Hösilage/hö

T

Thora

Vilket är bäst? Jag har nyligen köpt ett parti hösilage och har tänkt att blanda upp det med resterande hö. Vilket är då lämpligast, att blanda hö och silage lika vid varje giva. Eller går det bra att ge hö vid två mål, och hösilage vid två. Jag ger nu hösilage morgona och kväll, och hö för-eftermiddag. Jag har tänkt att ha det så här tills det blir betessäsong.

/Ingela
 
Det låter väl bra!

Vad som är bäst, hö eller hösilage, beror mest på det aktuella partiets näringsvärde och hygieniska kvalitet. I upprepade studier har man generellt kunnat iaktta att hästar föredrar ensilage med låg ts-halt framför hö. Utan att kunna specificera mina källor till annat än hörsägen inom forskarvärlden (:cool:), kan jag också nämna att det sägs vara hö som är det största hotet mot hästens hälsa av de två nämnda fodermedlen.
 
Jag skulle nog blanda med lite hösilage och mycket hö vid varje giva, och sedan öka andelen hösilage till önskad mängd gradvis tills magarna på liven har vant sig.
Sedan tror jag att det kvittar om man blandar det eller inte, eftersom de får båda sorterna varje dag...
Hoppas bara jag förstod frågan rätt :confused: :)
 
Meningen är att jag ska ge morgon och kvällsgivan med hösilage och för och eftermiddag med hö. Jag ger för och eftermiddag ute, och det är fler hästar i hagen som delar på höt. Vad jag undrar, det ställer inte till det för hästarnas magar. Jag ger 1 kg hösilage på morgonen, 1 kg hö vid varje giva ute, och 2 kg på kvällen. Det är islandshästar det handlar om. För övrigt får de lucernhack på kvällen också.

/Ingela
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 269
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 949
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp