Hög häst

Sv: Hög häst

vi brukar använda en sockerbit (heter det så på riktigt? en sån där som man kan bygga små hinder med) som brukar finnas på/i närheten av ridbanan :)

Om du har en lugn häst är ju trampolin att rekommendera, men vissa hästar kan bli lite rädda, då är en stege eller en pall bättre. :smirk:

Nää, mitt tips: pall, sen långa stigläder och - KLÄTTRA!
(Så kommer jag upp på min ponny på 1.37. Jag är ca 155 cm lång... :angel:)

Använder alltid pall. Maken har byggt en stadig ca. 90cm hög uppsittningspall med ett trappsteg.
Kanon när jag skulle börja hänga och sitta upp på unghästen på 170cm.
I skogen hittar jag alltid fina stenar eller slänter jag kan kliva upp på.

Hästen är väldigt duktig på att stå still vid uppsittning, det får man på köpet då man använder pall:idea:

tack för hjälpen :D

Knyt fast en repstege i sidan av sadeln. Jättebra om man måste hoppa av mitt ute i skogen :angel:'

Nä, pall är jättebra att använda, sen brukar den inte vara så farlig heller. När jag var liten byggde jag en snöpall när jag skulle komma upp på min allt för stora häst :D

förra hästen jag red var nästan 180cm vi hade en liten trapp vi byggt, det gick jätte smidigt att komma upp då!

Enklaste lösningen tycker jag är att använda pall, eller "ramp" ( eller liknande) för att komma upp till hästen.
jag som är ganska kort över havet brukar även ha stigbyglarna så långa det går innan jag försöker ta mig upp på en stor häst men glöm inte att ha koll så du kommer över ryggen med avstampsbenet.
Det viktigaste tror jag är att ha ett ordentligt avstamp så man får styrka/fart på vägen upp. :bump:

Lycka till!!

/lilla hallonsaft som hade en stooor häst förut och insåg att extra benträning är bra :p

Jag använder alltd något hjälpmedel för att komma upp. Även om min häst "bara" är 165. Jag är 162.

Som andra redan sagt är det varken bra för häst eller sadel att klänga sig upp.

Dessutom har jag hört att man ska sitta upp omväxlande på vänster och höger för att inte sadeln ska bli sned.

Jag tränar på att sitta upp från fel håll ibland, men det känns jättekonstigt...:crazy:

Jag har alltid pall när jag ska sitta upp, den är alltid med i bilen vid tävling och träning. provade i början att länga stiglädret så att jag skulle få upp foten, men det såg bara patetiskt ut:)
Så pall är absolut ett måste för mig, hästen är 174 ca, jag är 170 men smidig som ett kylskåp:)

Red en bjässe på ungefär samma höjd (185cm) i somras (är själv 175cm). Kruxet med honom var att han aldrig lärt sig stå still vid uppsittning och då jag bara skulle rida honom under två veckors tid så kändes det inte så kul att ägna all tid åt uppfostringsarbete. Fick helt sonika länga ut stiglädret maximalt, skutta runt efter hästen på ett ben och dra mig kvickt upp i sadeln i tillfälle han stod still nån sekund. Efter det var det bara att få över det andra benet över ryggen - inte helt enkelt då man har hästens manke i midjehöjd....

Till det positiva hör att jag numera är ganska smidig på att komma upp på höga hästar. ;)

Jag använder alltid pall / stol för att inte belasta ryggen och sadeln fel. :D

När jag red min kompis shirepålle så fik jag länga stigbyglarna till sista hålet. jag är 176 och hästen ca 189. Som tur var hade hästen väldans tålamod=) men det enda tips jag akn ge r att förlänga stigbyglarna. (och sen korta när man sitter upp.)
Good luck

Studsmatta, visserligen risk för att hamma på andra sidan men du lär dig nog efter tag.

Nää men stol,pall
vi har själva en ramp:D

Jag är lite drygt 160 och jag brukar rida på en häst som är nästan 190 i mankhöjd.
först o främst bör du vara vig och smidig.
då går det jätte lätt, iaf för mig.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
699
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka