hanoirocks
Trådstartare
Det hela började för några veckor sedan när vi fick en värmebölja över landet. Min ponny (23 år, sto) började flåsa väldigt i hagen. Andningsfrekvensen gick upp till 40/min när hon var ute och gick ner så fort hon kom in. Efter besök av 2 olika vet. samt besök på klinik med endoskopi (inget slem i lugtvägarna) tror alla att det är pollenallergi då hon blir bra när hon kommer in. Fick olika råd av alla vet. En tycker jag ska ta bort hästen, en tycker hon ska stå inne när det blir besvärligt och en tycker hon ska stå inne jämt! Har nu fått kontakt med en på Ultuna som är duktig på hästarnas luftvägar, väntar på att hon ska ringa upp mig. Har inte fått några svar av någon veterinär ännu hur allvarligt det är eller hur jag ska bete mig.
Nu börjar jag fundera på om det kan vara något fel på hjärtat???
Hon har uppspärrade näsborrar och andas snabbt med buken vid varmt och soligt väder. Ingen hosta och ingen feber. Pigg och glad i övrigt. Går inte att ens promenera henne under dagtid då hon börjar flåsa ordentligt. Går bra att skritta förhand tidig morgon eller sen kväll.
Nu står hon inne mellan 12-17 då det verkar vara som jobbigast. Men undrar om hon borde stå inne hela dagen. Haft henne ute i natt och då går det bra. Men vill helst inte ha henne ute på natten då hon sover dåligt och risken för fång ökar vid fukten i gräset under natten.
Någon som vet någon häst som haft samma probelm?
Nu börjar jag fundera på om det kan vara något fel på hjärtat???
Hon har uppspärrade näsborrar och andas snabbt med buken vid varmt och soligt väder. Ingen hosta och ingen feber. Pigg och glad i övrigt. Går inte att ens promenera henne under dagtid då hon börjar flåsa ordentligt. Går bra att skritta förhand tidig morgon eller sen kväll.
Nu står hon inne mellan 12-17 då det verkar vara som jobbigast. Men undrar om hon borde stå inne hela dagen. Haft henne ute i natt och då går det bra. Men vill helst inte ha henne ute på natten då hon sover dåligt och risken för fång ökar vid fukten i gräset under natten.
Någon som vet någon häst som haft samma probelm?