Höskörd - när kan man slå som senast första skörden?

R

Rimma

Hej,
Finns det någon som är duktig på just skördning av hö som vet när man kan slå som senast första skörden för att få hyffsade värden? När är absolut senast 1/7? Gäller Skåne.
Kan man se det på gräset på något sätt?
Nån som vet :confused:
Hälsn Rimma
 
När gräset går i blom så vänder värdena neråt. Optimalt har jag fått lära mig är att slå en vecka efter att gräset gått i blom för att få så bra värden som möjligt. Här nere i södra skåne gick gräset i blom för några veckor sedan så värdena börjar rasa. Man kan aldrig säga ett datum som är sista dag då detta skiljer helt från år till år. Något år skördade vi i mitten på maj och fick bra värden medans andra år varit i mitten på juni. I fjor blev vi sena med ett av våra fält pga regn och det fick stå ca 3 veckor efter blomning och var då nere på 35 i protein så det var inte mkt att hurra för.
 
Jag har hört att man brukar säga att gräset har bäst värden fram till midsommar ungefär.
 
Tack för svaren. Eftersom min pålle är lättfödd så blir det bara bra med lite lägre värden. Väntar till det blir bättre väder då o tar in. Hellre lite lägre värden och bra hygieniskt. Man kan ju alltid tillskottsfordra med havre etc om man vill ha upp protein/energinivån lite. Hon har dessutom känslig mage och behöver mycket hö=äta ofta för magens skull o blir som ett hus om värdena är för höga.
Hade ju varit värre om man haft unghäst eller digivande sto...Tack igen. :bow:
Hälsn, Rimma
 
Det som är svårt med sent taget grovfoder är att proteinhalten blir låg, men oftast håller sig energin på en högre nivå. Många gånger är därför ett sent taget grovfoder sämre till en lättfödd häst. Men allt är ju bättre än ett hygieniskt dåligt foder.

Så hade jag i vintras med sent skördat, låg prot. och hög energi och det var inte helt lätt att knåpa ihop foderstaten. Hästarna behövde sin grovfodermängd, men gav jag det så blev de feta men muskelfattiga. Fick helt enkelt dra ner på grovfodret och komplettera med annat smått o gott bla lusern hackad strå.

I år skördade vi 3 v tidigare och jag har precis fått analysen och ser att vi knappt behöver tillskottsfodra något alls till våra islandshästar på detta hösilage :D
 
Min man, som har gått lantbrukarutbildning, påstår att man ska skörda höet precis INNAN det har gått i blom. Han säger också att man kan smaka på gräset och när det smakar sött så är det alldeles lagom att hugga det då.
 
Du vill INTE ha ett sent skördat hö, det är proteinet som sjunker och då får du ge en massa tillskott med proteinfoder istället för ordentligt med hö.

Det du vill ha är ett tidigt skördat hö som är slaget tidigt på morgonen innan solen hunnit skina för mycket på det, då är energin lägst :D (det varierar under dagen!)
 
Hej!

Jo det är nog sant att man inte blir människa förrän höet är inne :crazy: Tycker dock att vädret styr mer än hur mycket det mognat, eftersom vi kör med rundbalar och de är känsligare om det inte är riktigt torrt. Det vi hösilerar är lättare, det ligger bara ett par dagar innan de plastas.
Det innebär att vi tar det senare om det behövs, brukar inte bli senare än midsommar här nere i södra Skåne.
Men om jag förstått dig rätt Moniq skulle det vara sämre att ge mer av ett hö hugget senare och med lägre proteinhalt och kompensera med kraftfodet eller ge mer av hö med mindre proteinhalt? Eftersom vi eftersträvar att ge hästarna att tugga under större delen av dygnet tänkte jag att det kund vara bra att ge mer hö med mindre näring.
De år vi har hö med bra drag i brukar vi ge fri tillgång till halm som de tuggar med god aptit.

Rolle på Österlen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 878
Senast: Sassy
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 419
Senast: tanten
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 214
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 892
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp