Hög- eller lågställd?

athena

Trådstartare
Spännande studie! Hur man ska definiera hög- resp lågställd diskuteras ju emellanåt, nu senast vid bruksprovet där ingen klar definition verkade finnas.

Själv anser jag, som de flesta, att man med högställd menar att hästen har långa ben och mkt luft under magen. Jag har dock exv en exterörbok där man jämställer högställd med det jag kallar högrektangulär och vise versa.

Nog om definitioner, är man ingen exteriörexpert så är det inte helt enkelt att ens avgöra själv! Jag fick en snilleblixt igår kväll och tog med tumstocken...

Jag mätte mina båda stons framben, från marken till armbågsspetsen. Detta är resultaten:

Sto 1) Exteriörbedömd med betyget 7 och kritiken "lågställd" på sin typ. Hon är ganska lång i kroppen (e Cortez) och relativt grov. Så hennes sjua är helt rätt tycker jag. Hon är inmätt till 163 cm och måttet mellan mark och armbågsspets var 93 cm. Detta ger 57 % av mkh.

Sto 2) Är inte exteriörbedömd men enligt mig betydligt mer högställd än den andra. Dock är hon också mkt ädel (e 88 Keys) och det kan ju såklart ge ett helt annat synintryck. Hon är mätt till 162 cm (dock ej officiellt) och hennes armbåge-mark-mått var 97 cm, vilket ger 60 % av mkh.

Så, till denna studie! Kan inte ni, när ni har tid, ge er ut i stallarna och mäta era djur...? Det vore ju mtk intressant att se om det finns ngt samband mellan min procentsats och hur ni upplever hästarna/hur de är bedömda för sin typ.

Eller hur!?

Sv: Hög- eller lågställd?

Halloj,

intressant studie du gör. Jag ska också ut och mäta. En till grej som jag tycker borde påverka är relationen mellan höjd och längd.

//Jenni

Ja, det är ju det de menar i min bok när de jämställer med högrektangulär osv. Men jag tror inte man pratar så mkt om det vad gäller ridhästar? Travhingstar t ex brukar väl anges med både höjd- och längdmått i katalog och annonser om jag inte minns fel.

Svårt att mäta längden dock, även om jag faktiskt funderade över även det! Visst går det, men jag tror inte att det blir lika tillförlitligt att jämföra med eftersom det inte är riktigt lika distinkta punkter.

en häst kan vara högställd även om den har kortare framben (99% av fullbloden)

Jag anser att ett större mått mellan armbåge och manke ger större plats för lungorna.

Om jag hade varit som du så hade jag mätt mellan armbåge och bakknä för det är den delen man betäcknar om den är lågställd eller högställd.

Vadå mellan armbåge o bakknä? Längden på hästen alltså?

Som jag skriver ovan så är det inte helt entydigt vad som betecknas som högställd, så jag tycker det är svårt att säga att det är på ett visst sätt.

Jag tror inte det är längden mellen armbåge och bakknä, längden från backen på respektive ben. Om fram är kortare än bak (lågställd) om det är lika bak o fram (högställd). Tror det är så, så har jag fått hört av dom vise.

Som jag fick förklarat av den avelsrådgivare som jag blev rekommenderad av ASVH var att bedömningen om låg- resp högställd handlade om benens längd i förhållande till kroppen.

Exteriört utlåtande om en av hingstarna i årets hingstkatalog:
Högställd med långa bakben....

Men jag har även hört uttrycket lågställd om hästar p g a att de har korta framben.

Intressant diskussion i alla fall, jag ska mäta ikväll.

HeJe

Vid ett tillfälle mätte jag frambenen på 2 st olika föl. (fr. armbågspetsen ner till marken) Typmässigt var de väldigt olika. Föl 1 var väldigt "högställd", stor och ädel och föl 2 var mindre, kraftigare och såg ut att ha korta ben jämfört med föl 1.
Men det är lätt att förvilla sig, det visade sig att de hade nästan lika långa ben, men föl 2 var djup i bålen, medan föl 1 var väldigt grund.

En högställd häst skall upplevas stå i uppförbacke vara högre fram än bak medans en lågställd häst upplevs tippa framåt när de står normalt med buret huvud. Höjden fram skall upplevas som högre än vad ryggen är lång på en högställd och tvärtom på en lågställd. En lågställd häst har större tyngdbelastning naturligt på frambenen medans en högställd mer naturligt ha större tyngdbelastning på bakbenen Tycker dock att det bedöms lite egendomligt ibland enligt vissa domare skulle man kunna tro att ingen häst är mitt emellan dock finns det massor som är det men det är precis som om de måste sätta antingen eller....

Även på en högställd häst så blir aldrig frambensmåttet längre än bakbensmåttet (bakknäet sitter högre än vad armbågen gör oavsett vilket dock skiljer det mindre på en högställd häst) Hur smäcker hästen än är så har den större djup fram än vad den har i gumpen.

Har nu varit ute och tagit mått på några av hästarna för att kolla din tes.
Häst 1 4-års hingsten högställd mkt långbent, ädel måttet till armbågen blev 65 % av mankhöjden.
Häst 2 valack stor, grov men högställd (inte överdrivet högställd men klart åt det högställda hållet) 61%
Häst 3 sto med mkt djup i kroppen (dock utan att vara grov) bedömd som 4-åring (nu 8år) som långlinjerad ngt lågställd (Är lite knepig att bedömma ser lågställd ut när hon står i stallgången men inte i rörelse (och absolut inte under ryttare) 58% det som dock kan sägas om denna är att hon har korta överarmar mkt långa skenor vilket gör att intycket blir lite konstigt och svårbedömt.
Dock tog jag lite fler mått och en intressant iaktagelse är att man ser klart att hästens längd kontra höjd skiljer. Den som ser helt klart mest högställd ut är ju hingsten och hans fulllängd från bringa till bakersta skinka är 6 cm kortare än vad han är hög, valacken som är därnäst är 3 cm kortare än vad han är hög och stoet som är tveksamt fall är 4 cm längre än vad hon är hög.
(Liten rolig iaktagelse när jag var igång med måttband är att hingsten (som tidigare blivet bedömd högställd) men nu på bruksprovet fick den egendomliga bedömningen "långsträckt" är 125cm i ryggen (mätt som täckesmått - punkten mellan manke och hals till svansspets) och är 170cm hög - tycker ni inte också att han är lång.........

Jag somnade i soffan igår så jag var som en zombie när jag gick ut och tog in hästarna... Inget mätande alltså!

Men det vore ju intressant att jämföra med längden, då blir ju måttet mer som i Magnussons bok som jag refererar till ovan. Var "exakt" satte du måttbandet?

Nu har inte jag sett din häst exteriört men långsträckt kan ju syfta på bara själva "ryggen", sedan finns ju ländrygg och kors också. kanske har din häst lång rygg och kort kors. Eller också är premieringsnämnden blinda, det vore ju inte första gången det händer. :angel:

Det är en intressant fråga, som så många har sagt. Mätte för skojs skull på bilder eftersom hästen just nu är en bit bort. Valack på 162 cm, 54% av mankhöjden är frambenens längd. Han fick 7 på typ med omdömet välproportionerlig. Rygglängden blir 68% av mankhöjden. Mätt från mankens högsta punkt till svansroten. Manken till rumpans bakersta del blir 69% av mkh. (Det är svårt att mäta i cm på kort).

Det jag tycker är mest intressant är att studera olika bilder på samma häst. De ser nämligen väldigt olika ut beroende på hur "vakna" de är. Jämför gärna på min häst i fotoalbumet. Jag tycker att det är stor skillnad. En häst kan ge ett högställt intryck utan att vara det och tvärtom. Det är därför som man också måste se hästen i rörelse för att kunna bedöma om hästen har sporthästmodell eller inte. Nu ska ju exteriörbedömning vara just exteriörbedömning (samt skritt och trav). Hästens rörelseschema får dock inte påverka typbetyget.

Mvh Monika

http://community.webshots.com/user/curtmonk

Senast ändrad av en moderator:

Vi var två stycken, såg till att hästen stod jämt uppställd utan att ha benen varken framför eller bakom sig, tog tumstocken höll den vid bogspetsen och mätte bak till yttersta spetsen i gumpen (skinkan) alltså fulllängd.

Intressant. Ska åka till stallet och mäta nu. Min ena häst är hälften quarter så det ska bli kul att jämföra med de andra. Min andra häst har väldigt djup bål enligt mitt ögonmått. Är det negativt?

Jag satt och tittade på mina papper från fölmönstring resp 2årstestet. På extrem från fölmönstringen står det att min häst är tåvid och på två års testet står det att han är tåtrång. Kan det skilja så mycket på två år?
Har ni lust att bedöma, bedömningarna han fått och berätta vad som är bra rep dåligt?
Så här står det på fölmönstringen
(nu skriver jag bara den exteriöra bedömningen)
Typ: Liten, välprop, Kompakt. 7p
Huv.-hals-bål: Väl ansatt hals m naturlig välvning, välmusklat kors, 8p
Extrem: Tåvid, gracil. 7p.

så här står det på två års bedömningen:
Typ: Kortlinjerad, kompakt, 7p.
Huv.-Hals-bål: Kort hals men väl ansatt, djup bog och bål, runt lite sluttande kors samt välmusklat kors. 7p.
Extrem: Välbenad fr. sidan, lindrigt tåtrång. 8p.

Ge jättegärna kommentarer på bedömningen. Vad är bra, vad är dåligt. Vet ni om de kan vara mer kristiska om man har en udda härstämning? Min hästs morfar är nämligen quarter och jag fick en känsla av att de var lite negativa till det. Vad de tycker är ju en sak men kan de sänka sig i poängbedömningen pga av det tror ni?

Nu är han fem år men helt outbildad pga av skada. Han är e Lasandos och på sin mammas sida har han förutom quarterdelen Jarramas, Ciceron och Ouvertyr.

Vilken bok?
Jag letar nämligen efter bra böcker som kan hjälpa mig att bli bättre på det här med extriör....

Liknande trådar

Avel Nu måste jag snart bestämma mig för vilken hingst jag ska betäcka mitt sto med! Stoet är e. Rocky - Elizar,mkh 162 cm, grov modell...
2
Svar
34
· Visningar
3 425
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka