Mitten
Trådstartare
Elina, 15 månader, har feber. Sjukt mycket feber. Hon hade en klassisk tredagarsfeber förra veckan, ca 39 grader i 3 dygn och sedan röda utslag. Men sedan var hon frisk i 3-4 dagar, men så vaknade hon på natten, brännhet ! Inget annat, bara feber. Hon hade på morgonen 40,6 grader. Jag gav en alvedon i rumpan och ringde sjukvårdsupplysningen. De var jättesnälla, sa att om febern inte gick ner inom 2 timmar skulle vi åka in med henne, men blev hon bättre skulle vi avvakta. Febern sjönk till under 38 grader, hon var uppe och lekte och var glad. Men efter 5 timmar när alvedonen gick ur kroppen var det frossa och 40,3 graders feber igen. Ny alvedon.... så har vi gjort så nu ett dygn. Så fort det går ur kroppen skjuter febern upp över 40 grader.
Vad kan det vara ? Kisset luktar som vanligt, kan det vara UVI ändå? Hon är med i matchen och kontaktbar, ser på TV och så. Dricker ungefär som vanligt (dvs för lite för att ha feber) och äter lite nu och då.
Kan man få tredagarsfeber två gånger och så tätt inpå?
Borde jag åka in och be om urintest och blodprov? Jag vill ju inte utsätta henne för att åka in i onödan, så trist om de rycker på axlarna och skickar hem en. Sjukvårdsupplysningen var jättegulliga och bad oss ringa tillbaka och säga hur det går. Nu kl åtta skall vi ringa och försöka få en läkartid iallafall.
Usch jag är så orolig fast jag försöker tänka att jag INTE skall vara det, jag har en örontermometer och har aldrig haft anledning att tvivla på den, samtidigt så tänker jag att den kanske visar för lite (hennes normaltemp är 36,6 grader) och då kanske febern är över 41 och livsfarlig ... fast är den det för små barn?
Lugna mig nu, snälla ni
Vad kan det vara ? Kisset luktar som vanligt, kan det vara UVI ändå? Hon är med i matchen och kontaktbar, ser på TV och så. Dricker ungefär som vanligt (dvs för lite för att ha feber) och äter lite nu och då.
Kan man få tredagarsfeber två gånger och så tätt inpå?
Borde jag åka in och be om urintest och blodprov? Jag vill ju inte utsätta henne för att åka in i onödan, så trist om de rycker på axlarna och skickar hem en. Sjukvårdsupplysningen var jättegulliga och bad oss ringa tillbaka och säga hur det går. Nu kl åtta skall vi ringa och försöka få en läkartid iallafall.
Usch jag är så orolig fast jag försöker tänka att jag INTE skall vara det, jag har en örontermometer och har aldrig haft anledning att tvivla på den, samtidigt så tänker jag att den kanske visar för lite (hennes normaltemp är 36,6 grader) och då kanske febern är över 41 och livsfarlig ... fast är den det för små barn?
Lugna mig nu, snälla ni