Hög andningsfrekvens. Pollen/hjärtprolem?

hanoirocks

Trådstartare
Det hela började för några veckor sedan när vi fick en värmebölja över landet. Min ponny (23 år, sto) började flåsa väldigt i hagen. Andningsfrekvensen gick upp till 40/min när hon var ute och gick ner så fort hon kom in. Efter besök av 2 olika vet. samt besök på klinik med endoskopi (inget slem i lugtvägarna) tror alla att det är pollenallergi då hon blir bra när hon kommer in. Fick olika råd av alla vet. En tycker jag ska ta bort hästen, en tycker hon ska stå inne när det blir besvärligt och en tycker hon ska stå inne jämt! Har nu fått kontakt med en på Ultuna som är duktig på hästarnas luftvägar, väntar på att hon ska ringa upp mig. Har inte fått några svar av någon veterinär ännu hur allvarligt det är eller hur jag ska bete mig.

Nu börjar jag fundera på om det kan vara något fel på hjärtat???

Hon har uppspärrade näsborrar och andas snabbt med buken vid varmt och soligt väder. Ingen hosta och ingen feber. Pigg och glad i övrigt. Går inte att ens promenera henne under dagtid då hon börjar flåsa ordentligt. Går bra att skritta förhand tidig morgon eller sen kväll.
Nu står hon inne mellan 12-17 då det verkar vara som jobbigast. Men undrar om hon borde stå inne hela dagen. Haft henne ute i natt och då går det bra. Men vill helst inte ha henne ute på natten då hon sover dåligt och risken för fång ökar vid fukten i gräset under natten.

Någon som vet någon häst som haft samma probelm?

Sv: Hög andningsfrekvens. Pollen/hjärtprolem?

Min får liknande reaktioner när han blir för varm. Han blir dessutom blöt på hela nosen.

Svettas hästen normalt?

Jag tror jag föreslog hjärtsvikt redan innan du åkte in med hästen då för ett par veckor sedan? Tog du upp det på kliniken?
Jag tycker att det låter som en ganska trolig diagnos, vad säger veterinärerna?

Hon svettas inte alls. Kan inte motionera henne pga. andningsfrekvensen OCH en stukning i kotan..:(

Fick svar från kliniken nu att det INTE är pollenallergi eller någon annan allergi..
Hjärtat kollades inte när vi var inne sist. Alla har varit så säkra på att det var pollen. Nu ska vi till Ultuna på utredning och kolla upp hjärtat ordentligt.
Om det visar sig vara hjärtsvikt, vad gör man då?:cry:

Tack för svaren!:)

Anledningen till att jag frågar är att min, som flåsar som en jagvetintevad när det är varmt, har hypohidrosis (mildare form av anhidrosis). Han kan inte svettas.

Anledningen till att jag frågar är att min, som flåsar som en jagvetintevad när det är varmt, har hypohidrosis (mildare form av anhidrosis). Han kan inte svettas.

Oj..:eek: Vad konstigt! Blev det helt plötsligt eller har han alltid varit så? Är det farligt? Vad gör du med din häst när han flåsar? Och varför flåsar han?

Osedvanligt korkat kan jag tycka, att de inte kollar hjärtat med sådana symptom, när man nu har hästen på plats. Är det för att de vill kunna ta ut två avgifter för besök? :mad: Jag är bara undersköterska, och det första jag tänkte på var hjärtsvikt.

Jag vet faktiskt inte vad prognosen kan vara på sådant på häst, på människa brukar man ju kunna medicinera. Men det är väl frågan hur hästar reagerar på sådant, och vad för livskvalitet man skulle kunna uppnå...

Håller tummarna att de hittar vad som är fel, och att det går bra att behandla.

Han flåsar just för att få ner kroppstemperaturen. Han har alltid svettats lite för lite, men det blev värre i höstas. Nu får han tyroxin och har blivit mycket bättre.

Jag säger inte att det är det som är fel, som jag har förstått det är det ovanligt i Sverige. Ska visst ha funnits en nordsvensk hingst som nedärvde det (min är visserligen inte nordis..), annars inte speciellt mycket.
Man får se till att hästen inte blir för varm helt enkelt, hålla honom i en sval miljö hela tiden.

Han flåsar just för att få ner kroppstemperaturen. Han har alltid svettats lite för lite, men det blev värre i höstas. Nu får han tyroxin och har blivit mycket bättre.

Jag säger inte att det är det som är fel, som jag har förstått det är det ovanligt i Sverige. Ska visst ha funnits en nordsvensk hingst som nedärvde det (min är visserligen inte nordis..), annars inte speciellt mycket.
Man får se till att hästen inte blir för varm helt enkelt, hålla honom i en sval miljö hela tiden.

Ok. Vad bra att det hjälper med tyroxin. Men vad jobbigt ändå.. Hur gör du nu när det är 20-25 grader varmt ute?

:cry:
Osedvanligt korkat kan jag tycka, att de inte kollar hjärtat med sådana symptom, när man nu har hästen på plats. Är det för att de vill kunna ta ut två avgifter för besök? :mad: Jag är bara undersköterska, och det första jag tänkte på var hjärtsvikt.

Jag vet faktiskt inte vad prognosen kan vara på sådant på häst, på människa brukar man ju kunna medicinera. Men det är väl frågan hur hästar reagerar på sådant, och vad för livskvalitet man skulle kunna uppnå...

Håller tummarna att de hittar vad som är fel, och att det går bra att behandla.

Ja de borde ha kollat det redan från början kankse men de verkar tycka om att ta den enklaste diagnosen.. Tack för ditt tips iallafall. Jag har framfört det till vet, och fått tid på klinik imorgonbitti. Nu ska jag ut till hästen och se hur hon mår. Hon har varit ute i natt och togs in på morgonen.
Om man läser om hästar och hjärtsvikt så verkar det inte som det finns så mycket att göra :cry:

Hej! Allt gick bra. Inget fel på hjärtat. Gjorde "lungskölj" eller vad man säger.. och tog celler för att kolla om allergi fanns. Enligt Ultuna kan man inte se detta genom ett blodprov. Och mycket riktigt. Hon ÄR pollenallergisk! :rofl: Skönt att det inte var något värre! Nu har vi inlett kortisonbehandling med inhalator och hoppas att det ska hjälpa henne :)

Vad skönt att du fick svar och att det inte var något farligt. Håller tummarna hon snart mår bättre =)

Liknande trådar

Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 931
Senast: Lingon
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 132
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 849
Senast: Fibusen
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24
  • Födda -21