Hövärde!

S

Snöflinga

Hej alla!
Har till stallet fått ett stort parti hö med följande värde:
Ts 85%
energi 8,8mj
Smbp 38 gr
Kan man fodra med detta? Har haft ensilage förr med högre smbp och känner mig villrådig nu hur mycket min stora häst ska ha, hon är ganska tung ca 700 kilo och fin i sitt hull. Hon äter nu 15 kilo ensilage med 65%ts, 7,5mj, 65gr smbrp.
Jag är tacksam för all hjälp.
 
Om du skulle ge din häst 10 kg av höet så skulle hon få i sej samma energi som med 15 kg av ditt hösilage men bara hälften av proteinet. Din häst behöver ca 300 g SmbPr mera än vad den skulle få i 20 kg av höet. Sojamjöl, fiskmjöl och köttmjöl innehåller mycket protein.

Hoppas detta hjälpte dej lite =)
 
Tack!
Lite klokare blev jag, kanske man kan ge något kilo lusern pellets för att ge henne mer protein, eller är det bättre med sojamjöl?
 
Skriv ned hela den "gamla" foderstaten och hur hästen ser ut i hullet på den.

Skriv även ned mineralvärdena om du har dem.

mvh Jessica
 
Ensilage 15 kg.
ts65%
energi 7,5mj
smbrp65gr
Rp 90g
havre 0,5 kg
betror blöt 1 kg
lusern 2 kg
Hon är fin i hullet ev. kanske lite tunn över ryggen.
Tyvärr så har jag inga mineralvärden för bonden som gjort analysen kan inte hitta den.
 
Är värdena per kg foder eller per kg ts?

Är det per kg foder så ger foderstaten 140 MJ!!!! :eek:

En foderstat som ger lika mycket är

12 kg hö
2 kg lucern
0,5 kg havre
0,5 kg soja
0,5 kg betfor

MJ 140
Smrp/MJ 6,64

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 336
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 185
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Fick idag hem analysrapporten på ett mindre parti hösilage. Har dräktiga halvblod samt en åring och föl som skall äta detta foder i...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
31 464
Senast: kisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp