Hösilage/höensilage

T

Trampe

Hej!
Ny och ovan på sidan.... :confused:
Först och främst; är det någon skillnad på hösilage och höensilage? Hur ser man det isåfall?
Vi hade problem att få tag i hö i höstas och fick då två balar hösilage eller om det nu är höensilage av en bonde i närheten för att prova om våra hästar gillade det istället för hö. Vi fick iallfall tag i hö tillslut så vi gav dem aldrig av de där två balarna som nu står här och skräpar. Den ena är öppen så den skall slängas men den andra funderar vi på att, istället för att slänga, ställa ut i hagen så hästarna kan mumsa då det bara är snö överallt.
Så jag undrar härmed om ni tror vår fundering är direkt olämplig, hästarna är inte botulismvaccinerade och kan man ställa ut en sån bale i hagen (ca 100kg)?
Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Hösilage/höensilage

Efterssom dom inte är vacc. släng den, ingen ide att chansa, eller ge bort den till någon som använder hösilage.
Se skillnad e svårt, det som skiljer är vätskehalten, hösilage upp till 50%, ensilage över 60% o en "gråzon" däremellan...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hösilage/höensilage

Om ni bestämmer er för att fodra med den kvarblivna balen, se till att ni vänjer in fodret försiktigt. Inte en jättebra idé att bara ställa ut i hagen alltså. En öppnad bal ska dessutom förbrukas inom några dagar, så man vinner inte jättemycket på att använda vänja in den för att sedan inte använda ensilage mer.
 
Sv: Hösilage/höensilage

Hej!
Det finns igenteligen inget som heter hösilage det är vi häst människor som kommit på detta för att skilja ko ensilage från häst ensilage, ko ensilage är ju mycket blötare än det vi vill ge till våra hästar.
Jag fick reda på detta här om dagen av en foder expert.
Hösilage kommer snart att finnas "som ett riktigt ord" eftersom alla använder det.
MVH Linnea :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 251
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 454
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Om man blir lovad saker när man har hyrt en boxplats och sen visar det sig att det inte hålls? Inget kontrakt är skrivet, ingen...
Svar
15
· Visningar
2 236
Senast: Noak
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp