Hög eller låg hand?

B

Buffalo_brud

Hmm...nu har jag blivit ganska förvirrad med det här hur handen ska vara.

Jag red för två olika tränare (med samma häst) och följande resultat:

Att tillägga var att vi tränade samma sak.

1* Rekomenderade Så låg och bred hand som möjligt (alltså att alltid rida med låg hand). Alltså väldigt breddad hand!

2* Rek. Att rida med hög hand. vilket 1* inte tyckte var bra för då gick hästen bakom lod och även bakom hand OSV OSV.

Men på bilder man ser från tex tävlingar så har ju ryttaren ALLTID hög hand. Eller buren hand eller ja nåt. Men iallafall och då går ju inte hästen bakom lod osv.

Hjälp mig i denna förvirring :D

Tack :bow:

(Gärna snabba svar)

Sv: Hög eller låg hand?

Du ska ha handen i en sådan position att man kan dra en rak linje från din armbåge genom handen och fram till hästens mun. Hur man då får handen kan bero lite på vilken exteriör man själv har. Sedan kanske man måste variera handställningen beroende på vad man gör (hopp, dressyr) och hur hästen går vid just det till fället.

Jag tycker att 1* verkar vara den som har fel i det här fallet. Låga och så breda händer som möjligt låter helt fel för mig...hmmm
Hästen kommer inte bakom lodplan för att man har en hög hand , utan snarare för att man har för dålig bjudning, hård hand lr dyl.

Om dur rider för någon av dessa tränare igen så be dem förklara hur de menar och så argumentera med det jag skrev ovan ang en rak linje mellen hand och bett. De kanske har en jätte bra förklaring...vem vet

Lycka till!!

Det beror ju helt pa hur utbildad du och hasten ar!!

En ung hast kan med framgang ridas med laga hander, medans en mycket val skolad hast kan ridas med hogre hander, da den sakerligen ar battre musklad och dessutom redan vet vilken form den ska ha.

Sedan beror det ju pa hur hastens gang ser ut....brukar hasten ga med huvudet uppe i skyn, skulle jag rekommendera laga hander, da hoga hander bara forvarrar den situationen.
Men om en hast gar for djupt och bakom lod, sa skulle jag hoja handerna lite och ha mer ben for att fa hasten framat.

Jag tycker att tranare 2 har ratt i ditt fall, men att du antagligen inte har tillrackligt med ben....men tranare 2 har sakerligen det i atanke tills nasta pass!! :D ;)

ramonarunds skrev:
Det beror ju helt pa hur utbildad du och hasten ar!!

En ung hast kan med framgang ridas med laga hander, medans en mycket val skolad hast kan ridas med hogre hander, da den sakerligen ar battre musklad och dessutom redan vet vilken form den ska ha.

Sedan beror det ju pa hur hastens gang ser ut....brukar hasten ga med huvudet uppe i skyn, skulle jag rekommendera laga hander, da hoga hander bara forvarrar den situationen.
Men om en hast gar for djupt och bakom lod, sa skulle jag hoja handerna lite och ha mer ben for att fa hasten framat.

Jag tycker att tranare 2 har ratt i ditt fall, men att du antagligen inte har tillrackligt med ben....men tranare 2 har sakerligen det i atanke tills nasta pass!! :D ;)

Du måste anpassa din ridning till hästen och formen över lag. det finns ingen låst position som funkar i alla lägen.

Låg hand är en sak, men BRED hand skulle jag aldrig rekommendera. Möjligen något litet ledande tygeltag, men det är ju inte samma sak som att ha breddad hand.

De flesta hästar som rids med breddad hand går på bogarna med ihopkrullad hals.

Handens placering är ju inte "fastlåst" i nån särskild position. Men grundregeln är väl att den skall vara i trakten av landsmärket. Den skall vara omvriden så att tummarna pekar uppåt och lillfingrarna nästan nuddar varandra.

Jo, jag har tillräckligt med ben ;) Det vet jag.

Och som svar till er andra: jag menade inte någon låst position utan vilket som skulle vara "bäst" av hög och låg hand. Eftersom 1* vill ha VÄLDIGT låg & breddad hand...nästan 50cm mellan händerna (och 1* är mer utbildad än 2* men har ett väldigt konstigt tanktesätt:crazy: när det gäller mer än bara handen)..

Alltså 1* vill att man ska ha händerna jättelångt ner alltså långt ner och VÄLDIGT breddade händer. :crazy:

Jag blev lite förvirrad och därför ville jag reda ut detta ;) :D

tackar för svar :bow:

Om du har en låg och BREDDAD hand så får du inspänningsfunktion...
Men hur brett vill hon ha dina händer? Jag vet en tjej tex som rider med ca 50-60 cm bredd mellan händerna, och det är då det blir som inspänningar...
Jag red alltid med för hög hand förut à la western, men nu när jag rider dressyr ett par ggr i veckan för tränare så har jag fått anpassa mig. Mina händer skall vara strax ovan framvalvet, ca 1 dm. Och den raka linjen som en annan beskrev, från armbågen ner till munnen på hästen. Sen om man tar ett ledande tygeltag då och då så är ju det inget problem. Om du rider väldigt brett så blir det svårt att leda eftersom du nästan redan gör det. Å andra sidan har jag en 4 åring och en låg hand är viktigt. På mitt fullblod red jag med hög hand, han kunde bära sig själv och då funkade det att höja handen aningens. Jag tror också att det är lite beronde på vart hästen befinner sig i utbildningen. På alla tävlingar i högre klasser rids det med en hög hand, och hästarna är högre utbildade. Så kanske, ju lägre utbildad, ju lägre hand, men INTE nedanför framvalvet... En del har händerna brett nere vid sina knän... illa...
Men det absolut bästa: Diskutera detta med dina två instruktörer och låt dem motivera... Jag ifrågsätter alltid min iinstruktör... :)
/cj

handen framför sig ungefär en handsbredd över manken. detta är det ungefärliga idealet, men självklart varierar det från häst till häst och från dag till dag var handen ska vara för att hästen ska gå så bra som möjligt. rider man med en för låg hand riskerar hästen kämpa emot och utveckla underhals och är handen för hög hamnar hästens nod gärna bakom lodplanet. låg och bred hand fungerar ofta väldigt bra på hästar som har svårt att söka sig framåt nedåt, men man ska alltid sträva efter att ha händerna ihop framför sig ovanför hästens manke!

och huvudsaken är ändå att handen aldrig går bakåt!!!!!!

Handen ska vara buren en handsbredd ovanför manken.
Har jag fått lära mig alla fall

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar