Hösilage/plastat hö, what?!

_Runaway_

Trådstartare
sitter och läser på ett av våra föräskringsbolags webforum, och hittar detta. En diskussion om en/hösilage/hö. Saxat:

Tillsätter man inte syran som startar ensileringsprocessen så är det inte ett ensilerat foder. Då är det varken hösilagge eller ensilage. Det kallas då enbart för inplastat hö.

Så då har jag plastat hö?? För här har då inte tillsatts nån myrsyra, utan gräset är plastat innan det torkat helt.
 
Sv: Hösilage/plastat hö, what?!

För det första är det inte syran som startar ensileringsprocessen i ensilage, myrsyran är mera en extra säkerhet.
Syrningen är en naturlig process, ju torrare foder dess mindre syrajäsning. Vid höga ts-halter är den lufttäta lagringen den viktigaste konserveringsfaktorn.
Så visst är det ensilage el hösilage även utan tillsatt syra.
PL
 
Sv: Hösilage/plastat hö, what?!

Ensilage med syra kan lagars utan att plastas in. Det kan packas hårt (köra över med traktor el likn ett par gånger) och lagras ute. Används till nötkreatur och luktar inte lika gott som det i plast.
 
Sv: Hösilage/plastat hö, what?!

Att köra över det några gånger med traktor o sen lämna det utan lufttät täckning är knappast ngt jag skulle rekomendera, hur hårt syrat det än är.
PL
 
Sv: Hösilage/plastat hö, what?!

Instämmer med föregående om att ensileringen är en naturlig process, det är inte någon syra som startar processen. Det är mjölksyrabakterier som i syrefri miljö förjäser socker till mjölksyra och bevarar fodret i ensileringsprocessen. Mjölksyran sänker pH, vilket gör att andra mikroorganismer inte trivs. Tyvärr tål även mögel lågt pH, så därför är det viktigt att man plastar in noga då mögel kräver syre. Mjölksyrabakterierna trivs och förökar sig bäst vid lågt pH och låg ts. Man sätter till t ex myrsyra eller propionsyra för att hjälpa mjölksyrabakterierna att hålla ett lågt pH och det kan också motverka oönskad svampväxt.
En låg ts på 30-35% kallas ensilage och används mest till kor, man har då oftast stora plan- eller tornsilos där ensilaget lagras. Pressvattengränsen för silos är 35%, är ts högre blir det svårt att packa det i silos. Korna neutraliserar lågt pH vid idisslingen genom att de har en stor salivproduktion som är svagt basisk.
Man rekommenderar en ts på över 40% till hästar, pH är inte så lågt eftersom det finns färre mjölksyrabakterier än vid ensilering till kor, och man vill heller inte ha det lägre och sätter därmed inte till någon syra för att få dem att trivas ännu bättre. Som tidigare sagts är det här om möjligt ännu viktigare med inplastningen så att inget syre kommer in. Man brukar kalla inplastad vall med en ts från 40% och uppåt för höensilage eller hösilage. Anledningar till att man inte vill ha lägre ts till hästar är att det då kan bli svårt att få i dem så mycket ts som de ska ha av grovfodret och att man i själva verket betalar för vatten när man köper ett hösilage med låg ts dvs om man köper det per kilo som många gör. Personligen tycker jag också att det är lättare att hantera mer torrt än blött höensilage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 720
S
Foder & Strö Nu vill jag höra vad ni har att säga i denna fråga. Jag är lärd att hösilage är gräs som har en högre andel vatten än hö. Gräset slås...
Svar
6
· Visningar
1 266
Foder & Strö Nu när det bara regnar och regnar så verkar det som att vi blir illa tvungna att göra ensilage istf hö. Jag har aldrig förr fodrat med...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: alpha
·
Foder & Strö Eller kalla det för all del för hösilage, om det känns bättre... ;) Mitt hö är nästan slut och jag jagar annat grovfoder. Ringde för...
Svar
8
· Visningar
2 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp