Höförvaring på bästa sätt

cactuspower

Trådstartare
Ja, förra året var ju rent ut sagt ett skitår när det kommer till hö. Fick själv slänga väldigt mycket eftersom det vart för dålig hygienisk kvalité på det. Men i år tänker jag vara föutseende och undrar hur jag bäst gör för att skydda höet. Jag har småbal som vi förvarar på skulle. Min farbror menar att det bästa är att höet ligger på pallar så att det kommer luft emelln - stämmer det? Har också hört att man kan ha lös halm ovapå som skyddar höet, andra menar att man ska lägga på en presenning. Vad är bäst och varför?

Sv: Höförvaring på bästa sätt

Hola,

Viktigast av allt är att det inte kommer upp fukt från stallet på höet, de därför till att det är tätt mellan stall/lagård och skulle.

Jag packar tätt så det inte kommer luft mellan balarna (detta förutsätter att de är torra när man lägger upp dem eller att man har tork). Har man möjlighet så lägger man halmbalar ytterst som skydd för fuktig luft.

På torra balar kan du med fördel salta när du lägger upp dem på loftet.

Kan tillägga att jag hade sex balar som var dåliga på hela vintern. Det får nog anses som ok med tanke på att många fick slänga betydligt större mängder.

mvh Eva

Ingen ny kunskap på 100 år! Så här står i Jordbrukslärans Hufvudgrunder (skrevs 1866, omarbetad 1908):

Vid höets förvaring inom hus iakttages, att förvaringsstället
är fuktfritt. Lägges höet öfver stallar, skall loftet vara tätt. Höet
skall packas väl, och inne i massan får ej finnas öppna rum, som lätt
föranleda mögling under höets efterjäsning. Är höet ej fullt torrt,
då det inlägges i ladan eller stackar, bör man inströ 2-3 liter salt
till hvarje parlass hö.

Jaha, så salt är bra? Vad ska det vara för salt då och hur mycket?
Inga som har åsikter om halmen eller om att lägga höet på pallar?

Här nere där luftfuktigheten ligger på drygt 300% vintertid fick livet en helt annan mening när vi började med hösilage :D Alltid hygieniskt och bra hö. Annars lägg halm över så det inte slår an fukt ovanifrån. Lite tveksam att lägga på pall när det gäller småbal på gällen (loftet) luften som kommer in på höst och vår kan kondensera då. När det gäller storbal bör man istället för att lägga på mark eller betonggolv sätta dem på pall.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Hola igen,

Stensalt.
Inga pallar, då kommer det ju in luft.
Och halm runt om skrev jag.

mvh Eva

Förra årets skörd förstördes för många, även för mig:crazy: pga det fuktiga regniga hösten.

Själv har jag pallbockar i botten och längst med väggarna lägger jag halmbalar som skyddar ganska bra mot fukten som annars lätt tränger in i balarna från väggar o golv:smirk:

Jag har pall i botten, lägger lös halm direkt på den sen höet. Sen täcker jag halm på sidor och ovanpå. Jag klarade mitt förra vintern.

Fukten tränger inte in så lätt om du har luft imellan som tex pallbockar;)

Är golvet på loftet tätt så det inte kommer upp fukt så finns ingen anledning till pallbockar. (Hur du nu får till det med såna...)
Tvärtom, se till att det inte kommer in luft så håller höet.

Förvara man höet på tex ett betonggolv så skulle jag lägga pallar, sedan halm och därefter höet tätt packat. Och därpå lägga halm runtom.

mvh Eva *som klarade sitt hö i vintras*

Senast ändrad:

Har minst ett halmlager i botten, på sidorna och som "tak". De åren vi har lagrat de så har vi aldrig haft problem med dåligt hö (kör nu mest med HorseHage).

Jag har pall i botten, lägger lös halm direkt på den sen höet. Sen täcker jag halm på sidor och ovanpå. Jag klarade mitt förra vintern.

Precis så gör jag med, fast med halmbalar runt om, kanonbra.
För många år sedan låg det direkt på golvet och då började det tränga in fukt ganska snabbt och jag fick slänga stora partier:crazy:
Även många bönder har typ som uppbyggd av typ pallar på sina logar för att höt ska behålla sin kvalite tills nästa skörd;)

Ja, förra året var ju rent ut sagt ett skitår när det kommer till hö. Fick själv slänga väldigt mycket eftersom det vart för dålig hygienisk kvalité på det. Men i år tänker jag vara föutseende och undrar hur jag bäst gör för att skydda höet. Jag har småbal som vi förvarar på skulle. Min farbror menar att det bästa är att höet ligger på pallar så att det kommer luft emelln - stämmer det? Har också hört att man kan ha lös halm ovapå som skyddar höet, andra menar att man ska lägga på en presenning. Vad är bäst och varför?

Vi får alltid slänga ytlagret runt men det är för att fukten börjar vandra och man kan ju inte ha täta väggar.

Jag tror INTE att du ska ha pallar under för då kommer fukten den vägen, det är bättre att ha masonitskivor (höet tar lite lukt av de men håller sig fina i kvalitet). Lös halm uppepå är ett jättebra förslag, vi lägger även de grå picknick filtarna från jysk överst (de drar ur fukten och katterna kommer inte åt att gå på toa i halmen). Sen bör du ju täcka runt höet och det kan du ju göra med halmbalar och filtar utanför så ska höet förhoppningsvis hålla sig fräscht.

Pressening tror jag inte är någon bra ide ifall det blir fuktigt så kommer ju inte fukten ut utan stannar på insidan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer att ha hö på småbal som foder i vinter. Kommer ta hem ca 30-40 balar åt gången, ca 1 månads förbrukning. Har ingen optimal...
Svar
17
· Visningar
2 158
Senast: Kicki081
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 171
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.