Hög feber...

feel

Trådstartare
Nu är jag supernojig hönsmamma.

Dottern är ett år och sjuk för första gången (vi har klarat oss riktigt bra från sjukor), hon fick hög feber (39.8) och är väldigt trött och vill bara sova. Ska tillägga att hennes pappa har rejäl influensa just nu så säkert den som härjar.

Var ju såklart tvungen att googla feber hos barn, och där står det att man ska kontakta läkare om barnet blir slö, svår att få kontakt med osv. Vi har gett henne alvedon men hon somnade iaf (är ju trots att sovtid nu) och jag har panik... För hon är ju slö, och väldigt svår att få kontakt med.

Vad gör man? Jag vill helst ringa ambulans :angel: Men antar att det här kanske är nomalt sjukdomsförlopp. Ska jag låta henne sova hela natten, eller väcka och tempa, ge alvedon och vätska? Hur gör ni när era små har feber?

Sv: Hög feber...

Är hon inte helt enkelt trött av febern? Vår knodd fick tredagarsfeber som 15-månaders, och hade uppåt fyrtio grader. Han sov som en liten gris när han var som febrigast, allrahelst nattetid. Jag tycker det låter fullkomligt normalt och ofarligt att nån som har 39 graders feber är väldigt slö efter läggdags.;)

Nu såg jag att ni redan gett alvedon, men annars är ju feber bra, det är kroppens försvar mot virus och bakterier. Jag skulle nog vänta tills febern var över fyrtio grader innan jag gav alvedon, feber i sig är ju inte smärtsamt, mest brukar man ju bli sömnig. Sänker man febern så försvårar man för immunförsvaret, och riskerar att dra ut på sjukan.

Hur menar du med "svår att få kontakt med"?

Har det varit så under dagen också, eller är det nu för att det är sovtid?

Dricker hon om ni erbjuder något i vätskeform, om hon har jobbigt med febern så hon inte vill dricka så skulle jag absolut ge alvedon även om hon inte har 40 grader.

Vi var på sjukhuset förra veckan med vår dotter som haft feber och varit väldigt slö i 5 dagar. Vi fivi nästan skäl för att vi inte gett febernedsättande när hon var så påverkad av febern. Fick order om att ge medicin när tempen var över 39 grader.

Är du så pass orolig tycker jag att du ska ringa 1177 och prata med dom. Det hade jag gjort i ditt läge och de gånger jag har ringt och kännt mig tveksam har vi hamnat på sjukhuset. 2 gånger med jobbig andning och en gång med nässelutslag.

När mina fått feber har jag gett alvedon och sen låtit dom sova. De brukar piggna på sig efter att ha fått sova ett par timmar. Jag har inte väckt för att tempa utan väntat ut och gett vätska så fort de vaknat till.

Så ta och ring du. De jag pratat med har varit väldigt trevliga och tillmötesgående. 2gånger har de ringt upp efter ett tag och har funderat över vår situation.

Hoppas dottern blir pigg snart( och mannen oxå för den delen).

Jo jag tror nog också att det är egentligen är helt normalt att hon är trött såhär sent och med feber... men min lilla prinsessa, jag blir så orolig. Haha jag som alltid har sagt att jag inte ska bli en hysterisk hönsmamma :p

Men ska man väcka under natten och ge vatten?

Har ju aldrig varit med om sjukt barn så känner mig helt rådvill.

Har hon druckit okej under dagen så skulle jag absolut inte hålla på och väcka för att ge vätska under natten, hon behöver få sova :)

Min dotter är väldigt sällan sjuk, men när hon väl blir får hon hög feber. Vi fokuserar på att få i henne vätska under dagen och tar med oss en vattenflaska så vi kan ge om hon vaknar, jag väcker inte.

Hon blev sjuk nu på kvällen, varit pigg hela em. Sedan blev hon jättetrött redan vid kl 20 (hon brukar annars vara vild till typ 22) och då kände jag att hon var varm tog då tempen.

Gav henne 250ml ersättning som hon sörplade i sig och nu sover hon. Så det är ju någon timme innan normal nattning men hon var jättetrött och ville bara sova. Jag vet inte om det räknas som svår att få kontakt med?

Låter helt normalt för barn med hög feber tycker jag.

Hon har druckit också, det är jättebra :)

Vi var på sjukhuset förra veckan med vår dotter som haft feber och varit väldigt slö i 5 dagar. Vi fivi nästan skäl för att vi inte gett febernedsättande när hon var så påverkad av febern. Fick order om att ge medicin när tempen var över 39 grader.

Fast efter fem dagar med 40 graders feber skulle jag också ge alvedon. Jag pratar om när barnet pendlar mellan 38 och 40 grader en dag eller två och ändå kan vara uppe en stund mellan sobpauserna, inte när barnet ligger däckat i fyrtio grader fem dagar i sträck.

TS barn hade ju heller inte haft hög feber särskilt länge.

Nää, hon har bara varit febrig några timmar. Hon sover lugnt, men kommer nog kliva upp inatt och kolla till henne.

Tack alla för lugnande ord och råd. Inte lätt när de blir sjuka första gången.

Min dotter (2½år) har precis blivit frisk från detta som du säger.

Hon hade 39,8 med Ipren i kroppen och var slö och trött och sov mest bara på soffan hela tiden, gick aldrig upp från soffan utan när hon vaknade låg hon bara och kollade på barnprogram och ville inte äta något alls. Försökte få i henne isglass och cola men hon ville knappt ha det heller men som sakt jag gav mig inte utan hon var tvungen att dricka lite så hon inte blev uttorkad.

Dagen efter var febern nere på 38 och var mycket piggare men på kvällen igen kom det tillbax och var lika dant igen. När hon sov så lätt jag henne sova utan att väcka henne för att tempa eller ge ipren. Jag tog en blöt handduk och spolade kalt vatten på den och kylde ner henne lite med i pannan och på vaderna och dt tyckte hon var skönt sa hon.

Det varade i 3 dagar sen var hon helt bra igen. Det ända som kan vara läskigt är när dom får feberkramper som vi har i släkten och även jag hade som liten men är man orolig så kan du alltid ringa till närmaste sjukhus och få råd av dom.

Min bror, som är läkare, gav oss rådet att åka in om vår dotter får så hög feber utan att febernedsättande får ned febern och allmäntillståndet är dåligt, men det är tufft när de blir så sjuka första gången, tror vi ringde sjukvårdsupplysningen tre-fyra gånger, hehe.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vaccinerade mig igår, första sprutan. Fick Astrazeneca (nu hur det stavas) och jag har så ont i kroppen att jag kryper ur skinnet snart...
Svar
12
· Visningar
1 734
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 987
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 852
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka