höet räcker inte.

C

cerrox

fick reda på igår att vårat hö inte kommer att räcka vintern ut pga att stallägarens svärdotter (har sin häst inhyrd där) har köpt upp flera balar av 'vårat' hö. fast iofs visste vi nästan att det inte skulle räcka hela perioden ändå. så då ska vi 'övriga' köpa in gemensamt hö så vi klarar oss. vi kommer att fodra med det nya höet ca april & kanske stödutfodra en bit in i maj. beror på lite. men ungefär kommer vi att fodra med detta ca 1,5 månader. dom andra i stallet tycker att det är onödigt att vi gör anlalys på detta. eftersom dom inte kommer att äta av detta hö så länge & sedan ska dom ut på bete. men jag har 'alltid' analyserat mitt hö innan även om det så bara är för någon månad. men vad tycker ni om det? ska jag anlysera själv eller ska jag skippa att göra det??

hmm. .. :confused:

Nja

Hur många är ni som ska ha höt? Delar alla blir det ju ingen stor summa. Å andra sidan skulle jag inte analysera för 1½ månad från april eftersom vi har gräs i hagarna, och hömängden vi ger minskar betydligt.

Sv: höet räcker inte.

Hur många är ni som ska ha höt? Delar alla blir det ju ingen stor summa. Å andra sidan skulle jag inte analysera för 1½ månad från april eftersom vi har gräs i hagarna, och hömängden vi ger minskar betydligt.

vi är 4 stycken som ska dela på höet. så det hade ju inte blivit så mycket om vi hade delat. men nu vill dom ju inte analysera. det är klart vi har väl antagligen en hel del gräs i hagarna i april också, även att det är vinterhagarna dom går i då. så i april kanske man inte ge full högiva? hmm. .. funderar på hur mycket gräs som har kommit då. men eftersom vi oftast kan släppa dom på enbart bete i maj, så bör det ju ha kommit en hel del gräs då. så det är nog lite onödigt att analysera trots allt.

Det beror nog på vem jag hade köpt höet av. Vi köper ibland in mindre partier av en kille som har järnkoll på det han slår, och vad det är för värden. Analysen visar alltid att han har rätt! :smirk: Så för en kort period hade det varit ok.

Annars hade jag analyserat, blir det en taskig vår faller de snabbt ur om det är ett dåligt hö.

Jag skulle inte analysera för en så kort tid, tror jag inte.

Enklast är väl att köpa lusern och ge under tiden så säkrar man det ev. låga proteinet/kvoten. Någorlunda iaf så att de inte riskerar att fall ur OM nu höet skulle ha en låg kvot.
Blir det ett proteinöverskott så gör det ju inget när det kommer från grovfoder (hö och lusern).

Usj, jeg kommer irriterende nok til å måtte gjøre det samme. Kommer til å kjøpe det "nye" så snart som mulig, og så blande nytt og gammelt. Da kommer hesten til å få mest av det gamle, analyserte, og ca 1/3 daglig av det nye for å få det til å rekke fram til sommeren.
Har ikke planer om å analysere det nye...

Jag hade nog inte analyserat om jag inte haft en häst som var väldigt svår- eller lättfödd.
Köper ni från en bestämd leverantör? Det går inte att få tag på hö som redan är analyserat av säljaren?

Jag hade nog inte analyserat om jag inte haft en häst som var väldigt svår- eller lättfödd.

alla hästarna är nog ganska så normalfödda. :D dom är inte väldigt svår- eller lättfödda iaf.

Köper ni från en bestämd leverantör?

nix. vi har ju köpt hö från stallägaren innan. men nu när hans hö börjar ta slut får vi hitta en annan höbonde.

Det går inte att få tag på hö som redan är analyserat av säljaren?

den höbonden som vi har bokat hö från nu har inte analyserat sitt hö. men andra i stallet har köpt hö från honom innan & vet vilken bra kvalite det är på det hö, därför köper vi av honom. annars hade vi kanske kunnat leta efter ett hö som redan är analyserat på annat håll.

Usj, jeg kommer irriterende nok til å måtte gjøre det samme. Kommer til å kjøpe det "nye" så snart som mulig, og så blande nytt og gammelt. Da kommer hesten til å få mest av det gamle, analyserte, og ca 1/3 daglig av det nye for å få det til å rekke fram til sommeren.
Har ikke planer om å analysere det nye...

så funderar jag också på att kanske göra. om vi får hem det nya höet snart så kan man ju blanda det olika höet & ge en del av det analyserade & en del av det oanalyserade. känns liiiite 'säkrare' då kanske eller vad man ska säga. :smirk:

Enklast är väl att köpa lusern och ge under tiden så säkrar man det ev. låga proteinet/kvoten. Någorlunda iaf så att de inte riskerar att fall ur OM nu höet skulle ha en låg kvot.
Blir det ett proteinöverskott så gör det ju inget när det kommer från grovfoder (hö och lusern).

jo, det kan man ju göra. :idea: det nuvarande höet har en ganska så bra smrp/mj kvot också på 7.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 286
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat