Hösilage - ska det inte vändas/sprättas alls?

varmisen

Trådstartare
I år tar vi hösilage till våra hästar på grund av att vi har hosthäst i stallet. Vi gör inte jobbet själva, utan hyr in gubbar som sköter den saken. Gräset har vi dock själva. Nu i går kväll så fick vi det slaget (jaa, kanske lite sent men har man inte egna maskiner så får man vackert vänta tills gubbarna har tid att komma och fixa saken) och på onsdag kommer pressen. Under den här tiden så ligger det bara på åkern och väntar, ingen vändning/sprättning, och det ligger inte heller i strängar, utan utspritt på åkern så som det lämnade efter att det blev slaget. Nu undrar jag, gör ni så också? Eller vänder/sprätter ni det något alls? Är det fördel/nackdel med att ha det att torka utspritt jämfört med i strängar? Skulle bli väldigt tacksam för svar så jag vet om jag måste åtgärda saken nu idag innan pressen kommer imorgon. Känns lite j**ligt om skörden blir till ingenting på grund av en så liten sak som detta.
 
Vi vänder alltid minst en gång upplever att balarna blir mkt bättre när innehållet är mer jämntorrt vid pressningen, vänder man inte alls så blir det skrabbtorrt på ytan och oftast helt blött gräs i botten om det ligger på tjocka strängar och det blir inte bra när detta pressas ihop. Numera finns ju även strängluftare (dock dyra och än så länge ganska ovanliga) just för att få bort den effekten på hösilage. Är det väldigt blött i marken när det huggs så låter jag marken mellan strängarna torka upp typ ett dygn sen flyttar jag strängarna så att de ligger på det torra istället då vänds det runt samtidigt (kör med strängare då). Sen avgör torkvädret om det får ytterligare en vändning eller inte det som skall bli hösilage, vill inte ha hösilage under 70% om jag kan välja. Nu kör vi ofta en del heltorrt om vädret är med oss för att ha som sommarfoder och det sprider jag ofta om det är knappt med torkdagar.
 
Metoden att låta det ligga utspritt på fältet är ganska vanlig här där jag bor och är det inte väldigt mycket/tjockt kan det torka bra på det sättet.
Sedan så strängar man innan pressningen. Ibland är kopplat direkt till pressen och ibland görs det lite före. En fördel med att inte göra något alls med det innan pressningen är att de små och näringsrika bladen som finns på gräset inte bryts av på samma sätt som när man vänder och sprätter i det.
Nu har jag precis tvärt om problem med min "gubbe" som sköter om vårt för han bara älskar att vända och sprätta. Så vi blir av med de fina bladen och får det ibland så torrt att det blir hö istället ensilage.
 
vi sprätter ut det en gång och sen stränglägger. det blir jämnare fukt då. Ligger det orört blir det torrt överst och blött under.
 
I år tar vi hösilage till våra hästar på grund av att vi har hosthäst i stallet. Vi gör inte jobbet själva, utan hyr in gubbar som sköter den saken. Gräset har vi dock själva. Nu i går kväll så fick vi det slaget (jaa, kanske lite sent men har man inte egna maskiner så får man vackert vänta tills gubbarna har tid att komma och fixa saken) och på onsdag kommer pressen. Under den här tiden så ligger det bara på åkern och väntar, ingen vändning/sprättning, och det ligger inte heller i strängar, utan utspritt på åkern så som det lämnade efter att det blev slaget. Nu undrar jag, gör ni så också? Eller vänder/sprätter ni det något alls? Är det fördel/nackdel med att ha det att torka utspritt jämfört med i strängar? Skulle bli väldigt tacksam för svar så jag vet om jag måste åtgärda saken nu idag innan pressen kommer imorgon. Känns lite j**ligt om skörden blir till ingenting på grund av en så liten sak som detta.
Vår slåtter lämnar strängar. dag 2 vänder vi ihop 2 strängar till en som pressen sedan tar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 199
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 085
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Alltså jag blir galen! Vi har lite mer än 4 hektar som vi ännu inte kunnat göra något åt på grund av detta väder! Det regnar, regnar...
Svar
18
· Visningar
2 559
Senast: Buck
·
Relationer Jag vill varna redan nu för ett långt, rörigt och osammanhängande inlägg. Om nån listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
32 403
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp