Hösilage-analysfråga

K

Krabban

Jag har börjat fundera kring det här med foder. Vad jag kommit fram till är att jag skulle helst vilja ha fri tillgång för hästarna, men med vanligt hö så blir det så oerhört mycket näring osv de får i sig, därför går mina tankar till hösilage. Då måste man ju ge mycket mer för att de ska få i sig tillräckligt vilket borde gynna min idé om fri tillgång.

Problemet är att jag har endast två hästar, varav en plutt, så jag gissar att det skulle gå åt ca 25 kg/dygn, max. Detta innebär ju att jag nog i såna fall borde ge småbalar till dem i såna fall. Min fråga är: Hur gör ni med analysen av hösilaget? Det är ju inte ekonomiskt hållbart att analysera varenda bal, då man inte kan öppna flera balar och ta ett stickprov. Hur ser man till att få balar från samma fält (vilket jag gissar är lösningen)?

Tacksam för svar!
 
Hitta en seriös producent som tar analys direkt från fältet (strax innan pressning).

Då kan du be om balar från samma fält.
 
Men jag kan ju inte vara helt hundra på att han/hon är "seriös" och tar analys från ett och samma fält jag får balar ifrån.

Sen är jag lite kluven till att köpa "färdiganalyserat", jag gjorde det förra säsongen och pålle föll ur, och då börjar jag ju fundera kring om analysen stämmer eller inte. Tar jag analys själv vet jag iallafall att det är rätt parti som är analyserat.

Hur gör ni andra?
 
När jag fodrade med hösilage var jag intimt lierad med producenten, jag tog oftast provet själv. Numera köper jag hö från mjölkbonde, den analysen har jag aldrig haft anledning att betvivla.

Hur som helst tar jag alltid en andra analys efter att partiet levererats till mig, för att kontrollera om det någorlunda stämmer med den första jag fått.
 
Jodå, man kan ta prover på redan inplastade balar. Man använder en höborr och efter provet är tagit så måste man snabbt tejpa igen hålet...detta göra med en speciell tejp som jag för tillfället inte kommer på vad den heter. Annars får du vänta, ta prov på öppnad bal, frys in provet tills du tagit från några balar...sedan skickar du in.
 
Hmm, det här känner jag igen... Kan ha sett i ngn Nordpostkatalog eller ngt liknande kanske? Håller balen sig sedan "hur länge som helst" eller iallafall lika länge som en oöppnad bal?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: MissOnly
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 066
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 878
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp