W

wallerie

har byggt ett hinder nu i veckan, den högsta "avsatsen" är 70cm men jag kan inte sätta dir ngn mellan bom likom bommen är bara 70cm över marken bara en bonm alltså (med galoppbom framför) vad kan det påverka hoppningen?? tacksam för snabba svar

Sv: hög bom?

Jag är så trött i huvudet, fattar inte vad du menar, var snäll förklara igen så kan jag kanske hjälpa dig *hjääääsp* :crazy:

Menar du att du inte har ngn markbom?
Den är endast till för att hjälpa hästen att bedöma avståndet och få ett bra avsprång. Vill hästen hoppa av för nära är det bra att rulla ut en markbom en bit för att hjälpa den att hitta rätt avstånd. Därför ska man helst alltid ha markbom på unghästar och oerfarna hästar. Men förutom att hästen lättare felbedömer avståndet så händer det väl inget särskilt... Varför kan du inte ha ngn markbom (om det är det du menar)?

Förstår jag rätt om jag fattar det som att du endast kan ha 1 bom i luften, sen 1 bom framför hindret? Alltså bara en bomhållare?

Om det är så du menar så är det väl inget problem. Kan kännas lite kusligt att hoppa "ihåliga" hinder. Men du kanske har något block, koner eller liknande du kan ställa under

Kan du inte lägga en markbom längst ner, så underlättar det för hästen?

Att du inte har fler bommar på 70 cm spelar ingen roll. Det gör det svårare för hästen ju glesare hindret är eftersom det är mindre respektingivande, men det kan ju bara vara bra. Idag hade jag hoppträning där D-ponny hoppade upp till 1,15 utan mellanbom, enbart markbom. Detta var iof inte meningen, jag som hade missat att den trillat ner. Men det går alltså utmärkt.

Jag tror inte att hästenkan ta någon skada av det. Det är väl bara bra träning, både för ryttare och häst. Hästen ser ju inte hindret lika bra och måste då vara mer uppmärksam på vad den ska hoppa. Ryttaren får träna därför att dels kan det kännas lite läskigt och dels kan det vara lite svårare att bedöma avståndet. jag hoppar ibland hinder med endast en bom i luften på 1.20-1.30.

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 139
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 716
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar