Höjd på boxväggar

lizzie

Trådstartare
Ni som byggt boxar utan galler - hur hög boxvägg behöver man ha till en normal storhäst? Alltså mankhöjd 165-170.

Räcker det om väggen är 150 cm hög, eller är risken stor att hästen hoppar ut?

/Lizzie
 
Jordbruksverket skriver "Det rekommenderas att de täta boxväggarna ska ha en höjd på 0,8-0,9 x mankhöjd.
För en häst med mankhöjden 1,65 m innebär detta 1,3-1,5 m." Tänk på att om du har väldigt tjock halmbädd i boxen kan det snabbt bli lägre väggar :)

Vi har 140cm höga väggar i både box och i ligghallen som ligger inne i stallet, här med 160cm-häst och ca 1dm strö:
img_2062.jpg

Det känns inte heller lågt för min andra häst (167cm), mina är å andra sidan aldrig instängda och har heller inget behov av att hoppa ut :)
 
Tack för snabbt svar!

Anledningen till funderingen att hoppa ut är att när jag särar på mina två storhästar (har en shettis också) så en den som blir lämnad i stallet väldigt stressad. Unghästen har försökte klättra ut trots galler ;). Kvarvarande häst lugnar sig snart, men det är just i separationsögonblicket som jag inte vill få med mig en kuse extra...

Att de skulle hoppa ut när alla tre är i stallet - det oroar jag mig inte det minsta för.

/Lizzie
 
Tack för snabbt svar!

Anledningen till funderingen att hoppa ut är att när jag särar på mina två storhästar (har en shettis också) så en den som blir lämnad i stallet väldigt stressad. Unghästen har försökte klättra ut trots galler ;). Kvarvarande häst lugnar sig snart, men det är just i separationsögonblicket som jag inte vill få med mig en kuse extra...

Att de skulle hoppa ut när alla tre är i stallet - det oroar jag mig inte det minsta för.

/Lizzie

Vill de verkligen ut så skulle jag vilja säga att det finns vissa hästar som chansar oavsett höjd, hästen på bilden jag la upp har hoppat över en 160-boxdörr när hon blev lämnad ensam i stallet vid ett missförstånd.. Fick sy i ljumsken..
 
Har man en häst som kan få för sig att hoppa ut, skaffa box med helgaller i stället. De blir oftare mycket lugnare om de förstår att de inte har en chans att ta sig ut och det kan bli både besvärligt och fula skador om de försöker hoppa 1.50 stillastående. Min tant har utan problem tagit sig över boxväggar på 140 för att ta sig ut och hon är inte en speciellt bra höjdhoppare så efter det så ser jag till att ha galler på boxen hon står i.
 
Tja, min b-ponny på 128 cm kava sig över en mellanvägg på 145 cm, så vill de ut skulle jag nog ha helgaller istället, om inte annat för att slippa oroa mig.
 
Mina boxväggar är ca145 cm, känns inte alls låga ens till 175 häst som är den som varit störst i stallet. Nuvarande största häst är 165. Till ponnyerna är det istället för högt ;) har inga galler mellan hästarna eller utåt, tycker de ska få umgås och alltid väldigt lugnt i stallet.
 
Jag gillar gallerlöst just för att få ett "luftigare" stall. Men det lutar nog åt att det blir liggande galler med glest mellanrum. Shettisen är jag inte ett dugg orolig över eftersom hon är kolugn med att bli lämnad själv i stallet. Unghästen lever rövare i dagsläget, likaså 18-åringen. Tror inte de skulle tveka att försöka ta sig över om det är helt gallerlöst.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga nya boxar till mina shetlandsponnyer och funderar på vad jag ska använda för material till boxväggarna för att det ska bli...
Svar
10
· Visningar
1 081
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 726
Senast: Pilot
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 506
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp