmes träning. Ju mer man lär sig själv, desto mer kräver man ju av hästen och det känns tråkigt om man skall behöva lägga ned sin egen ridning för att hästen inte håller för den nivån man vill uppnå.

På vilken nivå rider du?

Vad siktar du på?

Vilken grad av samling har du krävt?
I vilket tempo?
Hur många gånger i veckan rider du riktig träning?

:)

Det är alltid bra att ta ut en equiterapeut eller massör som kollar hästen ungefär 1 gång om året om man tränar hårt eller märker att hästen har ont.
Kostar ca. 600 :-/behandling (equiterapeut). Ganska vettigt pris tycker jag.

:banana: :bump: :banana: :bump:

Att hästen reagerar så beror på att du ridit i en högre form än hästen har muskulatur till. Backa tillbaka ett par steg och bygg upp hästen sakta. den högre formen kommer när hästen orkar bära sig där.

Hade samma problem när jag köpte min häst i somras. Red henne i högre form än hon var van vid och hon fick träningsvärk. Fick börja varva och bara rida henne så några minuter i taget. Efter varje tränngspass är det också viktigt att rida hästen lågt och lång så att ryggmuskeln stretchar ut och slappnar av. Jag har dessutom alltid som standard att efter varje ridpass stretcha hästen. Har nu inga problem med vare sig träningsvärk eller stelhet. man måste ju tänka på hur man själv varvar ner efter ett träningspass på gymmet. Kör du stenhårt och sen bara lägger av, sätter dig i bilen och åker hem, då mår du inte bra morgonen därpå!

Jag kanske inte förstod ditt problem. Jag uppfattade det som att hästen visade ömhet i ryggmuskulaturen när du trycker över ryggen, och att den visar träningsverkssymptom. Om hästen tappar ryggen i arbetet i den högre formen har du gått för fort fram.

I med med att hästen lyfter sin rygg mer och vinklar bäckenet i arbetet så kan sadeln ligga annorlunda så att anläggningsytan blir mindre (alltså mera punkttryck). Visst kan du då få en belastning som faktiskt gör att hästen känner obehag av sadeln! Det beror på hur hästen ser ut och hur sadeln ligger och hur den lyfter ryggen i arbetet. Om du uppfattar det som att hästen är öm på ett område i sadelläget så skulle jag misstänka att det kan vara problemet. Om din häst visar träningsvärk/stelhet i hela ryggen skulle jag snarare tro att det är lite muskelvärk pga den ökade träningen. I så fall tycker jag det är helt OK att fortsätta träna men med känsla och givetvis inte varje dag. Belasta olika muskelgrupper under arbetet och belasta olika muskelgrupper varje dag. Vilan behövs för att bygga upp styrkan.

mvh
Lejonelle

Jag rider på LA-Medelsvår nivå och tränar en gång i veckan för tränare. Hästen ser och känns inte ofräsch när man rider, utan det är bara när man känner på ryggen som den markerar och svankar. Har funderat på att än en gång ta ut sadelexperten, för förra gången den hade ont i ryggen så stoppade vi om sadeln, tog in den till klinik, där de inte hittade något speciellt, lät hästen vila tills den inte markerade osv., men eftersom det har kommit tillbaka så känner jag att jag inte kan rida och träna en månad för att sedan låta hästen vila en månad. Då känns det ganska meningslöst :( .

Om träningen går i lagom takt så borde träningsvärken inte sitta i på det här sättet. Uppenbarligen borde det vara något annat problem.

Har du haft ute diplomerad sadelutprovare?
Jag tycker även att du bör ta ut equiteapeut/massör för att se om det sitter spänningar i andra muskelgrupper. Vart på ryggen reagerar han mest?

Hur gammal är hästen?
Har du börjat med galoppslutor och enkla byten? (för att uppskatta formen)

Hej!
Jag har haft liknande besvär - eller min häst då. Sadeln genomgången, välmusklad häst men ömhet vid tryck vid ett parti motsvarande bakdelen av sadeln.

Tog ut en massör som gick igenom hela hästen och som efter sju behandlingar "jagat" runt problemet från ryggen, upp i nacken, ner i ena frambenet, upp i nacken igen, för att slutligen landa i det ena bakbenet högt upp.

Enligt denne massör var det vanligt med dressyrhästar och ont i ryggen just över detta ställe.

Jagga och Sax: Gick det att göra något åt, dvs. skall man träna på ett visst sätt eller göra något annat som kan förebygga ryggont? och ja, vi tränar galoppombyten (får till någon ibland men inte helt befästa) och galoppslutor (ganska bra :bump: ). Jag vet inte om han är diplomerad sadelutprovare, men han är ganska känd härikring, men jag har aldrig bett om att få se något diplom eller så.

Min häst (som inte alls går i samlad form för tillfället), fick spänningar i ländryggen pga att han skjuter ifrån falaktigt med sina bakben. Detta var pga av snett bäcken efter en smäll i hagen.
Genomgången av osteopat.

Jättesvårt att se när han arbetas.

Har fått direktiv om hur jag ska massera för att underhålla honom mellan behandliingarna. Klar skillnad!

Jag tycker nog att du ska ta ut en massör och få hästen genomgången muskulärt. Du har ju redan konsulterat veterinär som inte hittade några fel då är det bara att kämpa vidare.

:)

Hej - det är jättesvårt att ge råd när man inte sett hästen. Hur den markerar, var den markerar, hur musklerna känns avgör helt vad jag skulle tro om det hela :-) Visar hästen smärta och svankar ifrån handen? Det finns även sträckreflexer som du kan aktivera när du trycker över muskulaturen utan att det är något fel över huvud taget.

Ett ryggproblem är svårt att hitta även med hästen framför ögonen och under händerna, eftersom orsaken kan sitta någon annanstans t ex i fötter eller något av benens leder. Avstår därför från att spekulera, men om du vill hitta en diplomerad hästmassör nära dig kan du gå in på www.hastmassage.com och leta på ditt län.

Lycka till
Lejonelle

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka