Hösilage till fånghäst?

arabia

Trådstartare
Hur är det egentligen, kan man ge en fånghäst hösilage/ensilage?
En del säger att det går jättebra medans vissa säger att det absolut inte går. Min häst har haft fång 2 ggr iår :cry: (har aldrig haft det tidigare vad jag vet) en gång i våras (maj) o så för ca 1 månad sedan. Hon är visserligen ok nu men jag vet inte om jag vågar ge henne silage o höt vi har fått är av urusel kvalitet tycker iallafall jag men alla i stallet håller inte med, men det är dammigt o det säger väl allt. :crazy: :crazy:
 
Sv: Hösilage till fånghäst?

Inte någon som vet? Trodde det var fler än jag som hade fånghästar.
 
Sv: Hösilage till fånghäst?

jag har fånghästar som bara äter ensilage. Nu har jag turen att ensilaget kommer från samma åker. Det skiljer sig dessutom inte så mkt i TS halt. Har gett mina ensilage i flera år nu utan att få fång på dem (hade fång innan jag köpte dem). har aldrig hört att man inte skulle ge ensilage.
 
Sv: Hösilage till fånghäst?

jag har en fånghäst, som jag absolut inte ger ensilage till eftersom det innehåller mycket proteiner.
jag ger hellre ett lite "sämre" hö en ett för bra!
 
Sv: Hösilage till fånghäst?

Grovfoder som grovfoder, hö eller hösilage spelar nog ingen som helst roll i det sammanhanget.
 
Sv: Hösilage till fånghäst?

Det är väl väldigt olika, precis som med hö kan hösilage ha varierande värden.
Det som ger missförstånd är detta i en analys.
Per kg foder, eller per kg TS. Dessa två är en väsentlig skillnad, och här uppstår ofta missförstånd och folk tror att de har ett foder som innehåller höga värden fast det i själva verket kanske endast har hälften.
 
Sv: Hösilage till fånghäst?

Hästar får inte fång av proteiner...
 
Sv: Hösilage till fånghäst?

Det ska inte vara nåt problem att ge hösilage. Vi har en fånghäst i stallet. Tjejen som har den har fått tag på hösilage som det inte är så höga värden i. DEt skiljer sig ju från hösilage till hösilage precis som det gör med hö. Känner du den ni köper hösilage av är det ju bara att fråga om han har några balar som kommer från sämre (äldre) fält. Frågar man inte kan det vara väldigt blandat. Det har hänt att det blivit väldig skillnad på balarna vi fått tidigare, vissa med väldigt mkt klöver osv.
MVH /Erica
 
Sv: Hösilage till fånghäst?

Vad är det de får fång av då?
 
Sv: Hösilage till fånghäst?

Kraftiga växlingar i foderstaten, ex vid för snabb invänjning till bete på våren.

mvh Jessica
 
Sv: Hösilage till fånghäst?

Nja knappast enbart pga det, min häst fick fång för ca en månad sedan o hon hade gått i den hagen i flera veckor innan hon fick sin fång o då var det varken vår eller "snabbt" foderbyte.
De nya rönen säger att det är stärkelsen i gräset som gör det men det finns ingen teoretisk fakta ännu.
Att det skulle vara proteiner tror jag inte för mitt hö är väldigt proteinrikt o det fungerar bra.
 
Sv: Hösilage till fånghäst?

Det ska nog inte vara några problem att ge hösilage men du får vara ytterst försiktig med foderbytena. Åtminstone 3 veckors inänjning från hö till hösilage. Försök också få från samma fält så att inte värdena mellan balarna skiljer sig så mycket att det blir rena foderbyten. Analys är självklart viktig så att du vet om du måste komplettera med kraftfoder. Vanlig hö räknas vara det absolut snällaste mot fånghästars mage, har hon redan haft fång två gånger så får du verkligen vara försiktig. Har du röntgat så att du vet om hon fått hovbenssänkning eller rotation?
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 823
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 873
Senast: Lipperta
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 444
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp