L
Lyckan i Halland
Är stallägare & har 6 inackorderingar funderar på att stå för hö´t & vill att mitt stall ska ha fri tillgång.
Undrar om någon har tid & möjlighet att bolla lite idéer ang. hökvot & högiva & försäkring.
Ansvarig för allt foder:
Om hö´t blir dåligt ex. mögligt i min förvaring, kan jag då ta hjälp av min försäkring eller är det dialog med framförallt höbonden eller helt enkelt båda ?!
Är det något jag bör tänka på ???
Jag kommer inte att ta hem en hel årsförbrukning på än gång,
utan dela upp det till slutet Augusti /December /Mars på ett ungefär
– kommer att behöva ca 7 ton sammanlagt .
Om man ska ha fri tillgång på hö´t från September t o m Maj & hästarna har lite olika förutsättningar, enkelt draget:
- 2 ponny med lagom till högre kvot, 2 med högsta kvot & 2 med låg till mellan kvot.
Jag vill ha 3 sorters hö och eventuellt ha olika kvoter från 5 / 6 / 7
så att hästägarna kan avgöra vilken sort de helst kompletterar med på natten & lite av vardera som alla äter av under dagen
tanken är att man tar en bal av varje & blandar runt ev. med en liten mängd halm under kallaste perioden eller kanske hela om regnig höst ?!
Varför jag vill ha fler sorter är också för att på så sätt få in så många grässorter som möjligt, och med tanken på de olika behoven, och om något hö inte håller måttet eller inte räcker säsongen ut så finns enkelheten att ersätta med de som är kvar eller ta in en sort till om deras hö inte räcker.
Funderingarna ang. kvoter & behovet är lite virrigt
Jag försöker att förmedla mina tankegångar :
Ha en hög kvot & komplettera med halm vid behov
(lite hela tiden/mer vid regn-kyla), egentligen billigaste alternativet,
men sedan så är det de där med dagens fångproblem,
– att vi har för bra mat för hästarna & då känner jag att det kanske skulle vara bäst med….
…en låg kvot & helt enkelt låta dem äta mer som egentligen är tanken=fri tillgång,
men hur ser det ut i slutändan då?
Främst med tanke på proteinbrist som jag tidigare sett på
2 av hästarna här då de tyckt de varit tjocka och gett begränsad mängd,
som tyvärr inte var svaret.
Eller om kvoten är hög & de helt enkelt blir tjocka?!
Just dessa 2 har ju varit lite glupska just p g a begränsad mängd.
(visserligen kanske de flyttar om det blir fri tillgång-men det "gör inget"
finns många som söker efter just fri tillgång & jag blir bara glad att det är
mer likasinnade)
Då de egentligen ska äta upp sig sommartid & ”leva på det” under vintern &
vi blir livrädda om vi ser revbenen ens lite grann (med risk att bli anmäld?) och försöker att hålla dem jämna fast det inte kanske borde vara så p g a att de rids ibland året runt &/eller tävlas. Hos mig är det fritidshästar som går allt ifrån nästan ingenting till lättare träning.
Eller helt enkelt då hålla sig på normalkvoten 6 & se hur det går
(med halm kallaste perioden)
Tänker även lite på att de inte haft fri tillgång förut & kanske äter lite extra
mycket än vad de kanske borde så här första tiden ???????
Kan tillägga att jag kommer att räkna ut foderstat på dem alla så gott det
går med fri tillgång.
Undrar om någon har tid & möjlighet att bolla lite idéer ang. hökvot & högiva & försäkring.
Ansvarig för allt foder:
Om hö´t blir dåligt ex. mögligt i min förvaring, kan jag då ta hjälp av min försäkring eller är det dialog med framförallt höbonden eller helt enkelt båda ?!
Är det något jag bör tänka på ???
Jag kommer inte att ta hem en hel årsförbrukning på än gång,
utan dela upp det till slutet Augusti /December /Mars på ett ungefär
– kommer att behöva ca 7 ton sammanlagt .
Om man ska ha fri tillgång på hö´t från September t o m Maj & hästarna har lite olika förutsättningar, enkelt draget:
- 2 ponny med lagom till högre kvot, 2 med högsta kvot & 2 med låg till mellan kvot.
Jag vill ha 3 sorters hö och eventuellt ha olika kvoter från 5 / 6 / 7
så att hästägarna kan avgöra vilken sort de helst kompletterar med på natten & lite av vardera som alla äter av under dagen
tanken är att man tar en bal av varje & blandar runt ev. med en liten mängd halm under kallaste perioden eller kanske hela om regnig höst ?!
Varför jag vill ha fler sorter är också för att på så sätt få in så många grässorter som möjligt, och med tanken på de olika behoven, och om något hö inte håller måttet eller inte räcker säsongen ut så finns enkelheten att ersätta med de som är kvar eller ta in en sort till om deras hö inte räcker.
Funderingarna ang. kvoter & behovet är lite virrigt
Jag försöker att förmedla mina tankegångar :
Ha en hög kvot & komplettera med halm vid behov
(lite hela tiden/mer vid regn-kyla), egentligen billigaste alternativet,
men sedan så är det de där med dagens fångproblem,
– att vi har för bra mat för hästarna & då känner jag att det kanske skulle vara bäst med….
…en låg kvot & helt enkelt låta dem äta mer som egentligen är tanken=fri tillgång,
men hur ser det ut i slutändan då?
Främst med tanke på proteinbrist som jag tidigare sett på
2 av hästarna här då de tyckt de varit tjocka och gett begränsad mängd,
som tyvärr inte var svaret.
Eller om kvoten är hög & de helt enkelt blir tjocka?!
Just dessa 2 har ju varit lite glupska just p g a begränsad mängd.
(visserligen kanske de flyttar om det blir fri tillgång-men det "gör inget"
finns många som söker efter just fri tillgång & jag blir bara glad att det är
mer likasinnade)
Då de egentligen ska äta upp sig sommartid & ”leva på det” under vintern &
vi blir livrädda om vi ser revbenen ens lite grann (med risk att bli anmäld?) och försöker att hålla dem jämna fast det inte kanske borde vara så p g a att de rids ibland året runt &/eller tävlas. Hos mig är det fritidshästar som går allt ifrån nästan ingenting till lättare träning.
Eller helt enkelt då hålla sig på normalkvoten 6 & se hur det går
(med halm kallaste perioden)
Tänker även lite på att de inte haft fri tillgång förut & kanske äter lite extra
mycket än vad de kanske borde så här första tiden ???????
Kan tillägga att jag kommer att räkna ut foderstat på dem alla så gott det
går med fri tillgång.