Z

zanna

Är det någon som är duktig på hösilage.
Jag har nylign köpt små silage balar (mini rundbalar på 25kg) med en torrsubstans på ca70% och när jag öppnade en bal så var det vitt och lite luddigt på vissa ställen.Det gick att borsta bort med handen. Möggel tänkte jag direkt och slängde balen fast det luktade ok. Några dagar senare öppnade jag en till bal som såg precis ut som den tidigare så kallade möggel balen. Möggel igen tänkte jag och öppnade ytterligare en ny som även den var lite vit och luddig och luktade helt ok. Jag vet att det kan bli lite vitt av konserveringsmedlet som används men det har jag aldrig sett själv med egna ögon. Har bara erfarenhet ifån stora 300kg fyrkantsbalar.Är det så att det blir så i små balar eller.... Ringde till lantmännens foderrådgivning för att få svar och de trodde att det var konserveringsmedlet.
Känner mig fortfarande osäker på saken.
Kan en oöppnad och hel förpackning hösilage bli möggligt?
Finns det någon som vet?
 
Sv: Hösilage

Om det uppstår mögel på bal som är oöppnad, så finns det med stor säkerhet något läckage någonstans. Men titta här
kanske kan du bli lite klokare på det. :D
 
Sv: Hösilage

Tack för bilderna. Ja det ser ungefär ut som på bilden med möggelagreppet men ändå inte. Men det som är mystiskt är att det luktar inte möggel utan fräscht silage dessutom är det lätt att borsta bort.
Vad jag vet så om det kommer in luft i en bal så börjar den genast
att bli dålig och ett dåligt silage luktar inte ok. varför ser då silaget ok förutom det vita som jag inte vet vad det är för ngt om det skulle vara hål?
 
Sv: Hösilage

Jag tror det är konserveringsmedel. Är det Horse Hage du köpt? De har iallafall info om detta på sin hemsida. Konserveringsmedlet är inte farligt. Mögel borde lukta.
 
Sv: Hösilage

antagligen är det bara konserveringsmedel. Mögel borde du ju inte kunna borsta bort
 
Sv: Hösilage

När jag haft vitt luddmögel i mina (läs när kattfan provat kloskärpan på en bal) så har det varit luddigt och vitt och SUTTIT fast, och om man försökt borsta bort har det blivit 'kletigt' av det. Inte gått lätt att borsta bort alltså.

Dock har balarna luktat okej ändå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu är det stora kontroverser i stallet. Vi har börjat öppna ett torrare parti hösilage och av dessa balar har flera haft ganska stora...
Svar
12
· Visningar
6 276
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp