Höförvaring?

Amha

Trådstartare
Velar lite om den ska ligga i hästverksam eller i foder men jag provar här i alla fall.

Jag har lagt märke till att mitt hö redan håller på att gulna :eek: Det slogs ju i somras så det borde ju vara fint. Det luktar normalt och allt sånt, den enda skillnaden är att det översta lagret på hela loftet börjar bli gultaktigt. Helskumt tycker jag då jag aldrig har haft det problemet innan.

Vad kan det bero på? Jag tänkte att det kanske är fönstret som gör det så men jag är ändå fundersam över vad som gör att detta händer just i år och inte alla tidigare år som vi har förvarat hö på samma ställe.

Sv: Höförvaring?

Har du fått in en massa dagsljus på logen ?

Ofta när höt blir gullt så är det under solljusets inverkan, i praktiken innebär det bara att den del vitamin A omvandlas till vitamin D... inget att hetsa upp sig över mao om det är ljuset det beror på.

Sv: Höförvaring?

Förmodligen har det kommit in dagsljus eftersom att det finns ett fönster precis där höet ligger men det är bra att det inte blir något fel bara för det. Skumt att det aldrig har blivit så innan när det har varit extremt mycket sol dock.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Takire
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 387
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 922
Senast: trollmamma
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30