Hörde om en häst som dött av botulism

Jag tycker inte att ämnet och frågan hänger ihop, magsår vs botulism. Hästar dör inte av ensilage men av de gifter som kan finnas i ett dåligt foder.
Det har gjorts en del studier ang. magsår hos häst och vad jag vet så är det inget som utpekar just ensilage som orsak.
Däremot så ger ju en för liten grovfodergiva en ph-sänkning vilket misstänks ligga bakom en del magsår.
Om nu enligage är en "bov i dramat" så tror jag det beror på att man pga okunskap fodrar för litet.
Hästar på betet får/har ju sällan magsår.
 
Många har HÖRT om hästar som dött av botulism, nån som VET?
Har inte nåt med magsår att göra. Magsår (iallafall hos människa) uppstår p.g.a. en bakterie som gynnas av stressmage. Losecs upptäckare lär ha bevisat att det är bakterier som orsakar magsår genom att använda sig själv som försöksperson och äta bakteriekultur. Bakterierna gynnas av stress och dålig mage, vilket hos hästar bl.a. uppstår när de inte får utlopp för sina naturliga ätbeteenden. Hästar som får bra grovfoder (hö/hösilage) i rejäl mängd löper mindre risk att drabbas av beteendestörningar.

Igen: någon som har ett KONSTATERAT fall av botulism? Då menar jag kosntaterat av veterinär/försäkringsbolag.
 
Vi hade en häst i stallet som fick åka ambulansen in till Ultuna. Han som körde ambulansen sa att kolikfallen har ökat avsevärt och nästan alla har berott på hösilaget. Man har alltså sett ett samband mellan hösilage och dom ökade kolikfallen. På vilket sätt kan jag inte säga då jag ej var med och hörde detta utan ägaren till hästen som åkte med i ambulansen berättade detta för mig.
 
Många har HÖRT om hästar som dött av botulism, nån som VET?
Har inte nåt med magsår att göra. Magsår (iallafall hos människa) uppstår p.g.a. en bakterie som gynnas av stressmage. Losecs upptäckare lär ha bevisat att det är bakterier som orsakar magsår genom att använda sig själv som försöksperson och äta bakteriekultur. Bakterierna gynnas av stress och dålig mage, vilket hos hästar bl.a. uppstår när de inte får utlopp för sina naturliga ätbeteenden. Hästar som får bra grovfoder (hö/hösilage) i rejäl mängd löper mindre risk att drabbas av beteendestörningar.

Igen: någon som har ett KONSTATERAT fall av botulism? Då menar jag kosntaterat av veterinär/försäkringsbolag.

Varför inte ringa till försäkringsbolaget och fråga efter antal dödsfall pga konstaterad botulism? :confused: Om man nu är intresserad av fakta/statistik menar jag.

För mig räcker det med att det finns en risk och ett vaccin, även om risken är liten och vaccinet inte är 100%....
 
Senast ändrad av en moderator:
Kan kanske bero på att folk inte fattat att det finns något som heter TS-halt och att man måste ta hänsyn till denna. Vi har ett praktexempel i vårat stall. Där har en ägare två hästar en d-ponny och ett varmblod. D-ponnyn får 5 kg hösilage (ts-67%) och varmblodet för 7-8 kg hösilage. Ingen koll på ts där inte. :devil:
Hästen får alltså inte tillräckligt med grovfoder och det gör att kolikrisken ökar markant, som jag fattat det.

//Alice
 
Så här står det på SVAs hemsida:

"Diagnosen ställs på grundval av symtomen. I Sverige diagnostiseras årligen ett litet antal fall av botulism hos häst, dock finns misstanken vid ett större antal fall varje år. Definitiv diagnos kan bara ske på laboratorium genom påvisande av botulinumtoxin i blod, mag/tarminnehåll eller foder. På grund av flera faktorer kan giftet dock vara svårt att hitta. "
 
Håller med! i mitt gamla stall (tack och lov har jag flyttat) ger dom nu andraskörden tagen i slutet av oktober och med en ts halt på ca 45-50. Innan fick dom en ts halt på närmare 80, men ALLA hästar i stallet får lika mkt av det blöta som dom fick av det torra!!!

Stora hästar som fick 8kg av det torra får nu bara 4kg, men dom fattar inte alls det där.

Sedan tror jag att många hästar som får kolik oxå får av dåliga balar, många stallägare har inte råd att kasta en storbal om den är möglig utan tar bara bort just det som dom SER är mögligt.
Tyvärr mkt vanligt :(
 
Nej, hästar får INTE magsår av ensilage enligt SLU. Mycket dumt ska man höra.
Däremot finns det mycket okunskap när det gäller att fodra med ensilage, men det har ej med fodermedlet att göra utan med den som fodrar.
 
Jag har också hört att hästmagar inte mår så bra av hösilage, eller åtminstone ensilage. Anledningen skulle vara att fodret går snabbt genom matsmältningssystemet. Hästen blir alltså hungrig fortare. Dessutom har hästen galla som droppar hela tiden, inte bara då den äter som hos männinskan. Om hästen går utan mat för länge så kan gallan fräta på slemhinnorna i magen och det skulle då ge magsår. Magsår är överhuvudtaget vanligare än man tror, orsaken behöver inte vara ensilage.

Gräs far också snabbt genom matsmältningssystemet, men då hästen går på bete så äter den ju största delen av dygnet.

Jag är själv jätteförsiktig när det gäller utfödring med hösilage. Jag blandar med hö och ger aldrig kallt och absolut inte fruset foder. Min häst har aldrig tidigare haft ont i magen men fick kolik förra vintern då han ätit kallt hösilage.
 
Men du sätter ju fingret på den springande punkten; man ger FÖR LITE hösilage/ensilage och då blir det problem. Ger man silage måste man ge mer än om man ger hö eftersom det är större mängd vatten. Ger man tillräckligt får hästen fortfarande i sig den mängd torrsubstans som behövs, och då blir det ju inga problem.
 
Ja, precis, jag håller fullständigt med. Men alla hästar tål inte att äta så mycket silage som de skulle behöva i stråfoder. Det blir pruttibangbang och sånt.
 
Jag vet en häst som dött av botulism. Ägarna hittade den död i boxen på morgonen, så vetrinären konstaterade botulism genom prover på en annan häst som visade symptom å att det gått så snabbt... frisk på kvällen och död på morgonen. hon var inte gammal heller 8 år.... :cry:
 
Galla tillförs efter magsäcken. Överskott på "oanvänd" galla ger ej magsår, däremot kan för lite grovfoder vara en faktor.
 
Hästar som står på spån/torv/papper har ju inte möjlighet att reglera stråintaget själva. Ett bra sätt är att ge lite halm som hästen kan plocka med. Då mår den bättre.
 
Hösilige lär inte sänka Ph;t i magen eftersom Ph i hösiglae är högre än i hästens mage.

Cissi :bump:
 
Om hästen reagerar kanske man borde ge något annat än silage till en sån häst då.
 
Jag tycker också att halm är ett alldeles utmärkt komplement! Det ger både sysselsättning och är bra för magen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 208
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Murray
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp