Hörde om en häst som dött av botulism

Vad är det som gör att för lite grovfoder skulle kunna bidraga till magsår? Stress för att hästen har för lite att pilla med? Jag har hört från lite olika håll att gallan skulle kunna "fräta på slemhinnorna, men inga jättesäkra källor.
 
Hej

Enligt de senaste forskningsrönen tycks den främsta orsaken till magsår vara att hästen står med tom magsäck.

I normala fall passerar fodret magsäcken på ett par timmar. Det är volymen som avgör hur snabbt fodret transporteras vidare, hö ligger kortare tid i magsäcken jämfört med kraftfoder. Frisättningen av magsaft påverkas också av volymen. pH-värdet sjunker snabbare efter att hästen ätit grovfoder och blir ofta också lägre än efter en portion kraftfoder. I gengäld ger kraftfodret en fördröjd frisättning av magsaft som kvarstår efter det att magsäcken tömts. Följden blir att det finns fri magsaft i en tom magsäck - slemhinnan översköljs och i dess kutana del saknas helt skydd mot detta.

Det är onaturligt för en häst som i naturen väljer att beta ungefär 18 av dygnets 24 timmar att endast utfodras koncentrerat foder av relativt liten volym.

Jag betvivlar att hösilagets pH-värde spelar någon roll för uppkomsten av magsår hos häst. Snarare är det nog så, som andra före mig har påpekat, att grovfodergivan blir mindre, kanske för att alla inte tänker på att omsätta hösilagets vikt i faktisk vikt torrsubstans.

Alltså, magsår uppkommer lätt om man har en obalans mellan grovfoder och kraftfoder (1 kg ts grovfoder per 100 kilo levande vikt är ett absolut minimum), om hästen är stressad (transport, låg i rang, elak skötare etc), drabbas av t ex kolik som medför svält m fl orsaker.

En häst är och förblir en frovfoderomvandlare, vad vi hästägare än väljer att blanda ihop i foderkammaren. Pellets t ex anses ha ett direkt samband med magsår och är det första som utesluts ur en magsårsdrabbad hästs foderstat.
 
Vad kostar kraftfodret per kg och vad kostar grovfodret? Vad betalar man mest för?
 
Anledningen till att silage skulle gå fortare genom tarmsystemet än t.ex. hö är att nedbrytningsprocessen hos silaget börjar mycket tidigare än hos hö. Den påbörjas ju redan då den förpackas och konserveras. Om höet innehållerdubbelt så mycket TS som silaget så dubblar man mängden silage, men den TS som finns i silaget är ju redan "uppluckrad". Matsmältningsprocessen är redan påbörjad.
 
Det där får du allt utveckla litet mer. Uppluckrad torrsubstans?
 
Litet förtydligande kring magsår - frågan har inte tagits upp på tråden men jag vet att många diskuterar det.

En vanlig "halv missuppfattning" är att magsår orsakar av bakterier. Man har visserligen påvisat att dessa "magsårsbakterier" spelar in, men man ska då också känna till att dessa bakterier finns hos väldigt många individer utan att orsaka magsår.

En häst (eller människa) som har försämrat slemhinneskydd i magsäcken löper dock ökad risk. Faktorer som påverkar magslemhinnan är t.ex. stress och för lite grovfoder. (Grovfoder när man talar om häst och inte t.ex människa.)
 
Våran lillhingst dog den 30 dec-02 i botulism.
Konstaterat/bevisat.

Stod om honom i tidningen Ridsport.

Ibland får jag känslan att man tror att botulism är som ett helgon... allstså alla pratar om det men ingen har sett.

Och vi övriga som blivit drabbade ska då behöva bevisa att botulism finns.


JAg säger det igen... hellre styckar jag ut en fölunge än får en botulismhäst till. Och det gäller som ett varningens ord till alla här som tror att botulism är inget som ni blir drabbade av.

Och den dagen ni står där, så skyll inte på bonden som tillverkade fodret!!

AM
AM
 
Om jag äter en dl havregryn efter att först ha kokat dem i vatten så får jag i mig samma mängd havregryn som om jag äter en dl havregryn utan att koka dem i vatten. Skillnaden är att då jag kokar dem i vatten så får jag i mig även vatten, och dessutom får min mage lättare att smälta havregrynen.
 
Jo, kanske det, men det är ju skillnad på kokat foder och ensilerat eller?
Torrsubstansen i ett foder är ju inte detsamma som innehållet av växttråd. Nej, det här blev jobbigt.
Hur som helst, jag tror inte på det du säger. Överbevisa mig så ändrar jag uppfattning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 208
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Murray
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sidepull nosdel, hur stor skillnad?
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp