Hög CA/P kvot på Ensilaget

Miaa

Trådstartare
Hur står det till igentligen endel hävdar att det spelar ingen roll om det kommer från stråfodret ?

Skulle gärna vilja ha en källhänvisning till detta eftersom mitt ensilage ligger på en kvot på 3.2 .

Dvs Kalcium 4 samt Fosfor 1,3 och fodret har en Ts på 50% .

Måste jag kompletera detta med fosfor för att komma mer i balance eller kan jag låta det vara eftersom de ändå kommer upp i sitt behov av både kalciumet och fosforen , så det är ju inte problemet .

Vill inte ha allmänna åsikter utan källhävisning .

Mia :)

Sv: Hög CA/P kvot på Ensilaget

Påståendet att det är okej med kvoter upp mot 3 då överskottet kommer från grovfodret kommer så vitt jag vet från "Hästens näringsbehov och utfodring" som jag har för mig hänvisar till en dansk studie gjord på vuxna hästar, men jag har inte läst studien och kan minnas fel.

Sen finns det en studie från 1975 av Jordan et al., “Effect of calcium and phosphorus levels on growth, reproduction, and bone development of ponies”. Den är gjord på växande hästar som fick en kvot på runt 5 (och fosforbehovet täckt med god marginal), och även om de växte som de skulle kunde man se en minskad mineraltäthet i skelettet.

Har varit ute och Googlat och det jag får fram är kvoten på 3 är okey som även du sa men på vuxna hästar .
Har inte hittat något på unghästar om det är okey med kvot på 3 om det kommer från grovfodret .

Får väll använda Kraffts vitamineraler iår igen och lägga till lite vetekli på småfröna . Gammharpa Dinah får klara sig med mineralerna eftersom tant:love:tyvärr är tilräckligt rund och go ändå :)

Mia

Har haft den tanken också och men vill ju 100 mg mineraler även för selenens skull och kompletera med fosforen och då blöta det lite :)

Jag gör så för då får jag ju ner kvoten lite till . Ska läsa lite mer om fosforbalansen .

Tack Mia

Liknande trådar

Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 717
Foder & Strö Idealet är enl. böcker en kvot på 1,2-1,8, men en högre kvot accepteras för friska hästar. Min är frisk, men dräktig så jag skulle...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Antiqua
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 979
Senast: Allegra
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar